ddd
Načítám obsah...



Search
Money to share
556 Kč
Co je to bank a jak čerpat?
Menu

[ Site map ]
Photo Tip
!40. Rally sraz ŠKODA Běšiny

40. Rally sraz ŠKODA Běšiny

WebShop Tip
Our projects
www.skodateam.cz
dumsnu.skodateam.cz
vysivky.skodateam.cz
Advert


Navigation

>> 

Home

-

Úpravy

>

Karoserie a Podvozek

>

Zadní náprava vozidel Škoda 105-136 a její záměny

 <<



Author:
1482+1160 (2642)marťas (Registrovaný)
     
Created: 26.04.2005 - Updated: 26.04.2005

Zadní náprava vozidel Škoda 105-136 a její záměny



Zadní náprava vozidel Škoda 105-136 a její záměny

!Zadní náprava vozidel Škoda 105-136 a její záměny

Původní kyvadlová náprava (na obrázku vlevo) vychází konstrukčně ze starších vozidel, v podstatě stejná byla použita u vozidel Š100/110 a Š1000MB.
Kyvadlové nápravy byly v průběhu výroby typu vyráběny dvou typů, liší se délkou poloosy. Přelomovým rokem je modelový rok 1985, kdy se začali dělat poloosy o 30mm delší, rozchod vzadu se tedy zvětšil o 60mm.
V roce 1982 bylo poprvé sériově použito nové zadní nápravy (na obrázku vpravo). Tato náprava v technologicky jiném provedení byla použita již na starších závodních vozech. Nazývá se náprava kyvadlová úhlová, lidově přezdívaná nápravou vlečenou. Poprvé byla použita u vozů Garde, dále pak u vozů Rapid, 130, 135, 136, 120 LX. Stejně jako kyvadlová náprava i tato prodělala v roce 84 změnu rozšířením. Vlastně jediným autem, které mělo "úzkou" vlečenou nápravu bylo Garde. Tato náprava má oproti staršímu typu, především výhody. Hlavní výhodou je přesnější vedení kola v průběhu celého propérování. Druhotnou drobností bylo například i snížení přenášeného hluku. Pro použití nápravy se konali na vozidle drobné změny, byl snížen kaslík baterky (v prostoru je příčné rameno). Dále byla vyztužena karosérie v ukotvení nosné příčky, změněna je také trubice hrdla nádrže. Všechna vozidla od modelu 85 (tj. r.v. 84) mají uskutečněny změny pro použití vlečené nápravy, tedy i když byly z výroby osazovány nápravou kyvadlovou. Konstrukčním problémem, který vyřešila až změna v roce 86 bylo slabé příčné rameno, které se ohýbalo.
V návaznosti na druh nápravy byly dále použity rozdílné pružiny a tlumiče, převodovka (diferenciál, víka), příčka a silentblok převodovky, brzdové bubny a další.
Obě dvě verze náprav mají nezávislé zavěšení obou kol, není zde použit ani žádný torzní prvek.
Trocha technického popisu, kyvadlová náprava.

!Zadní náprava vozidel Škoda 105-136 a její záměny

U této nápravy prochází hřídel kola nosnou trubkou, upevněnou kloubem k převodovce. Polonáprava je podélně vedena vzpěrným ramenem. Samotný spoj nosné trubky a vzpěrného ramena není pevný, je zde seřizovací prostor (+/-5mm). Vzpěrné rameno začíná silentblokem uchycujícím je do karosérie, tento silentblok je k ramenu uchycen pomocí tří šroubů (z výroby nýtů) a je dobře vyměnitelný. Utahovací moment šroubu který drží tento silentblok v karoserii je 40 Nm a dotahuje se vetšinou až na "zemi". Na druhé straně ramena je zakončení miskou pro pružinu na horní straně a na spodní jsou díry pro připevnění konzoly tlumiče. Poloosa je na jedné straně uložena v převodovce a na straně druhé vedena ložiskem (výkyvné dvouřadé ložisko 2306 pr.30/72*27). Na kónickém části poloosy je umístěn buben (buben i poloosa mají na sobě drážku pro klínek), na konci poloosy je potom závit pro matici která dotahuje buben na kónus a tím i vymezuje prostor mezi ložiskem a bubnem. Ložisko je na poloosu lisováno za tepla. Matice na poloose má pojistnou závlačku a utahuje se na moment 250 Nm, dotažení pak znovu po 500 km. Na nosné trubce je upevněn štít na kterém jsou dále připevněny části brzd. Nosná trubka je k převodovce připojena "kulovým" kloubem. Kloub je zvenku těsněn gumovou manžetou. Buben je zde zároveň i hlavou kola. V průběhu propérování se mění rozchod kol i odklon kol.
!Zadní náprava vozidel Škoda 105-136 a její záměny


