Škoda 130RS - Autosport Tuning 10/00
Š130RS majitel: Karel 0603/95 40 03 majitel: Josef 0603/53 18 96 místo výskytu: ?????????
KAROSERIE ŠKODA 110R, barva: modrá, Přestavěná na 130 RS
MOTOR Favorit, kovaná kliková hřídel, závodní leštěné ojnice, T-písty, hlava ze soutěžního favoritu, ostrá vačka, vyleštěné sání, karburátor WEBER 40 DCOE, laděný výfuk, max. výkon při 8.000 otáčkách cca 110 koní.
Kola v předu 195 Dunlop 15", v zadu 205 Fuldy 15", plecháče v chromu 7x15
Rychlosti maximální rychlost 200 km/h, Zrychlení z 0-100 za 9 sekund
Nápravy Přední M-ková, tvrdá péra, sportovní tlumiče Bilstein
Text převzat z časopisu AutoSport tuning 10/00 Když jsme před časem uveřejnili reportáž o podobné Škodě 130 RS, ozval se nám jeden rozhořčený čtenár. Že to prý žádná originál ereska nebyla, že ty vypadaly jinak a podobně. My samozřejmě víme, že originální kousky se v lecčems odlišovaly, ani jsme netvrdily, že to byla přesně ta pravá verze. Ale o to přece nejde. Jsme rádi, že se vůbec ještě najde pár nadšenců, kteří uchovávají takové vozy v provozuschopném stavu. A myslíme si, že není podstatné, zda je vše přesně podle továrních originálů. Stejné nepřesnosti a nedostatky má i tento vůz. Znovu však opakujeme, díky za taková díla. Bez nich by za chvíli jen těžko někdo věděl, co je Škoda 130 RS. Odpusťte tedy těch pár odlišností majiteli této modré krasavice, je i tak kouzelná. Základ tvoří Škoda 110 R Coupé Vše však bylo rozebráno tak, že zůstal pouze skelet karoserie. Shánět některé díly je v dnešní době opravdová lahůdka. Blatníky se nepodařilo obstarat vůbec, a tak musely být vyrobeny na zakázku. Za vzor sloužila okruhová verze, proto jsou trochu víc nafouklé. V přední kapotě se objevily otvory pro odvod vzduchu. Náporové chlazení si takovou úpravu prostě žádá. Kliky dveří postrádaji zámky, takže vůz se odemyká a zamyká pouze dálkovým centrálním zamykáním. Kvůli obavám před zloději je doplněno účinným alarmem. Po pořádné opravě všech zkorodovaných dílů a po namontování blatníků přišla na řadu volba laku. Nakonec bylo rozhodnuto pro modrou metalízu. Tvrdým oříškem se oproti předpokladům stalo shánění předních a zadních světel. Ale i to se nakonec podařilo. Karoserie je tedy v pořádku. Práce s interiérem byla přece jen o poznání snazší. Stačilo namontovat sportovní volant, bíle podbarvit přístroje a místo zadních sedadel umístit plato s hasicími přístroji. Řidič a spolujezdec si udělají náležité "pohodlí" ve sportovních skořepinách pocházejících ze soutěžní verze Škody LR. Výrobcem byl všem kdysi známý Metalex. Podvozek se také nespokojí se sériovými komponenty. Nyní se pyšní oběma novými nápravami, z nichž ta přední, širší, se vyráběla pro model M. Sportovní svezení pak zajišťují tvrdá péra a speciální tlumiče Bilstein. Strmější převod řízení je přesně takový, jaký má být. Zcela netradiční, ale pěkná jsou litá kola. Jejich povrch je vyveden v chromu a jejich rozměr je odlišný pro přední a zadní osu. Vpředu tedy rotují kousky 7x15 s ET 0, vzadu pak o jeden palec širší s ET -10. Ani pneumatiky nejsou jedna jako druhá. Na užších kolech přední nápravy jsou obuty stopětadevadesátky Dunlopy, zatímco na zadních Fuldy 205. V obou případech 50%.
Tak, a teď trochu povídání o motoru. Blok motoru je z favoritu a skrývá v sobě kovanou klikovou hřídel, leštěné ojnice a odlehčené, tzv. "téčka" písty. Hlava válců je opět z favoritu, ale soutěžního. Ostrá vačková hřídel spolu s již zmiňovanými speciálnímy díly umožňuje motoru točit až 8.000 otáček za minutu. Vše řádně zásobuje palivem karburátor Weber 40 DCOE a vyleštěné sání. Ani výfuková soustava nezůstává stranou. Má laděné svody, pod vozidlem trubku patřičných rozměrů a je zakončena originálním tlumičem výfuku s ochranným chromovaným krytem. Takto upravená třináctistovka disponuje výkonem téměř 110 koní a dovolí modré RS dosáhnout až na maximálních 200 km/h. Zajímavým číslem se může pochlubit hodnota zrychlení. Díky na zakázku skládané převodovce se podaří pokořit hranici 100 km za něco málo přes devět vteřin. Slušný kvapík. Tak, a ted' upřímně. Zalíbila se vám tato škodovka, i když není stoprocentně originální? Nám určitě ano.
Toto auto poznal Šlaušek a tak poslal další informace:
Toto RSo jezdilo v Litvínovském Auto Škoda clubu, jehož jsem členem i já, v současné době bylo prodáno dalšímu majiteli. Bylo zakoupeno v Mostě jako nepojízdné Škoda 110r v uspokojivém stavu vhodném na přestavbu. Hned jak bylo přivezeno, tak jsme ho zatlačili na dlouhou dobu do garáže, nejprve se odstrojil interiér, pak se sundaly dveře, blatníky a kapoty. Po zjištění rozsahu koroze bylo přistoupeno k vyvařování, nová byla větší část obou předních podběhů, podlahy a prahů. Po vyvaření přišly namontovat RS blatníky, emka a hurá do lakovny, mezitím se sehnaly třpytivé kousky plechu v Děčínském obchodě, který se specializuje přímo na el.kola na všechny typy aut. V lakovně RS pobylo dlouhý měsíc a aby se vyplnil nevyužitý čas, tak se začal stavět motor. Základ tvořil sériový favorit. Byl rozebrán do posledního šroubečku, přidala se Áčková hlava, T-písty, leštěné ojnice, kovaná klika a jako třešnička na dortu je ostrá vačka. Suma sumárum 110 koní. Jakmile se auto vrátilo z lakovny, byl namontován motor, svody+příčný výfuk a karburátory weber. Přibyly čtyrpístkové brzdy a kola a auto už začínalo mít podobu skutečného eresa, pak již jen sedačky ze Škody 130 LR (výrobce MTX) a hurá na Mělník.
|