- Přidat do oblíbených - Switch to English škoda quickbar >>  skoda-tuning.cz |  skoda110r.cz |  skoda110r.com |  skoda.daves.cz |  skoda-virt.cz |  techweb 
 
ddd
Načítám obsah...



Vyhledávání
Peníze v banku
538 Kč
Co je to bank a jak čerpat?
Menu

[ Mapa stránek ]
Foto Tip
!škoda 100 rallye

škoda 100 rallye

WebShop Tip
Naše projekty
www.skodateam.cz
dumsnu.skodateam.cz
vysivky.skodateam.cz
Reklama


Navigace

>> 

Domů

-

Články

>

Dobové články

>

Nový kabát

 <<



Autor:
48590+7841 (304727)eRman (Administrátor)
     286902236   
Vytvořeno: 11.03.2005 - Změněno: 17.03.2005

Nový kabát



Z knihy Let okřídleného šípu

!Nový kabát

Zajímavá karosářská dvojstudie jako další krok k definitivnímu tvaru

!Nový kabát

Prototyp Škoda 990-Favorit

!Nový kabát

Prototyp Škoda 990-Favorit s pravostranným řízením, označovaný aerable s ohledem na otevírací výřez ve střeše

!Nový kabát

Škoda 1100MB de Luxe. V roce 1966 prošla karoserie modernizací - přední maska, zadní sloupek a mřížky.

!Nový kabát

Prototyp Škody 990 v provedení kabriolet s vyjmutou přední sedačkou řidiče

!Nový kabát

Prototyp tudoru Škoda 1000 MBX

!Nový kabát

Prototyp Škoda 990-Favorit v provedení kombi

!Nový kabát

Na bázi podvozku Š1000 vznikl u Švýcarské firmy Guttli AG Dietlikon prototyp sportovního vozu Škoda Winetou, který byl zkoušen i v ČSSR.

Vývoj karoserie pro nový vůz prošel velkými změnami. V roce 1957 se poprvé objevila čtyřdveřová tzv.panelová karoserie. Rozuměl se tím samonosný skelet, na nějž se montovaly dveře, blatníky, kapota a víko zavazadlového prostoru. Tento princip se nejprve vyzkoušel na dvou různých variantách - jednak na klasickém sedanu a jednak na tzv. vagonové karoserii, která měla rozměrný zavazadlový prostor výhradně za opěradly zadních sedadel, za ním pak teprve motor. Vůz typu 989 téměř neměl příď - toto řešení sice splňovalo představy o lepším aerodynamickém tvaru, ale člověk i jen se zbytky estetického cítění se musel alespoň zarazit. Je zajímavé, že variantu zavrhli právě z těchto důvodů, aniž se kdy zmínila o skutečnost , že s ohledem na deformační bezpečnostní zónu je takové řešení ideální především pro sebevrahy. Dokládá to tehdejší obecně nízkou úroveň myšlení a představ o pasivní bezpečnosti - na sklonku 50. let se jí ještě nikdy vážně nezabývali.

