ddd
Načítám obsah...



Vyhledávání
Peníze v banku
556 Kč
Co je to bank a jak čerpat?
Menu

[ Mapa stránek ]
Foto Tip
!Š 120S Rallye

Š 120S Rallye

WebShop Tip
Naše projekty
www.skodateam.cz
dumsnu.skodateam.cz
vysivky.skodateam.cz
Reklama


Navigace

>> 

Domů

-

Články

>

Závodní vozy

>

Škoda 120 S

 <<



Autor:
1482+1160 (2642)marťas (Registrovaný)
     
Vytvořeno: 11.02.2007 - Změněno: 11.02.2007

Škoda 120 S



ŠKODA 120S


Motor:
!Škoda 120 S

- čtyřdobý, zážehový, kapalinou chlazený, řadový čtyřválec OHV
- karburátor: dvojité karburátory zn. WEBER 40 DCOE 2
- mazání: tlakové se suchou skříní, plnoprůtokovým čističem a chladičem oleje
- chlazení: umístěno vpředu bez větráku s výdechem v kapotě


Objem válců: 1297ccm

Vrtání/Zdvih: 75,7/72,0 mm

Max. výkon: až 88kW/120k při 7500 ot./min

Max. točivý moment: 107Nm při 5000 ot./min.

Umístění: podél za zadní nápravou


Převodovka: čtyřstupňová manuální zn. Škoda (stále převody 4,1; 4,4 a 4,6 )

Diferenciál: samosvorný

Spojka: suchá, jednokotoučová s kapalinovým ovládáním

Brzdy:
- sériové dvouokruhové s posilovačem
- přední: kotoučové
- zadní: bubnové
- ruční brzda: ??

Podvozek:
- lichoběžníková náprava s dvojicemi trojúhelníkových ramen a zadní úhlová úhlová kyvadlová
- tlumiče: zn. KONI Sport
- pružiny: vinuté, zkrácené zn. KONI
- pneumatiky: Barum 165/80 13 - 205/50 13
- kola: elektronové disky 5,5" x 13" (loukotě)

Řízení: šnekové bez posilovače

Rozměry: délka 3970 mm, šířka 1620 mm, výška 1380 mm, rozvor 2400 mm

Hmotnost: 897 kg

Rok výroby: 1972 - 1974
Počet kusů: cca 100 ks

Výchozí model: Škoda 110 L resp. 110LS



!Škoda 120 S

Škoda 120 S je zajímavý vůz z mnoha hledisek. Především jeho motor vznikl minimálními úpravami existujících dílů. Zdvih zvětšený z 68 na 72 mm umožňuje ještě použití sériového výkovku klikového hřídele a zesílený blok se získá nepříliš nákladnou úpravou původní kokily. Přitom je to motor stejně sportovně laděný jako motory Š 110 LS a kupé 110 R: má jejich dvojitý karburátor, pěti-kanálovou hlavu a dvojité výfukové potrubí, a navíc ještě šetří výkon, který u nich zmaří větrák chlazení, takže vzniká nejvýkonnější a nejrychlejší vůz cestovní řady škodovek. Zachovával si však cestovní exteriér a s výjimkou „kapličky" před volantem také sériový interiér, většinu předního zavazadlového prostoru obětoval systému náporového chlazení a téměř dvojnásobné nádrži paliva. Jeho hlavním posláním je totiž zavedení dvanáctistovky s větším zdvihem do výroby alespoň v takových sériích, které jsou podmínkou homologace dalších úprav pro soutěžní a závodní účely. Zvětšením vrtání pak mohou odvozené sportovní vozy dosáhnout i čistého objemu 1300 cm3 a s ním účinněji zasahovat mezi vedoucí značky ve třídě do 1300.

!Škoda 120 S
!Škoda 120 S

V souladu s přílohou J Mezinárodních sportovních řádů FIA byla upravena karosérie i její výstroj, poháněcí soustava i podvozkové části. Změny karosérie byly podřízeny určení vozidla, bez zřetele na jeho užitnou hodnotu, která se samozřejmě neposuzuje měřítky obvyklými u cestovních automobilů. Zevně je na první pohled zřejmá změna přídě, v jejíž čelní stěně je vstupní otvor pro vzduch přiváděný k chladiči, jenž byl u tohoto typu přemístěn do přední části původního zavazadlového prostoru. Výstupní otvor je v přední části víka zavazadlového prostoru. Objem zavazadlového prostoru dále omezuje větší palivová nádrž, jejíž hrdlo je vyvedeno za chladič, a náhradní kolo, umístěné nad ní. Zbývající prostor stačí tak právě na jeden kanystr, další nářadí, náhradní díly a jiné nezbytnosti, které je třeba vozit sebou při soutěži. Testovaný vůz byl vybaven hlavními světlomety Bosch s halogenovými žárovkami H4, pro montáž dalších dvou párů pomocných světlometů, rovněž s halogenovými žárovkami (H3), jsou před čelní stěnou dva trubkové držáky. Vzhledem k tomu, že vůz je pro soutěžní účely homologován bez nárazníků, byly přední blikače vestavěny do čelní stěny pod světlomety.

