Autor: |
| Vytvořeno: 04.12.2006 - Změněno: 05.12.2006 | |||
Rally modely: Toyota Celica Turbo 4WDVůz: Toyota Celica Turbo 4WD (ST185) Posádka: Juha Kankkunen - Juha Piironen Koncepce: motor vpředu, stálý pohon všech kol Motor: řadový 4-válec, objem 1998 ccm, typ 3S-GTE 16V DOHC, vrtání/zdvih 86/86 mm, komprese 8,5, výkon 299 PS při 5700 ot/min, točivý moment 459 Nm při 4000 ot/min, vstřikování EFI, turbo Toyota CT26 Údaje o voze: 6-stupňová převodovka Xtrac, metalická dvoulamelová spojka, zavěšení kol McPherson, vzadu dvojitá příčná ramena s podélnými táhly, kotoučové brzdy d=343 mm vpředu (295 na šotolinu) s vnitřním chlazením a d=295 mm vzadu. Tlumiče Bilstein, hmotnost 1100 kg, rozchod kol vpředu i vzadu 1510 mm, pneu Michelin. Byly vyráběny 3 verze: 1 - hranatá GT-4 (ST165) 2 - prostřední - zde představovaná - Turbo 4WD (ST185) 3 - "čtyřoko" GT-Four (ST205) Výkonově se příliš nelišily, ale vzrůstal točivý moment (325; 459; 500 Nm). U typu GT-Four byl koncem roku 1995 technickými komisaři nalezen ve vozech tzv. plovoucí restriktor (při vyšším podtlaku se vnitřek posunul a vytvořila se štěrbina, kterou proudilo více vzduchu k turbu), týmu byly odebrány body za sezonu ´85 a nesměli startovat v r. 1986. Historie, úspěchy + drby: Toyota byla prvním japonským vozem, který sesadil z trůnu dosud suverénní značku Lancia. Toyota Team Europe sídlil německém Kolíně nad Rýnem, kde se v současné době připravují i vozy F1. Dobrým tahem bylo angažování Španěla Carlose Sainze, který nemalou měrou přispíval i k vývoji vozu. Dalšími jezdci byl Fin Juha Kankkunen a Francouz Didier Auriol. Ačkoliv Toyota vyhrála spoustu soutěží, titul ve značkách získala pouze v letech 1993 a 1994. Další úspěchy: vítězství Rally Monte Carlo 1991 (Sainz), 1993 (Auriol), ve Švédsku 1992 a 1993 (Mats Jonsson), 1994 (Thomas Radström), na Rally 1000 jezer 1990 (Sainz - první neseveřan, který vyhrál tuto soutěž), 1993 (Kankkunen), v RAC 1990 a 1992 (Sainz), 1993 (Kankkunen), 1996 (Armin Schwarz) i dalších. V jezdcích získal s Celicou 2x titul Carlos Sainz v letech 1990 a 1992, po jednom Juha Kankkunen 1993 a Didier Auriol 1994. V soutěžích po delší době opět vyhrávalo sportovně vyhlížející dvoudveřové auto. U nás představil Celicu v roce 1995 italský jezdec (s českou licencí) Enrico Bertone. V tomto roce vyhrál naše největší soutěže - Šumavu, Barumku i Bohemku. Stal se mistrem republiky, Evropy a vyhrál Rally Catalunya. Na Barumce zvítězil ještě v roce 1997 a 1998. O rok později ve Zlíně též s Celicou vyhrál Polák Janusz Kulig. Další vavřín pro Toyotu v roce 1997 na Rally Bohemia přidal příbramský jezdec Milan Dolák. Toyota Celica byl úspěšný japonský vůz a více úspěchů nestačil získat kvůli dvěma stopsezónám za již zmíněnou aféru s restriktory. |