- Přidat do oblíbených - Switch to English škoda quickbar >>  skoda-tuning.cz |  skoda110r.cz |  skoda110r.com |  skoda.daves.cz |  skoda-virt.cz |  techweb 
 
ddd
Načítám obsah...



Vyhledávání
Peníze v banku
519 Kč
Co je to bank a jak čerpat?
Menu

[ Mapa stránek ]
Foto Tip
!Deník Škoda 130 LR

Deník Škoda 130 LR

WebShop Tip
Naše projekty
www.skodateam.cz
dumsnu.skodateam.cz
vysivky.skodateam.cz
Reklama


Navigace

>> 

Domů

-

Úpravy

>

Motor a Chlazení

>

Náporový chladič 110R

 <<



Autor:
32767+7776 (292658)eRman (Administrátor)
     286902236   
Vytvořeno: 12.03.2005 - Změněno: 12.03.2005

Náporový chladič 110R



Předně bych chtěl upozornit že jsem "úpravář" amatér a že ani nejsem od "fochu" ( Vyučuju se na svým voze ). Takže všechny názory jsou názory fandy-amatéra. Tento článek berte pouze jako návrh řešení včetně mých zkušeností. Pokud jste někdo něco podobného zkoušel, nebo udělal lépe, přivítam názory, nápady i menší kritiku.

U eRek je chlazení vyřešeno chladičem umístěným v motorovém prostoru a prútok vzduchu chladičem je zabezpečen vrtulí hnanou klínovým řemenem z motoru. Chlazení je to bezproblémové, ale. Doslechl jsem se, že když odpojím tuto vrtuli, získam tak 1-1.5 kobyly. A tak jsem jí prostě odpojil. Neměl jsem sice možnost změřit zvýšený výkon, ale auto mnohem lépe akceleruje. Motor jde víc za plynem, rychleji jde do otáček a ručičku otáčkoměru se nestíhá divit kam najednou ještě dovede ukazovat.. Kde je tato úprava nejvíc poznat je při rozjezdu a obvzláště do kopce a při předjíždění. Je to dáno tím, že při změně otáček už motor není brzděn roztáčením vrtule a podle výsledků mu to dávalo asi zabrat. Abych nezapomněl, úprava má i další výhody. Sníží se hluk z motoru a zlepší se startování, obvzlášť v zimě.

Takže auto chytlo druhý dech, ale jak vyřešit chlazení ?

Přemýšlel jsem o těchto řešeních.
1. Místo vrtule hnané z motoru použít elektromotor. Přes rok jsem zkoušel různé provedení vrtulí a elektromotorů. Chlazení fungovalo bezproblému při jízdě ve městě, nebo při krátkých trasach. Jakmile jsem ale jel víc jak 90 - 110 ( podle počasí a vrtulí a motorů ), teplota začala stoupat a já musel zpomalit. Což je špatný, máte sice o kobylu navíc ale nemůžete ji využít. Další zádrhel byl, že se zvýšil odběr proudu ( poslední motor žere 12 A ) a přestala se mi dobíjet baterka ( obvzlášť v noci ) a musel jsem tedy vyměnit alternátor za silnější ( 55 A ) a dát i nové relátko ( z Favorita ). Takhle jsem najezdil cca 1500-2000 kilometrů.

2. Prý existujou elektromagnetický spojky. Vrtule by tak sice byla hnaná z motoru, ale roztáčela by se pouze když je to potřeba ( v létě pořád ! ). Výkon by tedy byl vyšší pouze při studeném motoru. Jediný klad by tedy bylo lepší startování při studeném motoru.

3. Vyhodit stávající chladič a dát místo něj z jiného novějšího auta. Ty jsou dnes hliníkový a mají větší výkon. Tedy při stejném průtoku vzduchu vychladí víc vody. Problém by byl v nutnosti napasování nového chladiče na původní místo tak, aby nepřisával horký vzduch z motorového prostoru a hlavně chladiče mají "umělotmotné nádoby na vodu", což by jim vadila blízkost výfukovýho potrubí.

4. Vyhodit stávající chladič. V přední masce udělat pořádnou díru, předělat a zmenšit kufr a dát tam náporák s elektromotorem. Vyřešit odvod vzduchu ( Nejčastěji dírama ve výku kufru ). Řešení ideální pokud ti není líto řezat auto a hlavně pokud nepotřebuješ už tak malý kufr.

