- Přidat do oblíbených - Switch to English škoda quickbar >>  skoda-tuning.cz |  skoda110r.cz |  skoda110r.com |  skoda.daves.cz |  skoda-virt.cz |  techweb 
 
ddd
Načítám obsah...



Vyhledávání
Peníze v banku
519 Kč
Co je to bank a jak čerpat?
Menu

[ Mapa stránek ]
Foto Tip
Třmen kotoučové brzdy vyráběné n. p. Autobrzdy Jablonec.

Automobily Škoda model 70 (SM1969)

WebShop Tip
Nerezová propojka čtyřpístových brzdičů
Nerezová propojka čtyřpístových brzdičů
Daves

350 Kč


Skladem: 20 kusů
kusů:
Naše projekty
www.skodateam.cz
dumsnu.skodateam.cz
vysivky.skodateam.cz
Reklama


Navigace

>> 

Domů

-

Články

>

Dobové články

>

Škoda 1000MBX DeLuxe

 <<



Autor:
32767+2688 (828187)Daves (Administrátor)
     109318615    
Vytvořeno: 19.02.2015 - Změněno: 19.02.2015

Škoda 1000MBX DeLuxe



Škoda 1000MBX DeLuxe-DSCF0904


Konstrukční řešení vozu ŠKODA 1000 MB bylo již od stadia projektu zaměřováno tak, aby bylo možno v průběhu dalšího vývoje poměrně snadno odvozovat různé varianty karosérie při zachování většiny podstatných částí. Obchodní zkušenosti mnoha desetiletí totiž ukazují, že vůz, těšící se širokému zájmu veřejnosti, vyvolává u části zákazníků přání mít provedení vyhovující jejich individuálním představám a požadavkům na vzhled i vybavení. Automobil ŠKODA 1000 MB patří dnes již k typům, jež nejsou vzácné na silnicích mnoha zemí a zcela podle předpokladů se takové požadavky již objevují. Proto bylo nyní ve výrobním závodě AZNP rozhodnuto uvést na trh vůz ŠKODA MBX de Luxe, to je model, jehož karosérie a výbava splňují při zachování vysoké hospodárnosti provozu náročnější požadavky.

Škoda 1000MBX DeLuxe-DSCF0908


Odlišnost nového modelu je dána především druhem karosérie: je dvoudveřová, s plně spouštěcími bočními okny a pevnou střechou, tedy typ označovaný jako „hardtop". Bezrámová boční okna a tenký sloupek mezi nimi viditelně zvětšují zasklenou plochu, nová střešní nadstavba s negativním sklonem zadních sloupků střechy a zadní okno zasahující do plochy bočních oken vytvářejí osobitý rys, značně odlišný od běžného standardu. Spodní okraj boční okenní plochy je stylisticky vymezen lesklou lištou, doplňující ostatní lesklé linky okenní části karosérie. U modelu Š 1000 MBX de Luxe se zvláště příznivě projevuje nové řešení vstupních otvorů pro chladicí vzduch, které v souladu s tvarovou změnou platnou pro všechny nové vozy ŠKODA 1966 zachovávají plynulý tvar povrchu postranice a mají jednoduchý obdélníkový tvar.

Realizace konstrukčního záměru si vyžádala značné zásahy do střední části karosérie. Nově je vyřešena zejména okenní část karosérie. Spouštěcí okna dveří nemají okenní rám, který obvykle tvoří horní část dveří. Tím je splněn první předpoklad pro vytvoření volného bočního prostoru po spuštění oken. Druhým předpokladem je vhodná konstrukce těsnicího sloupku mezi předním a zadním oknem. Sloupek musí být spouštěn zároveň se zadním oknem. Přední hrana tohoto sloupku těsní okno předních dveří a proto přesahuje vodicí dráhu v postranici. To vyžaduje, aby pohyb sloupku při spouštění byl kombinovaný. Sloupek se nejprve odsouvá směrem dozadu proti působení pružiny a pak se přesouvá do vodicí dráhy. Dvoudveřové uspořádání bez pevného středního sloupku karosérie vyžaduje jinou konstrukci bočního rámu karosérie. Aby byla nahrazena nosná funkce středního sloupku, zkrátila se namáhaná část prahu pomoci prostorového nosného uzlu, jenž má délku zadního bočního okna a je svařen s příčnými výztuhami spodní části karosérie. Změna počtu dveří a snaha důsledně zachovat úplnou výměnnost obvodových částí karosérie, která značně usnadňuje a zlepšuje opravy karosérie, vyvolaly protažení zadní postranice až ke dveřím. Celá tato část je výměnná.