V roce 1958 se tedy rozhodovalo o tom, že budoucí vůz bude mít čtyřdveřovou karoserii sedan, jejíž základní tvar musí působit příznivě. Prolisy měli zlepšit vzhled až sekundárně a nejrůznější ozdobné prvky měly být jen drobnými doplňky. Počátkem roku 1959 vznikl první prototyp, který v sobě zahrnoval všechny dosavadní požadavky. Dalšími úpravami se v roce 1960 došlo k prototypu, který už byl tak blízký konečnému tvaru, že dostal i název Favorit, pod nímž se měl představit, V roce 1963 a na začátku roku 1964 se karoserie ještě upravovala s ohledem na představy a možnosti subdodavatelů, aby vůz mohl konečně na veřejnost v definitivní podobě. Údajně až na poslední chvíli upravoval karosář Jaroslav Kindl tvar blatníku pro hlavní světlomety , které kvůli zlepšení stability při bočním větru posunul o 120 mm dozadu. Byla to změna, která vozu hodně pomohla. Celkový vývoj karoserie si vyžádal půl milionu hodin práce, nepočítaje v to zkoušky.
Štěstím pro automobilku byla v té době řada lidí ve vedoucích funkcích i v provozu. Technici dosáhli během krátké doby velmi dobré úrovně. Konečně tomu odpovídal i vůz. Nová škodovka měla čtyřválcový kapalinou chlazený motor o objemu 988cm ( O 68x 68 mm) a výkonu 45 k, umístěný vzadu a skloněný od 30 vpravo, s nímž dosahovala rychlosti až 120 km/h. Padesát vozů nulté série, která vznikla v roce 1962, najezdilo milionu kilometrů ázerbajdžánskou pouští v létě, moskevskými ulicemi v mrazech a na východoněmecké dálnici během celého roku. Nikdy předtím se žádnému automobilu Škoda nevěnovala taková péče.

Vyznavači klasické octavie velmi překvapila čtyřmístná čtyřdveřová samonosná karoserie, tak odlišná od všeho, co zatím z automobilky v Mladé Boleslavi vyjelo. Měla vpředu zavazadlový prostor se samostatně přístupným prostorem pro náhradní kolo a rovněž palivovou nádrž s hrdlem vyvedeným do pravého předního blatníku a uzavřeným odklopným znakem Škoda. Za dělenými opěradly zadních sedadel byl další úložný prostor, pod nímž byl vlevo umístěn akumulátor. Když se vůz v polovině roku 1964 objevil, nešetřili zahraniční odborné časopisy chválou. Testy tvrdily, že Škoda má jeden z nejlepších vozů litrové třídy té doby, navíc nejmodernější koncepce. V továrně mohli být právem hrdí. V tehdejších podmínkách dosáhli téměř maxima.

Oproti návrhu se vůz nejmenoval Favorit, nýbrž Škoda 1000 MB.

Variace na dané téma

Nový vůz Škoda 1000 MB se objevil na trhu v roce 1964 za ceny 44 000 Kč. Pro srovnání octavia stála 38 tisíc, za 44 tisíc byla ještě felicia s plátěnou střechou nebo Škoda 1202 STW.

Protože se automobilka odsoudila k výrobě jednoho na desetiletí dopředu, snažilo se konstrukční oddělení alespoň rozšířit sortiment o drobné změny. V rámci možností je představovaly sedan Škoda 1000 MBG a dvoudveřový tudor Škoda 1000 MBX, jež měli shodný motor s běžnou tisícovkou a však s vyšším stupněm komprese a dvěma karburátory, čímž se zvýšil výkon i největší rychlost, samozřejmě za cenu vyšší spotřeby. Tyto modely měli uspokojit milovníky sportovní jízdy.

Výroba nových vozů se rozjížděla postupně a první čtyři roky ještě nedosáhla plné plánované kapacity. V roce 1964 vyrobily 18 331 vozů, v následující letech vzrostl jejich počet na 63 088, pak na 87 337 a v roce 1967 na 95 688 vozů, přičemž polovina se exportovala. Škoda jezdila nejen v sousedních socialistických zemích - v Maďarsku a východním Německu, ale v celé Evropě, od Řecka po Norsko, od Itálie po Velkou Británii, exportovaly se i do Austrálie i na Nový Zéland.

V továrně hned z počátku cítili, že jeden typ je málo. Proto současně se sedanem vznikl i prototyp kombi s motorem zcela položeným pod podlahou zavazadlového prostoru - v tovární hantýrce se vůz nazýval hajaja. V dílnách postavili také kabriolet, avšak s ohledem na malou tuhost karoserie bez střechy neměla tato varianta naději na sériovou výrobu. Oba modely skončily v podzemních depozitářích, jako sériově nerealizovatelné. Zbývalo zaměřit se na zlepšování celkového vzhledu vozu a doplňky. Na tomto poli bylo dost práce - kupříkladu v době, kdy se začala Škoda MB prodávat, montovaly se bezpečnostní pásy jen na přání do exportních vozů.