Trocha technického popisu, kyvadlová úhlová (vlečená) náprava.
!Zadní náprava vozidel Škoda 105-136 a její záměny

Jak již bylo napsáno vlečená náprava je mladšího data, stejně jako starší kyvadlová zachovává nezávislé zavěšení zadních kol, bez zkrutných elementů. Přínosem je hlavně přesnější vedení kola a jen malá změna odklonu v celém propérování. Celek se skládá z vnitřního ramene přivařeného na ložiskovou skříň, které je přes silemblok připevněno k příčce převodovky. Vnější rameno je podobné jako u kyvadlové nápravy, na jedné straně silentblokem upevněno do karoserie, na druhé straně pouzdro pro pružinu a díry pro připevnění tlumiče. Hřídel s dvěma klouby je nezapouzdřený, v průběhu doby dvou typů, s jehlovými, nebo plastovými ložisky čepů. Zvnějšku bez rozdílu, u prvních verzí se ještě používaly hřídele Lobro, později již Veb Zwikau. Hřídel kola je uložena ve dvou ložiscích vnější kuličkové dvouřadé naklápěcí (2306) vnitřní kuličkové jednořadé (6205). Hřídel je na obou stranách drážkovaná, na vnějším konci je nasazena hlava kola, na vnitřním příruba pro upevnění kloubového hřídele. Oboje je zajištěno maticí, která se jistí v horní části prohnutím do drážky v hřídeli. Matice by se měla po každém povolování vyměnit. Na hlavě kola je připevněn dvěma šrouby buben (a později i maticemi kola), což je pro servisní práce daleko výhodnější než starší koncepce.

Záměna kyvadlové nápravy úzké za kyvadlovou nápravu širší, Vozidla do roku výroby 84 měli úzkou kyvadlovou nápravu, u těchto vozidel je možno uskutečnit přestavbu na novější typ. Přestavba je schválena jako celek. Jednou možností je přestavět pouze karosérii, druhou je přestavba podvozku a karosérie, možnost rozšíření podvozku bez změn karoserie není (předpisově) možná. Přestavba zadní nápravy je v tomto případě velmi jednoduchá, pouze se vymění komplety polonáprav a vymění brzdové hadičky (delší) a pružiny (delší o 9,5mm). Samozřejmě je vhodné nechat nastavit geomatrii zadní nápravy. V tomto případě mohou zůstat tyto části: tlumiče, brzdy, buben. Při takovéto "větší" akci však doporučuji úplnou kontrolu dílů tlumení pružení a hlavně brzd, s případnou výměnou špatných dílů. Tímto rozšířením se dá dosáhnout lepší stability vozidla a změkčení propérování (udává se 6%).

