ddd
Načítám obsah...



Vyhledávání
Peníze v banku
556 Kč
Co je to bank a jak čerpat?
Menu

[ Mapa stránek ]
Foto Tip
!moje Škoda

moje Škoda

WebShop Tip
Naše projekty
www.skodateam.cz
dumsnu.skodateam.cz
vysivky.skodateam.cz
Reklama


Navigace

>> 

Domů

-

Vaše vozy

>

Škoda Felicia-Octavia staré

>

Život po boku ne jen mé Octavii

 <<



Autor:
35+0 (35)octavian.skoda (Registrovaný)
   
Vytvořeno: 09.12.2009 - Změněno: 00.00.0000

Život po boku ne jen mé Octavii



ŠKODA OCTAVIA SUPER typ 702 25.2.2003

• Má Škodověnka byla vyrobena v druhé polovině dvacátého století a to v květnu roku 1961. Výrobcem těchto vozidel byly automobilové závody, n. p. Mladá Boleslav a její pořizovací cena činila 29.500 Kčs. Na přání prvního jejího majitele, pana Juraje Lipky z Ostravy, byla provedena ve dvoubarevném (modro - bílém) provedení a byly nainstalovány ostřikovače čelního skla. Částka za tyto úpravy činila 250 Kč. Podobné úpravy byly v této době považovány za nadstandardní. Pan Juraj Lipka vůz vlastnil až do roku 1985, kdy jej za cenu cca 8.500,- Kčs koupil pan Ignác Dulaj, tedy můj děda, který i před koupí tohoto vozu vlastnil nejeden vůz a vše to byly kvalitní stroje tuzemské výroby, značky Škoda. Z této doby, kdy mi bylo něco kolem deseti let, mám na toto skvělé auto první vzpomínky a již tehdy mi má ,,babička" (tak jsem jí říkal) přirostla k srdci a věděl jsem, že není jiného vozu, kterého bych chtěl. Snad náhoda tomu tak chtěla, že se tak nakonec i stalo. Byla mi věnována od mých prarodičů k mým osmnáctým narozeninám v roce 1997. Ano, v roce 1997. V roce velkých povodní, které zasáhly bezmála půlku naší republiky. Voda se nevyhnula ani Ostravě a Bohumínské ulici, kde byla Octavia garážovaná. Mohlo tak být nakonec vše jinak, nebýt dědy, který i přes svůj vysoký věk a za dramatických okolností, krátce před celkovou evakuací celé ulice, vyvezl automobil na protější vyvýšenou ulici. Tím zcela jistě zachránil vůz od úplného znehodnocení a zničení.

Stal jsem se tak jejím třetím majitelem a jako takový jsem byl nucen vůz přehlásit a dostat novou SPZ a to BRE 42-89, z původní OV 13-91.

• Mezi nejznámější předchůdce Octavií Super patřila Škoda 440 Spartak, která byla vyráběna až do roku 1959. V témže roce došlo k modernizaci automobilové řady Spartak. Takto vnikl vůz Octavia Super (ze Škody 445). Octavia Super se dík tomu dočkala některých úprav, které se týkaly například víčka od palivové nádrže, které se z původního místa na pravém blatníku přesunulo na bok karoserie. Jednalo se také o takzvaná křidélka, která byla montována právě na horní část blatníku. Na to navazuje ještě jedna úprava, jedná se o změnu zadních svítidel.

• Ještě v roce 1959 se započalo s výrobou vozů Octavia, Octavia Super a s Octávií Tourink Sport, které byly vyráběny až do roku 1964, kdy výroba těchto typů Škodovek skončila. Samotných Octávií Super bylo vyrobeno 229 531 kusů.

• Něco málo o technických parametrech těchto vozů.

Octavia super se může pyšnit čtyřdobým zážehovým, kapalinou chlazeným motorem, řadovým čtyřválcem OHV s 42 koňskými silami pod kapotou. Obsah motoru umístněného vepředu činí 1089 cm kubických, při 4.500 otáčkách za minutu, s kompresním poměrem 7,5. Přípravu palivové směsi zajišťuje karburátor Jikov 32 SOPc. Karoserie-podvozková, celokovová, uzavřená, čtyřmístná, dvoudveřová (Tudor). Spotřeba paliva vozu byla dle dobových pramenů udávána na 7,7 l na 100/km. Délka vozu činí 4065mm, s výškou 1430mm a šířkou 1530mm. Toto vše činilo s autíčka 1270-ti kilogramového mazlíčka.

• Automobil byl postaven pro přepravu čtyř osob (o to více místa mají pasažéři sedící na zadních sedadlech) s technickým označením-limuzína. Jako v limuzíně se taky pasažéři cítí, neboť například sedák přední sedačky, není rozdělen na dvě části, jak tomu zpravidla bývá u O.A., nýbrž se skládá jen z jednoho kusu. Prostornou a pohodlnou lůžkovou úpravu vytvoříme po drobných úpravách a to sklopením opěradla přední sedačky a propojením tak se sedákem zadní sedačky. Škoda Octavia má své kouzlo také díky detailům, na které narazíte například při vašem prvním tankování. Pro to abyste mohli načerpat pohonné hmoty do nádrže, musíte prve rafinovaně myšleným táhlem, které se skrývá uvnitř vozu na tapecírungu vedle zadních sedaček potáhnout toto táhlo a tak otevřít víčko nádrže. Důmyslně jsou zde vyřešeny také háčky na oděvy, které v případě že je momentálně nepoužíváte mohou býti zaklopeny a tak se stát prakticky přehlédnutelnými. Co se týče interiéru, vidět je zde taky precizně vytvořen výklenek pro opření lokte, který se nachází na obou bocích pro pasažéry sedící vzadu. Mě osobně se ale ze všeho nejvíce líbí a nejvíce vyhovuje přepínač dálkových a tlumených světel, které je oproti jiným vozům umístěno na podlaze a to vlevo od brzdového pedálu.