!Škoda 120 S

Nejpodstatnější změny doznal interiér vozu a jeho výstroj. Obě přední sedadla byla nahrazena anatomickými, s vysokými opěradly, prodlouženými v integrální opěrky hlav. Z bezpečnostních důvodů nebylo využito původní zařízení pro posuv sedadel. Ta jsou sice obdobným způsobem posuvně uložena na čepech, opatřených kladkami z plastické hmoty, ve vodítkách, jejichž poloha se však fixuje zasunutím ocelových čepů před a za zadní pár kladek do předvrtaných otvorů. Zjistili jsme však, že nejzazší možná poloha sedadla vyhovuje nejvýše jezdci ne vyššímu než 175 cm - "dlouhánům" nezbývá než vyjmout oba zadní čepy, zadní kladky zcela vysunout z vodítek a nastavit sedadlo do vyhovující, avšak nezajištěné polohy. Zadní sedadla byla ponechána beze změny, jsou však stejně nevyužitelná, neboť v této části prostoru pro cestující je vestavěn předepsaný prostorový bezpečnostní oblouk. A tak zadní část interiéru slouží při soutěži, kdy je vůz stejně obsazen jen dvěma osobami, pro zavazadla a další potřeby. Ve voze bylo ponecháno standardní čalounění, včetně textilních koberců před předními i zadními sedadly.

!Škoda 120 S
!Škoda 120 S

Výstroj interiéru byl přizpůsoben poslání vozu a doplněn dalšími prvky. Do nástavby nad sdružený přístroj standardní přístrojové desky byly umístěny další tři měřící přístroje, zleva doprava teploměr oleje motoru, otáčkoměr a tlakoměr oleje. V levé části přístrojové desky je kromě spínače ventilátoru topení ještě zásuvka pro koaxiální elektrickou přípojku a přepínač standardní a přídavné houkačky. Další ovládací prvky jsou umístěny na přídavném panelu nad středním podlahovým tunelem před a za řadící pákou. Jsou zde, zepředu dozadu, dvě kontrolky pomocných světlometů, vypínač vnitřního osvětlení, dva reostaty osvětlení přístrojů, spínací skříňka, sdružený spínač stíračů a elektrického ostřikovače (jeho nádoba je uvnitř vozu před sedadlem spolujezdce) a dva spínače pomocných světlometů. V pravé straně přístrojové desky jsou na výklopném víku odkládací schránky umístěny dva počítače kilometrů Halda-Tripmaster. Standardní volant byl nahrazen tříramenným sportovním, s věncem obšitým kůží, průměru 380 mm. Vzhledem k tomu musely být zkráceny obě páčky spínačů resp. přepínačů pod volantem, jejich funkce však byla zachována. Tvar i umístění pedálů nebyly měněny, ač se domníváme, že i toto základní provedení soutěžního vozu by si zasloužilo úpravu alespoň pedálu plynu. Příjemně však překvapila řadící páka - poměrně jednoduchou úpravou (ohnutím a pojištěním proti otáčení) bylo dosaženo toho, co postrádáme u sériových vozů: ve všech polohách "padne" správně do ruky.

!Škoda 120 S
!Škoda 120 S

Pro uložení různých drobností, jako náhradních svíček, drobnějšího nářadí apod., které musí být při soutěžích stále po ruce, byly oboje přední dveře opatřeny praktickými hlubokými kapsami, které by velmi dobře "slušely" i sériovému vozu. Zvláštní vnitřní výstroj doplňuje lampička na čtení s ohebným držákem, umístěná nad pravými předními dveřmi, čtyřpopruhové tříbodové bezpečnostní pásy a hasicí přístroj vlevo před řidičem.

V zadní části karosérie byly uskutečněny jen drobné změny, jako je vevaření přepážky, zabraňující, aby ventilátor topení nasával vzduch z motorového prostoru a nádržka s výpustným kohoutem za levým podběhem, do níž je odvětrána mazací soustava motoru.



Jedním z hlavních požadavků na soutěžní vůz jsou dobré dynamické vlastnosti, a tak většinu změn nacházíme na poháněcí soustavě. Nejvíce jich je na motoru, pro který byly homologovány některé části lišící se od standardního provedení, jako osmikanálová hlava válců, litinová víka ložisek klikového hřídele, klikový hřídel a ojnice. Díky těmto změnám, zvýšení stupně komprese a použití dvou dvojitých karburátorů Weber byl zvýšen výkon motoru proti výchozímu typu Š 120 S o více než 30 %. Samozřejmě, že důsledkem toho je i tvrdší charakteristika motoru, jehož největší točivý moment se posunul k 5000 ot./min. Většímu tepelnému zatížení motoru musela být přizpůsobena také jeho chladící a mazací soustava. Chladič byl přemístěn do přídě vozu, díky dostatečné dopravě vzduchu náporem mohlo být upuštěno od větráku a uspořen tak jím spotřebovaný výkon.

