Autor: | | Vytvořeno: 01.05.2006 - Změněno: 02.05.2006 |
Výměna těsnění pod hlavou válce
![]() HLAVA VÁLCŮ A) demontáž 1. od baterie odpojíme ukostřovací kabel (-); 2. vypustíme chladící systém, viz „vypouštění chladící kapaliny“; 3. vymontujeme vzduchový filtr; 4. vymontujeme čep vahadel; 5. vytáhneme zdvíhací tyčky a zastrčíme je do lepenkové desky. Pozor přesně označit! 6. odpojíme přední výfukové potrubí od kolena výfuku; 7. odpojíme táhla a vedení od karburátoru a kolena sání; 8. vytáhneme konektor ze snímače teploty chladící kapaliny. Odpojíme horní hadici z tělesa termostatu, která vede od chladiče a hadici od expanzní nádržky; 9. povolíme a vyšroubujeme horní upevňovací šroub alternátoru a uvolníme alternátor. Z horního držáku; 10. povolíme čtyři upevňovací matice hlavy válců, pak matice úplně odšroubujeme. Stejně pokračujeme i u ostatních šroubů a matic hlavy válců. Vymontované zapichujeme do lepenkové desky! Pořádně si označíme! Zapamatujeme si, či označíme, umístění vzpěry pro zvedání motoru ( je pod 3 zadními šrouby ); 11. nyní je potřeba uvolnit těsnění od hlavy válců, ale nehýbat s vložkami válců. Pozor při porušení spodního těsnění vložky válců se musí vymontovat vložky válců a písty, aby se mohli namontovat nová těsnění; 12. k uvolnění hlavy válců se použije koleno výfuku jako páky a opatrně se s ním „vypáčí“ hlava válců „dopředu“; 13. po uvolnění těsnění hlavu válců sundáme. Pozor dost váží! 14. nezapomeneme na to, že se nesmí pootočit klikovým hřídelem! Jinak se pohne s vložkami válců; B) zpětná montáž 1. zkontrolujeme šrouby a matky, zejména neporušenost a ostrost závitů. Poškozené, deformované vyměníme; 2. všechny šrouby hlavy válců se doporučuje jednoznačně vždy vyměnit, jinak viz 1); 3. pečlivě očistit dosedací plochy. Zbytky těsnění a karbonu odstranit bez porušení povrchu; 4. zkontrolujeme těsnící plochy na bloku motoru a na hlavě válců na škrábance a vrypy, zprohýbání. Případně opatrně opravíme; 5. nasadíme nové těsnění na blok motoru ( zatím bez těsnícího tmelu ); 6. opatrně nasadíme hlavu válců na motor; 7. na původní místa nasadíme upevňovací šrouby a matice. Závity lehce „orosíme“ čistým olejem. Nasadíme všechny šrouby do hlavy válců, nezapomeneme na vzpěru pro zvedání motoru. Vše lehce dotáhneme jen rukou; 8. nasadíme na původní místa zdvíhací tyče vahadel; 9. namontujeme čep vahadel. Utáhneme 4 malé upevňovací šrouby čepu momentovým klíčem. 2 velké šrouby zatím jen rukou; 10. utáhneme šrouby hlavy válců momentovým klíčem a šrouby dotáhneme o předepsané úhly; 11. po utažení šroubů lehce potřeme olejem závity upevňovacích matic hlavy válců. Matice nasadíme na původní místa a utáhneme předepsaným momentem; 12. seřídíme vůli ventilů; 13. namontujeme kryt vahadel; 14. připojíme chladící systém, zastrčíme konektor do snímače teploty chladící kapaliny; 15. připojíme všechny kabely a hadice ke kolenu sání, připojíme a seřídíme táhlo škrtící klapky; 16. připojíme výfukové potrubí; 17. zašroubujeme alternátor do horního upevňovacího šroubu a seřídíme napnutí klínového řemene; 18. namontujeme baterii; 19. naplníme chladící systém.
|