Autor: | | Vytvořeno: 12.03.2005 - Změněno: 12.03.2005 |
Centrální stěrač
Když jsem byl v Táboře na srazu požádal mě Roman abych napsal něco bližšího k centrálnímu stěrači který jsem do své Škody 110R napasoval z Fiatu UNO. Tak teda píšu. Všechny věci které zde budu popisovat nejsou bezpodmínečně nutné-píšu prostě to jak jsem to řešil já.
Řekl jsem si že když budu dělat centrální stěrač tak ho chci mít v centru, proto jsem přistoupil k úpravě karoserie. Nejprve jsem demontoval púvodní pro mě zcela nevyhovující systém a to takto. Nejprve odšroubujete stěrače a odšroubujete ty velké matky. Vlezete do auta a šroubovákem vydloubnete vrchní papundekl přístrojovky. Otevřete přední kufr a odšroubujete papundekl kterej tvoří krytku nad motorkem stěračů (já ho tam neměl ale pro pořádek to píšu). Odstraníte segerovku z hřídelky motorku a vysunete táhlo. Nyní pohodlně zevnitř z auta celý systém táhel vytáhnete. Z kufru ještě odstraňte původní motůrek stěračů který drží na třech matkách a jsou k němu přes konektory připojeny 4 dráty. Teď je zapotřebí vydělat přední okno. Pokud máte novou (náhradní) gumu tak tu starou rozřešte a okno vyndejte (lepší zničit gumu než okno) pokud tuto možnost nemáte (můj případ) tak musíte malé hřebíčky zatloukat mezi gumu a střechu ve vrchní části asi 5cm od sebe až se vám okno lehce nadzvedne (zní to docela šíleně co). Teď MUSÍTE pokračovat minimálně ve dvou nejlépe ve třech. Z venku odehněte gumu od střechy a to tak že dva jste v rohu okna a někdo dlouhej uprostřed. Tahem k sobě sklo bez problémů vytáhnete. Další práci jsem nechal na "zahradníkovi" protože jsem si nechal přesadit díru doprostřed pod okno a druhou zavařit. O broušení kitování a lakování se zmiňovat nebudu. Teď vezmete motůrek z Fiatu a uříznete mu jeho původní držáky asi o 2cm (odhad). Viz obr.1
Nyní si musíte vyrobit pomocnej držák. Já to dělal tak že jsem omotal pásovinu okolo motorku a pozohýbal tak aby se dal (ten držák) přichytit pod přístrojovku tak že motůrek (to černý) je směrem k řidičovi. Časem jsem zjisti že je mnohem výhodnější udělat držák který se přichytí za zadní stranu kufru. Já už měl tenhle tak jsem to tak nechal. Držák pro přichycení pod přistrojovku viz obr. 2
Nyní nastává problém z elektrifikací. Erko to má řešený tak, že veškerá elektronika je schována přímo ve vypínači a k motorku vedou jen 3 dráty (4tej je kostra) kdežto Fiat má elektroniku přímo na motorku v bílé plastové krabičce. Rozhodl jsem se ponechat původní eRkovou elektriku a přizpůsobit motůrek ale jde to i naopak-ponechat motůrek a přizpůsobit elektriku. Fiat má 3 rychlosti stírání po mé úpravě jdou stěrače maximální rychlostí. Jak vypadá demontovaná (musí se odletovat) Fiaťácká elektronika viz obr. 3 Šipky ukazují co se musí letovat.
Stávající plošňák se nedá použít tak se musí vyrobit nový. Já jsem ho dělal vyškrábáváním (nechtělo se mi leptat) a udělal jsem verzi s jednou drátovou propojkou. Jde to i bez ní, ale v jednom místě by byli tři vodící plochy moc blízko sebe a jelikož jsem neměřil kolik si to bere proudu nechal jsem tam zkrátka radši více "masa". Plošňáky s naznačením propojky viz obr. 4
Plošňáky osadíte kontakty které vyletujete z původního plošňáku (dva nejsou třeba, ale dát je tam můžete) a propojkou. Propojku jsem umístil pod (vlastně nad) plošňák. Po osazení to vypadá takhle obr. 6 a po naletováni na motorek takhle obr. 6
Přiděláte umělohmotný deklík a máte hotovo. Teď zbývá říci kam který drát povede. Vývod z motorku je jasný (nejde dát někam jinam). Následující obrázek snad řekne vše. obr. 7 Ty modrý křížky jsou vynechaný kontakty.
Montáž provedete snadno (máte držák co chcete víc?). Stěrač má teď klidovou polohu před spolujezdcem pokud chcete aby měl erekci (stál) budete muset zkusit pootočit umělohmotným kolem v převodce o N zubů. Jde vlastně o to posunout výstupek který spíná doběh o něco kupředu aniž (při tom posouvání) se vám pohne stěrač. Pak po zapnutí stěrače setře nejdříve před řidičem potom před spolujezdcem. Při vypnutí stěrače se při návratu k řidiči zastaví ve svislé poloze. To je moje teorie protože jsem to nezkoušel. Převodka vypadá takhle obr. 8 a umělohmotné kolo je označeno šipkou.
Teď stačí nasadit v kokpitu papundekl, v kufru odsekat držák původního motorku (je tam už na 2 věci) zaslepit vzniklou díru (nedělal jsem budu montovat topení) a nasadit okno. K nasazování okna nic nepíšu-budeli zájem mohu dopsat. Čeká vás už jen maličkost zkrátit rameno stěrače (pokud máte to z UNA) o zhruba 4,5 cm znovu ohnout a nasadit stěrač. Já tam mám 45,5 cm dlouhej, ale de tam dát ještě asi o 5cm delší ale to je na nic protože za zaoblení skla se neohne. Samotné ramínko stěrače doporučuju to s "vlnkou" viz obr. 9 na kterém je vidět i ten uřízlej kousek.
Jak to vypadá ve skutečnosti je vidět na dalším obrázku. Pro názornost jsem vyznačil i stíranou plochu (fotil jsem to ale fotka nevyšla). Stěrač je usazen tak že u řidiče stírá až po gumu okna a u spolujezdce tak jak to vidíte. obr. 10
Na dalším obrázku je pohled na motorek z kufru dírou která vznikla po odsekání původního držáku. V bílém kolečku je motorek ostřikovačů ze 120 a ve žlutém původní rozbytý. Ten už jsem ale spravil takže ta 120tková obluda už zmizela. Nikdy bych nevěřil že v originále je tam takovej ten průhlednej hračkářskej motůrek. V pravé části obrázku je pohled z kastlíku pod palubovku. obr. 11
Tahle fotka je z mého testování. Je na ní slušně vidět zapojení drátů a ještě neodsekanej držák původního motorku. Jinak nic zvláštního. obr. 12
Skoro všechny tyto fotografie byly pořízeny internetovou kamerou tudíž jim odpovídá kvalita i velikost. Poslední tři obrázky jsou z foťáku a budou snad v příloze v původní velikosti. Stojí sice za h…. ale lepší než drátem do voka.
Škodě a zvláště eRku zdar.MAX
P.S Za korekci chyb stále odpovídá ROMAN.
|