Mazací soustava byla vybavena plnoprůtokovým čističem oleje Purolator upevněným na příčné stěně karosérie před motorem, a chladičem oleje, jehož účinnost je však v extrémních provozních podmínkách nedostatečná, neboť je poměrně malý a umístěn těsně před zadní stěnou, kde není příliš intenzívní proudění vzduchu. Nejslabší částí příslušenství motoru je standardní mechanické podávací čerpadlo, které je příčinou obtížného spouštění teplého motoru. Vzhledem k vysokým teplotám v jednotlivých částech motorového prostoru dochází po zastavení motoru k rychlému odpaření benzínu v plovákových komorách karburátorů a k poklesu sloupce paliva mezi čerpadlem a karburátory. Při následujícím spouštění trvá velmi dlouho, než čerpadlo, závislé na motoru, vyrovná tuto ztrátu. Dalším slabým místem je spojení sběrného výfukového potrubí a tlumiče výfuku. V průběhu zkoušek došlo několikrát k propálení těsnění a dokonce k utržení spojovacích šroubů příruby. Příčina byla zřejmě v příliš krátkých závrtných šroubech namáhaných nadměrně mechanicky i tepelně, podíl má i tlumič výfuku upevněný pouze v přední části a za tuto přírubu.

Vzhledem k tvrdší charakteristice a většímu výkonu motoru a určení vozu pro soutěže byly změněny i převodové stupně čtyřrychlostní převodovky. Při nezměněném stálém převodu hnací nápravy 4,44 má Škoda 120 S Rallye "lehčí" čtvrtý stupeň a "těžší" první tři stupně. "Zhuštěním" převodů se dosáhlo optimálního sladění charakteristiky motoru a požadovaných dynamických vlastností vozu.

Z ostatních podvozkových částí byly upraveny jen některé, tak jak to vyžaduje určení vozu. Především to jsou tvrdší vinuté pružiny obou náprav, lépe vzájemně sladěné a doplněné vskutku kvalitními tlumiči Koni, významně se podílejícími na velmi dobrých jízdních vlastnostech tohoto vozu. Řízení i brzdová soustava byly ponechány beze změny. I když brzdy mají předpisy požadovanou účinnost, domníváme se a je si toho jistě vědom i výrobce, že vůz určený pro náročné soutěžní podmínky s převažující jízdou "plyn-brzda" by měl být vybaven úměrně většímu výkonu motoru a lepším dynamickým vlastnostem i účinnějšími brzdami. Poslední změnou tohoto vozu jsou paprsková elektronová kola vlastní výroby, opatřená u zkoušeného vozu osvědčenými a opravdu dobrými pneumatikami Barum 165 SR 13 s desénem OR6. Závěrem popisu vozu jsou uvedeny použité zahraniční díly oproti sériové verzi: karburátory Weber, čistič oleje Purolator, zapalovací cívka Bosch, bezpečnostní pásy Britax, anglický sportovní volant, dva tripmastery Halda, otáčkoměr Smiths, teploměr a tlakoměr oleje VDO, elektromagnetická houkačka Bosch, hlavní i pomocné světlomety Bosch, lampička na čtení map i hasicí přístroj.
| |

[ Odeslat známému | Verze pro tisk ]
Komentáře

Opiš tento kód (čtyři číslice): do tohoto pole

Žádný komentář
 Online pokec[ větší okno ]  
Načítám zprávy...
Načítám uživatele...
(255)
 
Copyright 2001-2024
Výňatky z webu mohou být použity pouze v případě uvedení zdroje - www.skodateam.cz

Provozovatel srazů a www stránek :
eRman - Roman Schavel,
tel: 603569053, email: pošli email

Redakce a správa obsahu :
Tadeáška - Tereza Spilková,
email: pošli email

Programování a správa www stránek :
Daves - David Spilka,
email: pošli email

Partneři ŠKODATEAMU
Výměna oleje v automatu

Výměna oleje v automatické převodovce. Ceník pro vozy Škoda.


Google search

Nenašli jste na těchto stránkách co jste hledali ? Zkuste Google...

Google
Přihlášení
Jméno:
Heslo:
Vždy přihlásit: 



Zapomněl jsem heslo
Chci se zaregistrovat
Reklama


Kalendář akcí
<< Březen 2024 >>
PoÚtStČtSoNe
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Přidat akci
Statistika
Právě prohlíží:589
Právě přihlášeno:0
Dnes návštěv:114859
Celkem návštěv:172987933

Článků:1010
Fotografií:34651
Komentářů:17284
Uživatelů:4393