Záměná kyvadlové nápravy za vlečenou, zde je problém rozdílný pro vozidlo dle roku výroby. U vozidel do roku výroby 84 je to vcelku problém, týká se to značných úprav karoserie, je potřeba odstranit kaslík akumulátoru a ten buď umístit jinam, nebo přivařit kaslík z nového typu. Dále je potřeba (předpoklad převodovky 5st.) nutno udělat úpravy na středovém tunelu v části u převodovky, ta je totiž delší a nevejde se tam a také je nutná výměna nádrže. Další text je stejný pro oba typy vozidel. U vozidel novější produkce je problém jednodušší u těch není nutno zasahovat do karoserie. I zde jsou však třeba drobné změny, výměna hrdla nádrže, krytu nádrže. Předpokladem je že se vyměňuje komplet převodovka (5st.), příčka, polonápravy, tím se ušetří spousta problémů. Je sice možno použit původní (5st.) převodovku a přestavět tak aby šly použít vlečené poloosy, představuje to však poměrně náročný a drahý proces (hřídel, diferenciál, víka). Čtyřstupňové převodovky pro vlečená ramena téměř nejsou k dostání vyráběla se pouze pro vozy Garde. Pokud se tedy vyměňuje celý komplet je situace jednodušší, dále je potřeba vyměnit pružiny a tlumiče (jiné rozměry), hrnce (jiný princip uchycení) a bubny, v připadě staršího modelu také brzdové hadičky. Staré spodní dorazy (plechový pásek) je možno odmontovat, v novém provedení jsou integrovány do tlumičů. V návaznosti na výměnu převodovky pak ještě táhlo řazení a konzolu řazení (záměna 4st. za 5st.). Samozřejmě by jste neměli zapomenout nechat seřídit geometrii. Přestavba na vlečenou nápravu je například podmínkou možnosti záměny za motor 742.136, ovšem spolu s dalšími úpravami (čtyřpísty, hřebenové řízení atd.).

A ještě pár rad na závěr – když už vyměňujete kyvadlovou nápravu za vlečnou tak zesilte ramena a vyvařte kapsy, jinak je zprohýbáte a bude Vám jedna poloosa vypadávat s takového toho domečku. Když už se ale stalo, jak se stalo mě, tak si nechte vytočit podložku, kterou našroubujete pod tu poloosu která vám vypadává.
| |

[ Send to friend | Printing version ]
Comments

Opiš tento kód (čtyři číslice): do tohoto pole
Total records: 28 (Listed 1-15)
 21.04.2022 08:43:35 


Další otázka je , jakou a hlavně v jakém stavu ji dneska seženeš. Většinou bývají dost zkorodované a pokud je hodně pěkná , je to dost peněz. Rok 87 to bude nejspíš ještě 4° převodovka , tu budeš muset přestavět na // suché // poloosy , pokud budeš předělávat karos. na 5° tak taky nové potrubí na vodu a nádrž. Ne že by to nešlo // všechno jde // , ale je to hromada dílů , práce a peněz. Musíš si to spočítat a rozmyslet.


7692+1109 (8801)vokim (Registrovaný)
   557166228  
[ Answer ]
 21.04.2022 08:07:05 


... a příčku převodovky, silentblok


Unregistered
[ Answer ]
 20.04.2022 23:12:29 


Takové dotazy jsou dávno zodpovězeny na plno škoda forech. Na vlečku musíš mít i převodovku s hřídeli, k tomu hrdlo nádrže, pružiny, tlumiče, domky tlumičů....


Unregistered
[ Answer ]
 20.04.2022 19:51:38 


Dobrý den, dostal jsem 120L Rv 6 měsíc 1987 darem a rad bych ji pomalu zrenovoval. Bohužel zadní náprava je nejspíše Ko. Můj dotaz zní, zda mužů dat nový typ nápravy (vlečnou) a použit stávající převodovku čtyř rychlostní. Zde je můj e-mail, prosím nápis té mi na nej. Moc děkuji za rady. menphor@seznam.cz


Unregistered
[ Answer ]
 24.08.2020 09:22:25 


Jistěže. A delší poloosy obvykle nikdo neřeší.