Já jsem se nakonec rozhodnul pro stávající chladič chlazený elektromotorem s přídavným náporovým chladičem. Chladiče jsem zapojil následovně. Když otevře termostat ( velký okruh ) voda vede potrubím do náporového chladiče pod předním nárazníkem, kde se vychladí, pak jde potrubím zpět do zadu do původního chladiče ( původně přívod vody od termostatu ). Zbytek je původní. Voda z původního chladiče jde do motoru, kde se ohřeje a jde k termostatu, atd. Pokud vodu stíhá vychladit náporák, zadním chladičem voda pouze protéká (bez chlazení ). Pokud ale náporák nestíhá, čidlo teploty v náporáku sepne elektromotor na chladiči v zadu. Voda se pak chladí vepředu náporem a vzadu elektromotorem. Když teplota klesne, elektromotor se odpojí. ( Zatím mam motor připojen pouze na spínač v přístrojovce, abych mohl sledovat nutnost použití elektromotoru. Ale už to čidlo zapojim ). Nutností ještě je vyměnit vodní pumpu za pumpu ze škody 120 ( nejlépe po náběhu pětikvaltů ). Tato vodní pumpa je výkonější a to potřebujeme. S tímto zapojením jsem zatím najezdil přes 1.500 kilometrů za teplot okolí 5 - 25 stupňů. Včetně jízdy ve městě, pomalé jízdy do dlouhého kopce a také úseky 110 - 140 km/h ( Standartní rychlost mimo město ). Elektromotor jsem musel zapnout pouze asi desetkrát ( Delší jízda městem v koloně, stoupání do kopce ) Takže zkušenosti dobrý. Zvědav jsem na zimu a léto. Zima snad problém nebude když dostatečně namícham fridex a léto snad taky ne, protože zatím jezdím bez olejového chladiče ( Standartně v eRku, ale nemohl jsem sehnat nové hadice k připojení ) a ten chci znovu připojit. Akorát ne před původní chladič ( byl by ofukován jen když by byl sepnut elektromotor ) ale někam kde bude ofukován neustále ( Asi pod motor, kde je umístěn u 120 GLS ). Chci totiž docílit, aby elektromotor se zapínal pouze v nejnutnějších případech jako u škodovek 105 a víc.

Vlastní provedení:
Jako náporový chladič jsem použil náporák z Favoritu ( je nutno "ucpat" díru kam byla dřív připojena nádrž s vodou ). Vyříznul jsem spodní část traverzy předního nárazníku ( po délce chladiče ), kudy mi prochází chladič a ze shora jsem vyvrtal dvě díry k přišroubování náporáku. Náporák jsem přichytil tak, že jde šikmo dolů dozadu. Spodní část náporáku je přišroubovaná pomocí úchytů na šrouby krytu nádrže.

!Náporový chladič 110R
!Náporový chladič 110R
!Náporový chladič 110R

Chladič prochází traverzou a je přišroubován šikmo dozadu

Pod spodkem vozu jsem natahal 8 metrů měděné trubky ( pro rozvod topení po baráku ) o průměru 22 mm a použil jsem i kolena a spojky na tyto trubky. Dále jsem potřeboval teplovodní tlakovou hadici o průměru 30mm cca 6 metrů a asi 20 svorek na hadici. Nejdřive jsem si připravil měděné trubky. Měl jsem půjčené všechno nářadí od známého topenáře takže to nebyl problém. Vyměřil jsem délky trubek, nařezal je a přiletoval kolena. Trubky mi vedou ze spodu auta pod spolujezdcem.

