Hubert 1/2GLS
Tady je můj maličký, Hubert.
r.v. 1974, má najeto něco kolem 150 000 úspěšných km bez bouraček či šťouchanců.
Původním majitelem byl můj děda, který se o ni staral jako o své dítě. Ne nadarmo se říká, že je auto další člen rodiny.
Její cesta k novému majiteli nebyla příliš lehká. V té době, když se na auta stály fronty a velké pořadníky. Najednou zavolali mému dědovi, že si má jet pro auto do Zlína, tehdy Gottwaldova. Byla tehdy vrácený export do Anglie.
Na motoru nebyly nic moc úpravy, nejvetší úprava byla výměna oleje a olejového filtru :-), klikovka ještě nikdy měněná nebyla a ventily drží. Tady lze vidět jak kvalitní motory ať na vývoz nebo pro tuzemský trh dělali naši konstruktéři.
Když vylezu z auta a nějaký týpek se ke mě hrne rychlosti namydleného blesku, a řekne mi, že to je sice krásné auto, ale jestli bych nechtěl lepší auto na normální ježdění a stovečku prásknout do žida, tak se mi otevírá kudla v kapse, ale najdou se i takoví, kteří to pochválí, což každého samo potěší...no ni? Hunderta se podívala na Balt i na pobřeží Severního moře, třikrát otočila Makraskou tam a zpět, každou zimu garážovaná a nejetá. Ovšem pak našel zvrat. Děda začal podnikat a auto bylo nutností, tak vyjížel i v zimě, ponehával to větru, dešti...což auto poznamenalo. Poté si koupil , kolem roku 1998,francouzkého trabanta (Renault) a stovečku chtěl prodat. Tehdy můj taťka si ji vzal pod svá ochranná křídla a využíval jejich služeb.
Dvakrát ho zradila, nejprve se trhnul řemen od chlazení a podruhé se s ní otočil, když jel ze šichty. To se mu v plné rychlosti kousla převodovka a udělal hodiny, po kolotoči koukal se směrem na Ostravu odkud právě jel. Odtahovka byla nutnost. Ještě ten večer jsme vytáhli převodovku ven a koukali, kde soudruzi udělali chybu.Lépe řečeno, poskládali jsme novou převodovku...asi po týdnu byla zpátky v autě a zase jezdila.
Jednoho dne tata přijel domů "novým autem" ¨psal se rok 2003 a taťka si přivezl felicii r.v. 98 a najeto pouze necelých 20 000 km. čárové kódy a štítky na hadičkách jsme tam samo našli. A tak po tomto rozšíření vozového parku šla Hunderta z teplé garáže do studené stodoly. Té jsem se potom chytl já. Začal jsem jak jinak než nekonečným broušením a tmelením.
Dnes vypadá, tak jak vypadá.
Motor: je to původní litrák. Karbec, tam je původní Jikov 3170. Motůrek má pod kapotou nějakých 50 vraníků a po čtyřech letech stání a nečinného koukání do prázna jsou hodně odpočatí... Vize na zimu je zaměnit motor slabší, za silnější a 5q převodovky. Zda to vyjde, to netuším. Bude měněn za 120 s GLS hlavou, Karburátor 3170 nebo SEDR. 120 řemenice bude nahrazena 100 řemenicí s labyrintem (prsa půjdou taky vyměnit z důvodu případné netěsnosti), a taky z důvodu chlazení, které bude opět přes řemen, elektrický chladič se mi bohužel neosvědčil a přehříval se mi motůrek. Lumír (u mě práce s elektrikou končí výměnou žárovky) , který se na to díval říkal, že to je tak jak to má být. Možná bylo špatné čidlo či termostat. Každopádně, už to tam není. Výfukové potrubí použijeme ze 100, protože nás to nepustí přes saharu a tudíž použijeme i stávající tlumič výfuku. Ten je jen tak připomenu z nerezu, tak efekt bublání osmiválce je plně srovnatelný.
Převodovka: 4q se stálým převodem 4,22 (jak se to rozkutálí, tak švihá), na stole v garáži se mi už ohřívá 5q, bohužel ještě nevím jaký diferák v tom mám. Ještě nebyla rozložena. Pokud tam bude krátký diferák, tak bude měněn za dlouhý.
