Skříně plné koleček aneb něco o převodovkách
V závodní historii Škodovek s motorem vzadu tedy 1000MB-130L bylo homologováno poměrně velké množství různých převodů. Tady je alepoň část z nich:
Sériové převodovky
4Q
- 3,800 - 38/10
- 2,125 - 34/16
- 1,409 - 31/22
- 0,963 - 26/27
Stálý převod Š 105,120: 4,222 - 38/9 Š 100,110: 4,444 - 40/9 Š 120LE: 3,900 - 39/10
5Q- 3,800 - 38/10
- 2,125 - 34/16
- 1,409 - 31/22
- 1,083 - 27/25
- 0,827 - 24/28
Stálý převod Š 125: 4,222 - 38/9 Š 130: 3,900 - 39/10
Sportovní převodovky:
130L/A + 130LR/B- 3,083 - 37/12
- 2,125 - 34/16
- 1,571 - 33/21
- 1,260 - 29/33
- 1,080 - 27/25
Stálý převod 4,500 - 36/8 4,222 - 38/9 3,900 - 39/10
120LS/A- 3,083 - 37/12
- 1,941 - 33/17
- 1,409 - 31/22
- 1,160 - 29/25
Stálý převod 4,222 - 38/9 4,444 - 40/9
130RS, 120S, 110L- 3,083 - 37/12
- 1,941 - 33/17
- 1,347 - 31/23
- 1,080 - 27/25
Stálý převod: 4,444 - 40/9
130RS- 3,083 - 37/12
- 2,188 - 35/16
- 1,571 - 33/21
- 1,160 - 29/25
Stálý převod: 4,444 - 40/9 4,222 - 38/9 4,100 - 41/10 3,900 - 39/10 3,700 - 37/10
Na první pohled by se mohlo zdát že je možné sestavit spousty různých kombinací těchto převodů. Není to však úplně pravda. Stálé převody u každé převodovky jsem uváděl zcela záměrně, protože kola 1. a 2. stupně jsou součástí hnací hřídele a stálý převod zase hnané hřídele.
Hřídele se současně liší pro převodovky 4 a 5-ti stupňové.
Nejjednoduší úpravou sériové převodovky je výměna stálého převodu za tzv. těžší, 3,9 za 4,222 u pětistupňové převodovky nebo 4,222 za 4,444. Všechny další úpravy převodovek jsou již dosti nákladné a na starší sportovní převodovku jen těžko narazíte.
Kdyby měl ovšem někdo zájem utratit nějaké penízky, tak kola i stálé převody dnes vyrábí např. p.Sixta v Kosmonosích, nebo Autosport Dlouhý www.autosportdlouhy.com http://gearbox-sixta.com Tabulka a graf převodů - podívejte se na svojí převodovku (26kb) Když si v té spodní tabulce změníte hodnoty převodů a stálého převodu tak se vám celá horní tabulka přepočítá a změní se vám podle toho i graf.
Tak jak je to teď nastavené bude vypadat odstupňování mojí skříně.
Maximální otačky jsou tam s dostatečnou rezervou tak si můžou počítat i vysokootáčkoví maniaci :o)) Výsledné rychlosti jsou pro pneumatiky 165/70 R13
|