!Náporový chladič 110R
!Náporový chladič 110R
!Náporový chladič 110R


Trubky jsou pod spolujezdcem a pak je směruju do středu, kde končí za nápravnicí
Jsou přichyceny na třech místech. Pod zadní sedačkou za spolujezdcem je díra na vypouštění vody z topení. Tady jsem přichytil první držák na trubky. Druhý držák na trubky je přichycen pod podlahou spolujezdce. Ze spoda je díra do podlahy, tu jsem projel vrtačkou a vylezl u spolujezdce. Třetí díra v podlaze je za nápravnicí, projel jsem jí taky skrz a vylezl v tunelu. Takže trubky končí vepředu těsně za nápravnicí. Odtud až k chladiči vedu pouze hadice. Na chladič jsou napojeny originál "S" hadice z favoritu a na ty pak napojeny hadice, které jsou připojeny na trubky za nápravnicí. V zadu trubky končí za koncem podlahy, tam jsou kolena pod úhlem 45 stupňů nahoru a cca ještě 20 centimetrů trubky. Odtud vedu hadice, které vylezou v motorovém prostoru ( Tam co normálně vede trubka na přívod vzduchu do topení. To tam nemam ). Tam jsou hadice ukončeny a připojeny na "trubkovou zatáčku" pod ůhlem 90 stupňů ( nasměrování na původní chladič ) Za touto zatáčkou vedou pak hadice jedna k původnímu chladiči a druhá k termostatu ( připojena přes "vracečku" z trubek ).

!Náporový chladič 110R
!Náporový chladič 110R
!Náporový chladič 110R

"Vracečka od termostatu" hadice od termostatu a chladiče "trubková zatáčka" v mot. prostoru

!Náporový chladič 110R

Původní chladič s elektromotorem z Mazdy


Je třeba dát pozor na správné zapojení náporáku. Horká voda musí vstupovat do níže umístěné "díry" ( Tam co je čidlo teploty ) a vystupovat v té co je výš. Jinak by náporák správně nefungoval a ani by se ho asi nepodařilo odvzdušnit. Takto předělat chlazení se mi podařilo ve dvou lidech za dva dny.

Pak už jen chladič schovat. Plastový nárazník ze 120 a na něj nanýtovaná uříznutá spodní část nárazníku z Felicie
!eRman - Drakouš I.


Problémy které ještě musim vyřešit
Ve dvou spojích (silná hadice k trubce 22mm ) mi odkapává voda. Podle slov fachmana, stačí trubku v místě spoju namazat hořčicí ( obsahuje kyselinu benzovou a ta hadici naleptá ) a znovu spojit. A pak prý bude spojení perfektní. Ale neměl jsem zatím čas to provést.
| |

[ Odeslat známému | Verze pro tisk ]
Komentáře

Opiš tento kód (čtyři číslice): do tohoto pole
 Re:06.01.2015 11:54:21 


Musim říct, že takhle ten nárazník vypadá o 100% líp, než čistě z feliciie.


32767+2688 (826426)Daves (Administrátor)
     109318615    
 06.01.2015 10:57:26 


A hele někdo si vzpomněl na muj článek o chlazení To byly zlatý časy. I tady byl před chladičem nárazník z felicie a tedy chladič nebyl vidět. O to v tohle článku ale nešlo. Ono totiž jestli všichni na těchhle autech něco řešili tak to bylo co nejlevněji nahnat nějaké koně a odpojení ventilátoru tak bylo první co jsme všichni udělali. Pak ale nastal druhý problém jak auto uchladit Každý dělal pokusy s elektrickými ventilátory, úpravami kapes ... Internet byl plný zaručených rad jak to uchladit, nic nefungovalo. Já různými testy strávil minimálně rok Tohle bylo jediné funkční řešení, bez toho aby člověk musel vzít rozbrušovačku a začít ničit přední čelo.

Tady je finální podoba předku: http://www.skodateam.cz/eRman_-Drakous_I_-img_00JiU.jpg
Na rozdíl od Davese jsem nechal původní nárazník a na něj nanýtoval spodní část nárazníku z Felicie. Už jsem fotku přidal i do článku.

