Škoda 1000MB Studio B5
Vytištěno z http://web.skodateam.cz/index2.php?&item=292
Autor:
69748+8368 (421826)eRman (Administrátor)
     286902236   
Vytvořeno: 05.03.2005 - Změněno: 12.03.2005

Škoda 1000MB Studio B5



!Škoda 1000MB Studio B5


Jiří a Karel Navrátilovi měli velké plány, ale od dostavby jejich vozů F 3 se setkávali s finančními těžkostmi. Na jejich inzeráty v tisku pod značkou "Práce zdarrna" a "Bez střechy nad hlavou" se nikdo neozval a dále zůstali jen s dřívějšími kamarády Z. Kolertem a I. Lankašem. Naskytla se však jiná příležitost. Z iniciativy bývalých Plzeňáků Václava Bervida a Karla Jílka dnem 1. ledna 1969 vznikl podnik, sledujicí zkvalitněnf úrovně automobilového sportu u nás výrobou speciálních součástí a případnou úpravou celých vozidel. Tuto činnost finančně krylo provádění v té době u nás málo obvyklé technologie ochrany ocelových konstrukcí, tzv. metalizace. Podnik tudíž dostal název Metalex. Spojením se skupinou Studio, která měla stejný cíl, vzniklo sdružení Studio - Metalex. Jeho veškerý majetek spočíval v kanceláři ve Šmeralově ulici č. 12 v Praze 7 a v nezbytném nářadí. K tomu později pi'ibyla dřevěná bouda za bývalým benzínovým čerpadlem u zámečku v Roztokách u Prahy, kde je dnes parkoviště. Odtud také v roce 1969 vyjel jejich první automobil Škoda 1000 MB, upravený pro skupinu B 5 a označený Studio. Ve voze se alternativně používaly dva motory. Motor oobjemu 988 cm' (QJ 68 mm x 68 mm) dával výkon 59,6 kW (81 k) při 7 0001/min, motor o .objemu 1 107 cm' (QJ 72 mm x 68 mm) dával výkon 61,8 kW (84 k) při 6 8001/min. Při jejich úpravě byly použity písty s vyšším dnem, větší sací a výfukové ventily, tvrdší ventilové pružiny z pérovny v Hostivaři a nově zkonstruovaný vačkový hřídel. Používal se jeden dvojitý horizontální karburátor Weber 38 DCOE (resp. Weber 40 DCOE). Systém chlazení s náporovým chladičem vpředu pracoval bez ventilátoru, s náplní 16 litrů vody. Jeho účinnost byla tak značná, že vůz stále jezdil s částečně zakrytým chladičem. Vlevo od vodního chladiče se nacházel chladič oleje a veškeré potrubí procházelo středem automobilu pod podlahou. Ramena přední nápravy byla upravena soutěžním způsobem, tedy navařením plechú na spodní část, čímž se jejich profil "U" změnil na profil "O". Všechny pružiny pérování doznaly zkrácení, tlumiče PAL měly tvrdší charakteristiku. Hliníková kola vozu Studio nesla pneumatiky Dunlop Racing 4,50 x 13" vpředu a 6,00 x 13" vzadu. Jejich použitím se zvětšil rozchod vpředu o 80 mm, a vzadu o 170 mm. Skelet karosérie se musel pro předpokládané zvýšené namáháni vyztužit navařením nosníků z plechu tloušt'ky 1,1 mm. Dva podélné nosníky se nacházely u prahů z vnitřní strany vozu, jeden příčný nosník nad zadní nápravou. Konstruktéři zesílili rovněž zavazadlový prostor v místech ukotvení nápravy a pérování a za sedadly posádky přivařili ochranný oblouk z ocelových trubek rozměru Ql 32 mm x 2,5 mm, s jedinou šikmou vzpěrou uprostřed. Sedadla vyplněná molitanem a potažená koženkou měla trubkový rám. Sportovní volant měl QJ 330 mm. Plynový pedál byl visutý, s ocelovou strunou vně zvýšeného středního "tunelu". Přístrojová deska z přírodního dřeva nesla elektrický otáčkoměr Smith, tlakoměr oleje, teploměr vody a palivoměr. Vůz Škoda 1000 MB Studio B 5 u nás tvořii špičku kategorie B 5, at již do 1 000 cm' nebo do 1 150 cm'. Své schopnosti předvedl už při svém prvním závodě - šestihodinovce v Brně. Tempo závodu udávaly Alfy Romeo, Chevrolet Camaro a kompresorové vozy BMW. Karel Jílek za volantem Škody Studio celý závod vedl první divizi do 1 000 cm', ale čtvrt hodiny před koncem jej při tankování předjeli V. Bobek ml. na tovární Škodě 1000 MB a Jugoslávec Gluhak na NSU TTS. Již je nedostihl a skončil v divizi třetí.

Výňatky z webu mohou být použity pouze v případě uvedení zdroje - www.skodateam.cz

Provozovatel srazů a www stránek :
eRman - Roman Schavel,
tel: 603569053, email: pošli email

Redakce a správa obsahu :
Tadeáška - Tereza Vosyková,
email: pošli email

Programování a správa www stránek :
Daves - David Spilka,
email: pošli email