Autor: | | Vytvořeno: 29.01.2008 - Změněno: 19.02.2018 |
RAPID 130 (6) 88
RAPID 130 (6) 1988
Rád bych Vám představil svého mazlíka, Škoda Rapid. Asi hodně z Vás ho zná ze srazů v Běšinách. A jelikož je to sraz, na který pravidelně jezdím, rozhodl jsem se, že sem napíšu krátké povídání.
Škodovky odjakživa patřily do naší rodiny. Začalo to Spartakem přes Octavii combi (to jsem ještě nebyl na světě) po Š100. Tu táta koupil v roce 1975 novou. S ní jsem se učil jezdit. Po získání řidičáku v roce 1996 jsem s ní jezdil asi 2 roky. Celou dobu jezdila bez problémů, bohužel taky téměř bez údržby. Byl to dělník. Po 23 letech už bylo jasné, že znovu nedostane požehnání z STK. Šla do světa na ND.
Od bráchy, který si koupil po starším pánovi téměř nové fáčko (po 8-mi letech 20tis. km), k nám došla jeho 105-ka. Byla r.v. 1987 a tehdy v roce 1998 měla na tachometru 48tis. km. Měla trochu chycený přední blatníky, ale ty jsme sundali a opravili (mimochodem jsou na ní dodnes). S tou jsem propadl škodovkám definitivně. Začal více pronikat do techniky a úprav za pomoci stejně postižených kamarádů z okolí. Taky jsme začli jezdit na Škoda srazy a na řadu přišly i první drobné úpravičky. Ale nebylo to moje auto a tím jsem byl omezen. Snil jsem o tom, jak si po škole koupím nějakou leštěnku, kterou budu opečovávat a mít jí pro radost.
A tak po škole ke konci léta 2001 jsem začal hledat. Chtěl jsem sedana 130 nebo nejlépe 136. Narazil jsem na nádhernou Š136, najeto 35tis., ale ten stařík ji nechtěl prodat, ze jí dá dceři (=další zničený exemplář). Několikrát jsem mu volal, ale bylo to marný. Pak se mi začly více líbit Rapidy. Obvolal a objezdil jsem několik inzerátů, ale stav těch aut byl horší než naše tehdy ještě poměrně zachovalá Š105. A pak se na ně usmálo štěstí. Narazil jsem na jeden exemplář s najetými 41tis. km. Dostal jsem se k němu přes inzerát na jinej kousek. Byl po starší paní, zachovalý. Že se bála v zimě jezdit. Vypadal na to. Sice mi trochu bylo líto, že to není 136-ka a měl pár šrámků na těle.
A tak 2.3.2002 jsem si přivezl svoje první auto, Škodu Rapid 130. Záměr byl od začátku jasný a všechny doma jsem na to připravil. Hlavně děkuju tátovi, že jsem mohl jeho auto využívat až do jara 2004, než jsem si koupil svoje další auto pro běžný používání. Nakonec se táta ptal mě, když chtěl někam jet :-) Stav při koupi
V tomto roce proběhly tyto změny: boční bílý blinkry (prední už tam byly) žárovky H4 Bosch Super Blue vnejší kliky Fávo ´94 dvouvláknovky (zdvojené brzdovky) hliníkový koberečky kratší přední pružiny kopretiny s novými pneu Brilantis 175/70 R13 pletivo do masky chladice (už je pryc) výfuk s koncovkou 80mm
2003: Na sezónu 2003 doznal Rapid techto zmen: tlumice HP sporting rádio Clarion BD 329 RG repro Sinus Live 13iL Apolla diademy v predních blinkrech nabarveny brzdice a bubny
Na jaře 2003 jsem sehnal motor z feliny MPI, který měl najeto 20tis. km. Ale nakonec jsem ho do auta nedal. Porušil bych tím charakter Rapida. Koupil ho ode me kamarád. A já shánel origo 742.136
2004: A v lednu 2004 jsem jeden solidní našel. Při výměně motoru došlo i na renovaci, resp. přetěsnění převodovky. A vyměnil jsem masku a zahodil pletivo z masky.
2005: Do sezóny 2005 jsem vyjel s novými rozvody a oranžovými kryty blinkrů.
2006: Před sezónou 2006 jsem provedl malou generálku brzd: výměna hadicek v kufru (do teď původní) za speciální, co nepropouští a nová brzdovka. Během 2006 jsem si zacal pohrávat s myšlenkou renovace Apoll. Takže podzim se odjezdil na plecháčích.