Je až s podivem, že tenhle článek pomohl hodně škodovákům s nasměrováním, kterým směrem se při chlazení ubírat ... A světe div se, chlazení dokonce přežilo i bouračku při rally, kdy jsem nezvládnul retardér a napálil to do plotu


32767+7776 (292658)eRman (Administrátor)
     286902236   
 Re:TOm06.01.2015 08:21:32 


Když tomu někdo nerozumí, tak to může vypadat všelijak. Ale při montáži nárazníku z Felicie je celý chladič schovaný
Průkopníci byli všude a v každém oboru. Páč kdyby nebyli, tak jsme mohli vytesat komentář do kamene
http://skoda.daves.cz/Denik_poslednich_dnu-img_0IzK.jpg


!Náporový chladič 110R
32767+2688 (826426)Daves (Administrátor)
     109318615    
 Re:TOm06.01.2015 06:20:32 


to je iny kokot


!Náporový chladič 110R
Unregistered
 21.10.2007 18:58:16 


zapoměl jsem připsat, že původní co mám je jeden děravej(nevim kde,prostě to z něho odkapává...)a druhej má uražený hrdlo a vylomenej kus okolo hrdla mám pocit okolo odvodu teplý vody...


53+147 (100)ATZE (Registrovaný)
   267291708  
 21.10.2007 18:56:28 


a nešlo by to udělat bez toho původního???zkrátka a jednoduše je mi líto řezat tak krásný partie předku vozu,navíc chci zachovat co největší kufr!vešla by se za chladič i vrtule s elektromotorem?jinak přemýšlím o náporáku ze 120...prosím radu


53+147 (100)ATZE (Registrovaný)
   267291708  
 Chladič09.01.2007 10:32:07 


no hodila by se my úprava chlazení u vozu škoda 120-130L děkuji


Unregistered
 Re:TOm05.01.2007 15:41:34 


No, v zásadě tam stejně bude lízátko, nebo spojler. Čumák eRka byl sakra vysoko. Navíc převratná řešení vznikají často z originálních nápadů


!Náporový chladič 110R
32767+2688 (826426)Daves (Administrátor)
     109318615    
 TOm05.01.2007 15:27:41 


Tohle muže udělat jen magor!!


!Náporový chladič 110R
Unregistered
 Chladič03.09.2005 18:54:25 


No, až ja budem mať eRku, tak požijem 120-tkový chladič, a radšej vyrežem dieru do čela a skúsim urobiť výduch nie cez kapotu, ale popod auto. Dúfam že mi to auto nebude moc nadlahčovať


34+51 (42)ferdo_mravec (Registrovaný)
    
 Re:13.05.2005 09:47:10 


No jezdil jsem s tím takhle asi 3 roky. Zažilo to Chorvatsko, Itílii, Slovensko, rallye Posázaví ... Kupodivu i střet s plotem


32767+7776 (292658)eRman (Administrátor)
     286902236   
 13.05.2005 08:55:25 


podle obrázku usuzuji že ten chladič je nejvíše 10cm nad zemí.to není dobré pro jízdu na našich silnicích.pri přejíždění železničních přejezdů ho nůžeš velmi jednoduše urazit nebo ti do nej vletí kamínek od vozu jedoucího před tebou.


Unregistered
 Re:25.03.2005 19:58:32 


A taky ten chladic se dava do kufru hned za masku , za chladicem je stěna a v kapote mřížka !


Unregistered
 25.03.2005 19:52:45 


tak teda můžu vyrobyt ! můj mobil 736 774203


Unregistered
 Online pokec[ větší okno ]  
Načítám zprávy...
Načítám uživatele...
(255)
 
Copyright 2001-2017
Výňatky z webu mohou být použity pouze v případě uvedení zdroje - www.skodateam.cz
Provozovatel srazů a www stránek : eRman - Roman Schavel, tel: 603569053, email: pošli email
Redakce a správa obsahu : Tadeáška - Tereza Vosyková, tel: 603284789, email: pošli email
Programování a správa www stránek : Daves - David Spilka, tel: 775328374, email: pošli email

Partneři ŠKODATEAMU
Autopůjčovna Praha

Nové vozy, výhodné ceny jak krátkodobých i dlouhodobých pronájmů.


Google search

Nenašli jste na těchto stránkách co jste hledali ? Zkuste Google...

Google
Přihlášení
Jméno:
Heslo:
Vždy přihlásit: 



Zapomněl jsem heslo
Chci se zaregistrovat
Reklama


Kalendář akcí
<< Červenec 2018 >>
PoÚtStČtSoNe
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031 
Přidat akci
Statistika
Právě prohlíží:78
Právě přihlášeno:1
Dnes návštěv:7084
Celkem návštěv:69273934

Článků:959
Fotografií:32831
Komentářů:16527
Uživatelů:3840