23157+3606 (26763)Míťa (Registrovaný)
     
[ Answer ]
 23.08.2020 19:05:38 


Mám dotaz šla by prohodit Mková Náprava na 120l užovka ? a kdyby jo tak jak by to bylo s STK ¨


Unregistered
[ Answer ]
 skoda 1000MB09.11.2009 18:21:34 


Dobry den Potrebuji pomoc ze skodovkou je to 1000MB chtel bych sni udelat auto na relly jak driv jezdily co bych sni mel vsechno udelat aby se to nerozpadlo pri prvnim zavodu? dik za odpovedi muzete psat na icq 493638348 nebo na meil Peca150@azet.sk


Unregistered
[ Answer ]
 Re:19.04.2008 12:40:48 


tu původní trubku musíš o kousek uříznout, aby tam pasovala ta nová co jsi koupil


1482+1160 (2642)marťas (Registrovaný)
     
[ Answer ]
 18.04.2008 18:30:20 


mam uz tu hadicu ale nejak ju tam nemuzu dostat prumerove je ok ale nemuzu ju tam mezi ty dve trubky vlozit a jak je trubka od nalevaciho otvoru tak ji nemuzu dostat dal povolil jsem 2 srouby co ju drzely a nic



Unregistered
[ Answer ]
 Re:16.04.2008 17:50:47 


jo jo ta se normálně prodává, stojí myslím cca 150, a ta miska to je to do které cen tlumič šrou buješ, myslím, že přidělaná 2 šroubi do karoserie.


1482+1160 (2642)marťas (Registrovaný)
     
[ Answer ]
 16.04.2008 17:48:14 


to se da teda normalne koupit jo? a ten domecek toho tlumice je ten jak se dava na konec toho tlumice ne?



Unregistered
[ Answer ]
 Re:16.04.2008 17:43:38 


foto těch misek bohužel nemám. A tu trobku podle mě musíš zkrátit a koupis si originál to gumové koleno ze 130. Nbo skončíš jako já, když jsem s ní skočil a přetrhl jsem si tu původní gumovou hadici.


1482+1160 (2642)marťas (Registrovaný)
     
[ Answer ]
 16.04.2008 17:37:29 


a jeste bych se chtel optat mam talumice od firmy sasch germany na skodu 130lr sly by nejak hodit na 120 s tou uhlovou napravou??? ony prave nemaji na spodni uchyceni sroub ale maji tam pruchozi diru na sroub


Unregistered
[ Answer ]
 16.04.2008 17:32:05 


misky jako myslis to horni uchyceni tlumicu?? nemas foto tech misek?? a to tu trubku mam trochu poklepat kadivem??


Unregistered
[ Answer ]
 Re:16.04.2008 17:27:59 


ona 130 jí má akorát o kousek kratší a dává se na ní dolů takové gumové koleno a potom by to už mělo být v pohodě. Když chceš dávat pružiny ze Rapida, tak by jsi měl dát i ty misky co jsou v kasli, protože jinak budeš moc vysoký.


1482+1160 (2642)marťas (Registrovaný)
     
[ Answer ]
Total records: 28 (Listed 1-15)
 Online pokec[ bigger window ]  
Načítám zprávy...
Načítám uživatele...
(255)
 
Copyright 2001-2024
Výňatky z webu mohou být použity pouze v případě uvedení zdroje - www.skodateam.cz

Provozovatel srazů a www stránek :
eRman - Roman Schavel,
tel: 603569053, email: send email

Redakce a správa obsahu :
Tadeáška - Tereza Spilková,
email: send email

Programování a správa www stránek :
Daves - David Spilka,
email: send email

Partneři ŠKODATEAMU
Výměna oleje v automatu

Výměna oleje v automatické převodovce. Ceník pro vozy Škoda.


Google search

Nenašli jste na těchto stránkách co jste hledali ? Try Google...

Google
Login
Name:
Pass:
Allways log in: 



I lost my password
I want to register
Advert


Calendar of actions
<< Březen 2024 >>
PoÚtStČtSoNe
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Přidat akci
Statistics
Visiters:297
Loged in:0
Visits today:99446
Total visits:172972520

articles:1010
Photos:34651
Comments:17284
Users:4393