Embéčka postupně dostala pevnější a líbivější zadní střešní sloupek, k lepšímu se změnil tvar otvorů pro přívod chladícího vzduchu v zadních blatnících, drobné kosmetické úpravy se týkaly masky. V roce 1967 nabídla automobilka typu 1100 MB a 1100 MBX se zvětšenými motory na 1 107 cm, přičemž model MBX měl dvoudveřovou karoserii. Právě tohoto modelu se vyrobilo se všech nejméně - jen 1 114 a zůstal spíš kuriozitou.


Škoda 100/110

!Nový kabát
!Nový kabát


Nová Škodovka nebyla zas až tak nová. Vůz dostal modernější karoserii, která vznikla už v roce 1965. Změnil se rovněž interiér a částečně i některé konstrukční prvky. Byla to omlazovací kůra, která trochu pomohla, ale o novém typu se mluvit nedalo. Jednalo se o typický reface -úpravu, kterou provádějí všechny automobilky a která primárně vyplývá z nestejnoměrného opotřebení výrobní technologie. Nejrychleji se totiž opotřebovávají matrice na lisování karosářských dílů. Když je třeba obnovit, logicky se modernizují tvary karoserií. S novou tváří se nyní Škoda 1000 MB se jmenovala Škoda 100, Škoda 1100 MB byla teď Škoda 110. Motor zůstal beze změn, na přední nápravě zredukovali počet mazacích míst z jedenácti na čtyři. Nové byly licenční kotoučové brzdy Dunlop na předních kolech, vyráběny v Autobrzdách Jablonec.
V roce 1970 začal pobočný závod Kvasiny vyrábět dvoudveřové hezké kupé Škoda 110 R. Ve Kvasinách se do roku 1964 montovaly felicie - po šesti letech se tedy Škoda vrátila k sériové produkci sportovního automobilu s karoserií 2+2. Výkon 62 k pro objem motoru 1 107 cm nebyl nijak oslnivý, vůz se ovšem líbil a dalšími drobnými úpravami jen získal, i když pod kapotou se toho příliš nezměnilo. Stejný motor 62 k dostal v roce 1971 i běžný čtyřdveřový sedan - tak se objevil typ Škoda 110 LS.

Nejsvižnější byla Škoda 120 S s motorem o objemu 1 174 cm a s náporovým chladičem vpředu. Původně vznikla na zakázku ministerstva vnitra jako rychlý vůz pro tehdejší Veřejnou bezpečnost. Továrna na základě malé série mohla Škodu 120 S homologovat, a tedy použít pro sportovní úpravy, což byl zřejmě pravý důvod celé hry. Odvozená verze Škoda 120 S Rally pak vznikla nejen v továrně, ale v nejrůznějších autoklubech Svazarmu, kde z ní dokázali vykřesat až 120 k, tedy asi 88 kW, jak se začalo v té době značit podle soustavy SI. V nejostřejší závodní podobě jela tato stodvacítka prý 120km/h.

Domácí zákazníci nikdy nepoznali typ Škoda Kirby, jednak proto, že se montoval v Itálii, jednak proto, že se jednalo o otevřený dvousedadlový vůz buggy na kolech z lehkých slitin a v úpravě, kterou by zřejmě Správa pro dopravu ministerstva vnitra ČSSR při svých velmi přísných předpisech neschválila k provozu na pozemních komunikacích. Byl to hezký vozík pro volný čas do přírody, který stavěla firma Autodozodiaco ve spolupráci s dovozcem škodovek, firmou Motorest. Konstrukce vozu využíval motor, převodovku a některé podvozkové části vozu Š 100/110. Premiéra se konal na 54. turínském autosalonu na sklonku roku 1972.