• Vůz byl v mém vlastnictví od 2. listopadu 1997 a musím říci že jsem si nedovedl kdy připustit že bych o něj jakkoli kdy přišel, už jen pro to, co vše jsem s tímto vozem prožil. Tak třeba má první zimní motoristická sezóna, ve které jsem měl svou první dopravní nehodu ve Staré Vsi, kdy jsem po nezvládnutí jedné ze zatáček havaroval a tak poškodil přední část vozu. Následná oprava mě nestála jen nemalé peníze, ale taky hodně shánění náhradních dílů a tak i času. I přes tuto, nebo právě díky této události jsem si začal více vážit tohoto vozidla a to natolik, že jsem začal vyhledávat příležitosti předvést se a především vůz na akcích spojené s autoveteránizmem.

• Náhoda tomu chtěla a v létě 1998 jsem se v Poděbradech setkal s panem Josefem Kvasnicou, který sám je velký fanda do stařičkých Škodovek. Dík tomuto setkání jsem potkal mnoho dalších skvělých lidí z veterán klubu v Hradci Králové. A tak začaly mé pravidelné minimálně třídenní výlety do autocempu Stříbrný rybník v H.K, kam jsem taky až na výjimku roku 2000 pravidelně dojížděl. Krom návštěv H.K. jsem se také dvakrát a to v letech 1999 a 2003 zúčastnil veterán rallye na hradě Sovinec. Nejdůležitější byl pro mě vždy, právě každoroční stočtyřicetikilometroví výlet do Východních Čech. V roce 2003 jsem na své Octavii měnil opět registraci svého vozu. Díky nemalé pomoci mých přátel a mého velkého nápadu jsem mohl po půl ročním čekání svou dosavadní státní poznávací značku změnit za registrační značku 1T5 1961. Ano, poslední čtyřčíslí je totožné s ročníkem výroby mého vozu.

• Někde tady jsem v roce 2003 své vyprávění končil a na nějakou dobu se odmlčel. Dnes je pár dní do konce roku 2009 a já mohu jen vzpomínat, probírat se starými fotografiemi a podělit se s Vámi všemi o mé zážitky a pocity prostřednictvím těchto řádků. Co se v mém životě a v životě po boku mé Octavie změnilo především? V Roce 2004 jsem se svou přítelkyní na srazu Škoda veteránů v Hradci králové oženil. Byl to vlastně zároveň poslední rok kdy byla má Octavia provozu schopná, což jsem ale v tu dobu ještě netušil. V roce 2005 jsem se svou ženou učinil zásadní rozhodnutí vyplívajíc z mé už prý až s nemocí hraničící zálibou se vším a ve všem jenž nese znak Škoda a nechal jsem si úředně změnit své dosavadní příjmení z rodného Dulaj, na dnes již zažité, Miroslav Škoda. Jak jsem již podotknul, po našem novomanželském návratu spět, jsem se rozhodl pro celkovou renovaci a opravu vozu. Celá akce bylo započata demontáží karoserie, uložení všech náhr. dílů atd… Bohužel vlivem přemíry mé nové práce, nevhodným podmínkám pro opravu, ale především dík radostné události, kdy se nám narodil syn Brian, se prve celá renovace dlouhodobě protahovala a odkládala, až se neuskutečnila vůbec. Proč tomu tak bylo je dnes vlastně jedno a nic z toho se už nevrátí. Neznamená to ale že již není v mém srdci na ,,mou“ Octavii a věcem s ní spojené, lidí, kamarádů a zážitkům ze srazů místo. Dnes se věnuji především koníčku méně místa zabírajícímu, skladnějšímu ale stejně tak nostalgickému a to sběratelství všemu hezkému a nevšednímu, tématicky zaměřenému, jak jinak, než li Škodě.

| |

[ Odeslat známému | Verze pro tisk ]
Komentáře

Opiš tento kód (čtyři číslice): do tohoto pole

Žádný komentář
 Online pokec[ větší okno ]  
Načítám zprávy...
Načítám uživatele...
(255)
 
Copyright 2001-2024
Výňatky z webu mohou být použity pouze v případě uvedení zdroje - www.skodateam.cz

Provozovatel srazů a www stránek :
eRman - Roman Schavel,
tel: 603569053, email: pošli email

Redakce a správa obsahu :
Tadeáška - Tereza Spilková,
email: pošli email

Programování a správa www stránek :
Daves - David Spilka,
email: pošli email

Partneři ŠKODATEAMU
Výměna oleje v automatu

Výměna oleje v automatické převodovce. Ceník pro vozy Škoda.


Google search

Nenašli jste na těchto stránkách co jste hledali ? Zkuste Google...

Google
Přihlášení
Jméno:
Heslo:
Vždy přihlásit: 



Zapomněl jsem heslo
Chci se zaregistrovat
Reklama


Kalendář akcí
<< Březen 2024 >>
PoÚtStČtSoNe
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Přidat akci
Statistika
Právě prohlíží:276
Právě přihlášeno:0
Dnes návštěv:101139
Celkem návštěv:172974213

Článků:1010
Fotografií:34651
Komentářů:17284
Uživatelů:4393