Zásahy do karosérie v části prostoru pro cestující si vynutily několik změn interiéru. Vstup k zadnímu sedadlu vyžaduje obvykle odklopné opěradlo předních sedadel. ŠKODA 1000 MBX de Luxe má uspořádání výhodnější: kolem čepů, umístěných na spodní části rámů, jsou dopředu překlopná celá sedadla. Široký prostor vstupu k zadním sedadlům umožňuje upustit od zaoblení přední hrany zadního sedadla u stěn, které je jinak nutné při vstupu zadními bočními dveřmi. Pro snadný výstup ze zadních sedadel je příslušenství vozu doplněno držáky ve tvaru smyčky. Držadla jsou zakotvena v tělesech společných s lampami vnitřního osvětlení a věšáčky a umístěna nad oběma zadními okny. Smyčka se samočinně vrací do horizontální polohy.

Větrání je bezprůvanné překlopnými okénky, umístěnými u přední hrany dveří a výklopnými okénky u zadní hrany zadního okna. Jejich poloha se seřizuje tvarovanými kličkami pod okénky. Upevňovací místa pro bezpečnostní pásy jsou rozmístěna se zřetelem na to, že karosérie nemá pevný střední sloupek tak, že horní upevňovací bod je v pevné části postranice blízko přední hrany zadního okna.

Škoda 1000MBX DeLuxe-DSCF0907


Vybavení modelu ŠKODA 1000 MBX de Luxe je v podstatě shodné se čtyřdveřovým modelem „de Luxe". Ve vnějším vzhledu se to projevuje hlavně nápadnou širokou lesklou lištou na prahu karosérie, která se vhodně doplňuje s ozdobnými kryt kol a bílými boky pneumatik. Na blatníku je na montováno druhé vnější zpětné zrcátko. Interiér vozu je obohacen mnoha způsoby. Především čalounění sedadel je z lehčené plastické kůže na trikotinu. Tento materiál Je velmi hebký. Tvar předních sedadel je zlepšen zvýšením okrajové části opěradel. Sedadla tohoto tvaru poskytují účinnější oporu proti bočním silám, které jinak mají za následek nepříjemné posouvání cestujících po sedadle v zatáčkách. Podlaha je vyložena textilními koberci Kovral, které zpříjemní prostředí. Kličky dveří mají madla z plastické hmoty. Horní plocha přístrojové desky, stříkané čeřínkovým lakem, je potažena PVC na trikotinu. Stejně je potažena odkládací deska za opěrou zadního sedadla. Přední sloupky střechy jsou zakryty panely s nelesklým povrchem. Podložením stropu nad hlavami cestujících měkkým podkladem se zvýšila bezpečnost. Strop je vkusně prošíván. Vnitřní prostor odkládací přihrádky přístrojové desky je vymezen kartonovou vložkou, takže všechny předměty v přihrádce jsou snadno dosažitelné a nemohou se zachytit o vedení teplého vzduchu umístěné za přístrojovou deskou. Trubková konstrukce předních sedadel je zakryta krytem, který přispívá k tvarové ucelenosti sedadel. Užitečnými prvky výbavy jsou: Clona proti slunci, která má na zadní straně zrcátko, držák pro spolujezdce na pravé straně přístrojové desky, zpětné světlomety a zástěry za zadními koly. K standardnímu vybavení modelu 1000 MBX de Luxe patří i vrstvené bezpečnostní čelní sklo a houkačky Fanfar.