2007: Apolla byla na renovaci celou zimu, ale výsledek stál za to. V únoru byly konečně doma a celkový vzhled podtrhly pokličky.
Jako dokončení zbrojení proběhlo umytí spodku a podběhů
A celkové foto
2008: Pro rok 2008 dostal Rapid nové koberečky vyrobené na zakázku a byl vyměněn štítek na přední masce
Dále jsem vrátil původní kliky dveří a na záď putuje označení současné motorizace
16.5.2008 Rapid slaví 20. narozeniny, tak mu přeji hodně šťastných kilometrů bez nehod, pěkné silnice, málo koroze a zdravý pohon. K výročí dostal nová originální zadní světla (do skladu), katalog náhradních dílů, výroční SPZtku a zpět polici pod přístrojovku
2009: Příprava na sezonu 2009 se spočívá v "odlehčení" 20 let starého prachu a vrácení některých věcí zpět do originálu. Trošku jsem ho rozebral, vyčistil a složil Vyčistěno za hrncem světla a rozebraný předek
Podlaha byla také ukryta pod prachem. Pod ním se skrýval originální nástřik (na fotce pro porovnání polovina očistěna)
Barevné provedení brzd také změnilo podobu
Na předek jsem konečně dal jiné pružiny, o 10% tužší. Rapid by měl mít předek o něco výše. Uvidím, jak si to sedne
Držáky motoru také změní barvu - z modré zpět na černou, taktéž poloosy. Prostě tzv. modré období je pryč
Při prvním vyjetí na jaře 2009 vypadal podvozek takhle. A porovnání světlé výšky
Asi jedinou nevýhodou letního provozu původní majitelky bylo působení sluníčka. Nepoužití potahů udělalo se sedadly své. Ale zadařilo se a sedadla budou lepší (konečně). Vlevo původní poškozená sluníčkem, vpravo náhrada
Asi si budete ťukat na hlavu, takhle jsem "dělal" ze starých sedaček nové
"Památka" na cestu z jarních Běšin - to je tak, když k*kot veze fůru uhlí a nezaplachtuje ji. Na druhou stranu, mohlo to dopadnout i hůř. Šupa to byla pěkná
V květnu proběhlo jarní setkání s Felicia Coupe Klubem. Sraz byl ve Zbiroze na náměstí. Odtud jsme jeli do zámku na prohlídku. Pak přes Točník a Sv. Jan pod Skalou na prohlídku Salvayových dolů a na Velkou Ameriku.
Na začátku léta jsem vytáhl ze skříně "půlená" zadní světla a na nějaký čas je sal na auto
Shodou náhod jsem získal novou látku na sedačky a nakonec nové zadní sedačky
Na konci sezóny při zazimování jsem vrátil původní zadní světla a přední blinkry
A tak už zůstane. Klasika je věčná
2010: V roce 2010 se neodehrálo nic převratného. Sem tam jsem se projel. Prvně jsem nepřekročil 1000km za sezonu. Souhrnné foto z Mělníku ze srazu Felicia Coupe Klubu
Nějak zde chybí fotky interieru, takže:
Apollo team Plzeň
Prostě Rapid
Miniapollo na Apollu
Úspěchy v audio soutěži (zatím pouze z Běšin): •podzim 2006........... 2. místo (ze 14) •jaro 2007................ 2. místo (z 10) •podzim 2007........... 1. místo (ze 7) •podzim 2008........... 1. místo (ze 7) •jaro 2009................ 3. místo (ze 13) •podzim 2009........... 2. místo (ze 11) •jaro 2010.................1. místo (z 9) - jaro 2011.................1. místo (z 8) - podzim 2011............2. místo (z 13) - jaro 2012.................2. místo (z 10) - podzim 2012............2. místo (z 11) - podzim 2013............1. místo (z 4) skoro byla bedna :-) - podzim 2014............1. místo (z 10) - podzim 2015............2. místo (ze 7) - jaro 2016.................3. místo (z 10) - podzim 2016............2. místo (z 10) - jaro 2017............2. místo (z 10)
pozn. majitele – POZOR: bráno od zadu :-)
Celkem záznamů: 51 (Zobrazeno 1-20) |
Dnes to je 15 let, co jsem Rapida přivezl domů. A za další 3 týdny jel na první sraz ŠKODAteamu, ještě u Rualu. Takže slavíme i společných 15 let.
Leden 2018 - ze starého auta se stal veterán |