Téhož roku se představila obdobná buggy Škoda V.F. v Belgii, kde ji stavěla firma F. Vernimmena v Namuru.

Stojí za zmínku, že Škody 110 L se v rozloženém stavu exportovaly i na Nový Zéland.

V roce 1971 postavili v pobočkovém závodě AZNP ve Kvasinách nízké sportovní dvoumístné kupé s motorem uprostřed. Na voze spolupracoval i vývojový závod motocyklové Jawy a Vertex Hradec Králové. Vývojová studie Škoda Super Sport typ 724 měla poněkud hranaté tvary a vynikla sklolaminátovou karosérií, jejíž rozměrná část včetně čelního skla, střechy, dveří a přední části se vyklápěla nahoru. Vpředu umístili výklopnou rampu se šesti světlomety, za níž bylo pod víkem zavazadlového prostoru náhradní kolo. Vůz s nosnou podlahou a pomocným rámem pro montáž agregátu se soutěžní stodesítky využíval dalších sériových dílů, zřejmě proto, že se tvůrci kochali nadějí malosériové výroby. Vůz vystavili na bruselském autosalonu v roce 1972 jako hlavní poutač. Jen jedno bylo u něho smutné - nebylo možné přijímat objednávky vážných zájemců, psal v referátu z autosalonu zpravodaj Světa motorů. Místo série se kupé dočkalo mírné přestavby, rozměrného spoileru a černého laku. Takto upravené hrálo titulní roli v českém filmu Upír z Ferratu. Zájemci si ho místo koupě mohli prohlédnout za výlohou obchodního domu Družba na Václavském náměstí.

!Nový kabát


Konkurenčním projektem k Super Sportu se stal obdobný automobil na bázi škodovky, totiž kupé 1100 GT, které vzniklo v Ústavu pro výzkum motorových vozidel ve skupině Ing. Milana Vacka. Vůz měl měkčí, výrazně líbivější tvary a stejný osud bez filmové koncovky - stal se pouhou epizodou bez naděje na sériovou výrobu, ač zájemců by bývalo víc než dost.

Šlaušek
| |

[ Odeslat známému | Verze pro tisk ]
Komentáře

Opiš tento kód (čtyři číslice): do tohoto pole
 Embéčko Kabrio21.09.2006 08:31:02 


Tak to jsem ještě neviděl. Takové autíčko vlastnit? No nechal bych si líbit. Ta by asi byl hit mezi veterány... Zděndulka


!Nový kabát
Unregistered
 Sání05.04.2005 13:32:58 


Na fotografii toho prototipu kabrioletu je videt nejako roura ktera vede od sahari do sani. Ze by nejaky testy nasavani tepleho vzduchu pro lepsi jizdu se studenym motorem..... ????


303+79 (382)Chrobak.SACEK (VIP uživatel)
    212462756   
 Online pokec[ větší okno ]  
Načítám zprávy...
Načítám uživatele...
(255)
 
Copyright 2001-2019
Výňatky z webu mohou být použity pouze v případě uvedení zdroje - www.skodateam.cz

Provozovatel srazů a www stránek :
eRman - Roman Schavel,
tel: 603569053, email: pošli email

Redakce a správa obsahu
Tadeáška - Tereza Vosyková,
tel: 603284789, email: pošli email

Programování a správa www stránek :
Daves - David Spilka,
tel: 775328374, email: pošli email

Partneři ŠKODATEAMU

Google search

Nenašli jste na těchto stránkách co jste hledali ? Zkuste Google...

Google
Přihlášení
Jméno:
Heslo:
Vždy přihlásit: 



Zapomněl jsem heslo
Chci se zaregistrovat
Reklama


Kalendář akcí
<< Listopad 2018 >>
PoÚtStČtSoNe
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930 
Přidat akci
Statistika
Právě prohlíží:116
Právě přihlášeno:1
Dnes návštěv:20167
Celkem návštěv:72165631

Článků:967
Fotografií:32975
Komentářů:16563
Uživatelů:3896