Kolečka: Nápravu to má vzadu kyvnou a přední je klasická užovka s klasickou převodkou řízení. Jsou tam disky 14x5.5 na nich gumy Barum OR6 (originál, ale nyní už to je pouze rezerva) místo nich tam jsou Brillantis 165/70 samo tubeless. Na cestě drží jako přibité. Bylo také zjištěno, že autiko jede díky lepší přilnavosti rychleji.
Co se interiéru týče tak sedačky tam jsou 120 GLS, ale pouze v kokpitu a u spolujezdce. Protože mi originální sedačky odešly komínem. Měly popraskaná péra.
Pod sedačkama jsou navařené vinkle 50x50x6 a na vinklech samo sedí sedačky. Topení je originál pod zadní sedačkou za spolujezdcem.
Co se zevnějšku týče tak nejsem zastánce lamina. Možná, ale dostane malé množství ve formě lízátka pod přední čelo. Celé auto jsem zrepasoval společně s mým tátou, tak jako by právě vyjelo z linky, na STK jsem dostal známky bez nějakých větších úplatků...samo je tam několik chyb, ale to se vyladí. Další zima ji opět čeká nad kanálem a to ještě letos a to z důvodu výměny motoru a převodovky a olejů
Těsně před výjezdem jsme zjistili, že spodní uložení svislých čepů nechodí, tak jak má a rozvodový řetěz je vytahaný jak šraky. Spodní excentr na pravé straně nechodil vůbec a ozývalo se takové "lupání" a do levého excentru se dostala voda, důsledek si už může každej odvodit...:-) Po sáhodlouhém shánění excentrů na obě strany, který byl považován jako neúspěch jsem sehnal silenbloky do 120 ramen, vymezil vůli v ramenech podložkami. Svisláky jsem vyměnil za nové a nasadil. Došlo také při jednom na výměnu tlumičů.někdy do budoucna bych rád osadil místo tlumičů plynokapalinové stavitelné tlumiče, ale to je vize do budoucna...:-)
Každého zajímalo co to jsou takové ty elipsoidní věci na stěračích...? Ostřikovače :-) (jednou to zajímalo i poldu při běžné kontrole...:-D)
20.12.2008 (Pá)
Dne 20.12.2008 byl z koutu garáže vytažen 5q. K tomu, abych si tam mohl takto pracovat, tak potrebuju nejaké to místo, tak jsem si musel uklidit stůl. Po rozebrání zadku jsem byl vcelku mile prekvapen v jakém to bylo stavu. Původní plány byly, že máme doma 4 převodovky, z toho jedna jezdí. Ty tři jsou na náhradní díly samozřejmě, tedy včetně těl. Po odebrání pátého synchronu oddělat dělítko. Pak nastalo povolování šroubků a matic. Pak vevnitř vyčistit. Převodovka byla ve stavu hodném našemu našemu gustu, tak se žádné nahrazování něčeho nebo někoho nekonalo. Stálý převod 4,22
01.08.2009 (So)
Uz jsem zde dlouho nic nepublikoval, tak to chci dnes alespon trosku aktualizovat.
V průběhu letošního roku jsem se rozhodl k zásadnímu kroku. Tou je výměna motoru 100 za 120LS. Proto jsem oprášil 120-kový agregát ve stodole a začal s jeho přípravou a následně montáží.
Blok motoru je původně 105 (... ... /1*). S tátou jsme jej předělali na 120. Motor je převložkován, nové písty, přebroušená klika, LS hlava, nové rozvody. Vodní pumpa je po celkové repasi.
Abychom mohli motory zaměnit, je třeba ze 100-kového motoru odebrat prsa a řemenici, protože necháme zachovaný chladič v motoru, dále termostat, AC pumpa, rozvod chladící kapaliny, svody včetně 100-kového výfuku a sací potrubí včetně karburátoru a vzduchového filtru. Možná, že karbec Jikov 3170 bude zaměněn za SEDR. Zatím to je otevřené. Máme v plánu dodělat a naimplantovat 5q. To taky letos v průběhu srpna či září.
Na vrakovišti nedaleko mého bydliště jsem koupil mlhovky za babkubyl jsem neskutečně rád za ně. Dále si koupil zrcátka. Beskydky. Zadní mřížku jsem taky upravil. Jinak vše zůstává tak jak to bylo uvedeno do provozu.
|