Autor: |
| Vytvořeno: 01.12.2006 - Změněno: 01.12.2006 | |||
Rally modely: Renault 5 TurboVůz: Renault 5 Turbo Posádka: Jean Ragnotti - Jean-Marc Andrié Koncepce: motor uprostřed za sedadly v bloku s převodovkou, pohon zadní nápravy Motor: řadový 4-válec OHV 8 ventilů, pocházející z R5 Alpine, obsah 1397 ccm (s turbokoeficientem 1,4 po přepočtu 1956 ccm), stupeň komprese 7, vrtání/zdvih 76/77 mm, turbo Garrett T3, vstřikování paliva Bosch K Jetronic, výkon dle naladění 250-265 PS při 7000 ot/min, točivý moment 210 Nm při 3250 ot/min. Údaje o voze: 5-stupňová převodovka a dvoukotoučová suchá spojka, modifikovány z Renaultu 30TX, přední náprava upravená z Renault 5 Alpine. Zcela nová zadní široce rozvidlená náprava. Vinuté pružiny kombinované se zkrutnými stabilizátory. Vpředu i vzadu větrané kotouče d=260 mm. Hřebenové řízení 3,2 otáčky mezi rejdy. Střecha, dveře a zadní víko z hliníkového plechu; blatníky, nárazníky a přední víko z plastu. Hmotnost pro soutěže 925 kg. Historie, úspěchy + drby: Vozu se říkalo "nejrychlejší karosovaná motokára na světě". Prototyp se objevil na pařížském autosalonu v roce 1978 a v říjnu 1979 již zkušebně startoval v Giro d´Italia. Vůz vyhrál spoustu soutěží, ale nikdy nezískal titul mistra světa. K továrním jezdcům patřili Jean-Luc Theriér, Bruno Saby a Jean Ragnotti, který s Renaultem vyhrál Monte Carlo 1981 a Korsicu v letech 1982 a 1985. Ragnotti byl nejen soutěžním jezdcem, ale i kaskadérem. Nejznámější jsou záběry z dvoudílného filmu Francouzská spojka (Štvanice a Dopadení), kde americký polda v podání Gene Hackmana honí "lumpíka" v autě a ten mu ujíždí nadzemní dráhou. Ve skutečnosti v této slavné honičce seděl za volantem právě Jean Ragnotti (premiéra filmů r. 1971 a 1975). U nás R5 Turbo startovalo několikrát s britskými jezdci i soutěžáky z "východního bloku". Startoval s ním "Čabajka" Attila Ferjáncz, polák Blažej Krupa, bulhar Ilja Čubrikov a v r. 1982 i Leo Pavlík, který jej rozbil na Barum rally téhož roku. Jeden z českých redaktorů, který auto testoval, ho nazval "dámské auto s razancí nášlapné miny", což byl komentář vskutku výstižný. Pro skupinu "B" automobilka vyvinula R5 Turbo maxi, který se již na první pohled odlišoval světlomety vsazenými do spoileru a přední kapoty. Nové a výrazné bylo též "válečné zbarvení". |