Škoda 1000MBX DeLuxe-DSCF0909


Konstrukce nového vozu byla navržena a propracována v návaznosti na základní model řady ŠKODA — čtyřdveřový 1000 MB. Ekonomické výhody takového postupu se projevují ve výrobě minimálním rozsahem nového výrobního zařízení a velkou sériovostí společných dílů; v provozu snižuje maximální počet shodných součástí počet náhradních dílů a přináší tak přímý užitek majitelům zlepšením pohotovosti servisu, oprav a zásobování náhradními díly. V širších souvislostech je nový model Škoda také důkazem, že ani vysoce mechanizovaná a organizovaný hromadná výroba nemusí vést k uniformitě výrobního programu, potlačení individuality a vhodného rozsahu sortimentu.

Škoda 1000MBX DeLuxe-DSCF0905


Dodržování zásady maximální shodnosti dílů se samozřejmě projevuje v celkovém konstrukčním řešení karosérie Š 1000 MBX de Luxe.

Karosérie je samonosná, má prostor pro cestující mezi nápravami, v přídi vozu je hlavní prostor pro zavazadla, pod ním Je uloženo zásobní kolo a zcela dole palivová nádrž. Za prostorem pro cestující je druhý prostor pro zavazadla, pod jeho podlahou akumulátor a za jeho zadní stěnou prostor pro motor. Přestavitelnost sedadel je zachována v plném rozsahu; zadní sedadlo nebo v případě potřeby nezávisle na sobě každá jeho část mohou být sklopeny tak, aby vytvořily plošinu pro dopravu zavazadel, přední sedadlo podélně posuvné a se seřiditelným sklonem opěradla může být snadno a bez nářadí změněno na lůžko. Také systém topení s topnou vložkou pod zadním sedadlem a ventilátorem mimo prostor pro cestující je shodný se čtyřdveřovým modelem. Shodné jsou všechny strojní orgány obou modelů.

Shodnost rozměrů a strojních orgánů vozu znamená, že také výkony nového modelu a spotřeba paliva zůstávají stejné jako u základního modelu Š 1000 MB model 1966. O něco vyšší je pouze váha, která u vozu připraveného k jízdě je 797 kg.

JOSEF VELEBNÝ, vedoucí vývoje a konstrukce karosérií, AZNP, Mladá Boleslav

Škoda 1000MBX DeLuxe-DSCF0910


Poznámka redakce: Uveřejněné kresby vozu Š 1000 MBX jsou zhotoveny podle projektové dokumentace, sériové provedení vozu bude mít některé vzhledové detaily odlišné, jak také vyplývá z popisu (např. chromovaná lišta pod prahem, zástěry zadních kol apod.).

Text převzat z časopisu Automobil 1966

!Škoda 1000MBX DeLuxe
!Škoda 1000MBX DeLuxe
!Škoda 1000MBX DeLuxe
!Škoda 1000MBX DeLuxe
!Škoda 1000MBX DeLuxe

| |

[ Odeslat známému | Verze pro tisk ]
Komentáře

Opiš tento kód (čtyři číslice): do tohoto pole

Žádný komentář
 Online pokec[ větší okno ]  
Načítám zprávy...
Načítám uživatele...
(255)
 
Copyright 2001-2017
Výňatky z webu mohou být použity pouze v případě uvedení zdroje - www.skodateam.cz
Provozovatel srazů a www stránek : eRman - Roman Schavel, tel: 603569053, email: pošli email
Redakce a správa obsahu : Tadeáška - Tereza Vosyková, tel: 603284789, email: pošli email
Programování a správa www stránek : Daves - David Spilka, tel: 775328374, email: pošli email

Partneři ŠKODATEAMU
Autopůjčovna Praha

Nové vozy, výhodné ceny jak krátkodobých i dlouhodobých pronájmů.


Google search

Nenašli jste na těchto stránkách co jste hledali ? Zkuste Google...

Google
Přihlášení
Jméno:
Heslo:
Vždy přihlásit: 



Zapomněl jsem heslo
Chci se zaregistrovat
Reklama


Kalendář akcí
<< Červenec 2018 >>
PoÚtStČtSoNe
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031 
Přidat akci
Statistika
Právě prohlíží:55
Právě přihlášeno:0
Dnes návštěv:4191
Celkem návštěv:69382579

Článků:959
Fotografií:32833
Komentářů:16527
Uživatelů:3842