Autor: | | Vytvořeno: 28.06.2007 - Změněno: 28.06.2007 |
Škoda 160 RS MTX
Škoda 160 RS MTX
1983 Dvoudvéřové dvoumístné coupe s motorem vzadu a poháněnými zadními koly.
Motor: VAZ/Lada OHC 1.600 cm3, úpravy MTX, vrtání 79 mm, zdvih 80 mm, dva dvojité horizontální karburátory Weber, výkon 117,7 KW (160 koní) při 8.000 min-1. Točivý moment 16,2 kpm / 6.200 min-1. Progresivní uložení, lze vyndat spodem po povolení čtyř šroubů. Příčný sportovní výfuk.
Převodovka: čtyřstupňová GARDE, nebo pětistupňová MTX. Podvozek: rozvor náprav 2.400 mm. Prodlouženo téměř o 10 cm. Přední náprava hřebenová z modelu M2. Zadní náprava MTX s novým zavěšením kol vycházejícím z autokrosových konstrukcí. Osa kývání 12°. Kotoučové brzdy Škoda na všech kolech, podtlakový posilovač brzdného účinku, omezovač tlaku zadních brzd seřiditelný z místa řidiče, hřebenové řízení MTX, autokrosové nastavitelné tlumiče pérování. Nová osmipalcová dělená kola MTX z hliníkové slitiny. Interiér: Klecovitý ochranný rám je pevnostně provázán na nápravy a uchýty motoru.
Sportovní volant MTX.
Anatomická sedadla (skořepiny) MTX. Čtyřbodové bezpečnostní pásy MORAVAN.
Tripmaster HALDA (počítadlo km).
FLEXI lampička pro navigátora.
Karoserie: upravená z vozu Škoda GARDE, odstraněny nárazníky, spoiler v přední (tvarován tak, že přítlačný efekt na přední nápravu vytvoří vzduch vnikající skrze chladič, proudící kanálem uvnitř zavazadlového prostoru a vystupující průduchy nad zavazadlovým prostorem vozu) i zadní části, laminátová rozšíření předních i zadních blatníků umožnující použití širokých sportovních pneumatik, rozšíření prahů, laminátové bylo i víko zavazadlového prostoru opatřené speciálními průduchy na odvod proudícího vzduchu a kapota motorového prostoru, ta byla navíc opatřena integrovaným přítlačným křídlem pred nímž byly dva otvory (takzvané otvory NACA), levým se přivádí vzduch ke karburátorům, pravým pro chlazení motorového prostoru, případne k chladiči oleje.
Zavazadlový prostor byl využit pro umístění již zmiňovaného systému pro průchod vzduchu, pro umístění akumulátoru, dvou hasících přístrojů (2 x 5,0 Kg) s rozvodem do kritických míst vozu, plnícího hrdla palivové nádrže a další výstroje.
Palivová nádrž byla kvůli optimálnějšímu rozložení hmotnosti umístěna v zavazadlovém prostoru, z bezpečnostních důvodu je téměř za přední nápravou. Zespoda ji chrání duralová ližina, široká tak, že překrývá i vnitřní závěsy spodních ramen přední nápravy a dozadu sahá až pod spodní víko motoru. Nádrž je svařena ze dvou krajních dílů sériové, střední část byla vyříznuta, objem nádrže je 25 - 30 litrů.
zavazadlový prostor Hmotnost: 1.000 Kg.
Maximální rychlost přes 200 km/h.
ochranný rám V roce 1983 byly firmou Metalex postaveny tři prototypy tohoto závodního vozu určeného pro skupinu B5. Jedním z konstruktérů tohoto prototypu byl Václav Král. 1. prototyp byl představen 1.12.1983 před budovou ÚV Svazarmu v Opletalově ulici v Praze. Na oči veřejnosti se dostal po necelém půlroce práce v dílnách MTX, byl vyroben na objednávku Agroteamu JZD Slušovice.
Uvažovalo se o motoru Škoda 130 RS s použitím turbodmychadla, ale bohužel nebyla dokoupena licence na výrobu tohoto komponentu (v ČZM Strakonice se vyráběla pouze turbodmychadla pro nákladní automobily). Dokonce ani AZNP Mladá Boleslav, která o turbodmychadlu uvažovala nejen do sportovních vozů, ale i do sériové výroby, licenci nezískala.
Dva z těchto vozů měly výše zmíněný motor Lada upravený firmou Metalex a jeden měl motor Š130 RS Turbo. V roce 1984 byl výkon motoru Lada zvýšen na 170 koní. Vozy se aktivně zúčastňovaly závodů rallye a závodů do vrchu.
Důvod proč se tyto automobily nezačaly vyrábět pro závodní účely je asi ten, že AZNP Mladá Boleslav přišla s novým modelem závodního vozu odvozeným od čerstvě zmodernizované verze sedanu M2, z reklamních důvodů byl tento vůz zřejmě upřednostněn a od větší výroby Škody 160 RS MTX tak bohužel sešlo. A to byl konec závodních vozů coupe značky Škoda.
zdroj: http://garde.plivnik.cz
|