| Stejně, jako několik posledních srazů, i letos jsem byl Romanem požádán, abych se účastnil technické přejímky. Vzhledem k tomu, že přejímka začíná až v půl čtvrté a již večer se startuje do první etapy, máme prý na odbavení jednoho auta cca 1 minutu. Apeluji proto na všechny posádky: Přijeďte na přejímku řádně přichystáni, na místě nebude čas cokoli řešit a cokoli opravovat. Přináším zde návod, co mít připraveno a co budeme kontrolovat: - Hasičák: Jak je psáno v propozicích, každé vozidlo musí být vybaveno minimálně dvoukilovým hasičákem, s platnou revizí, řádně upevněným v dosahu posádky. Je zejména kontrolováno, že hasičák je skutečně řádně upevněný. Vím, že se běžně neprodávají hasičáky včetně odpovídajícího upevňovacího držáku. Většina držáků je schopna udržet hasičák tak na zdi, nikoli v pohybujícím se autě. Je tedy třeba mít držák hasičáku vyloženě určený pro závodní auta. Hasičák k němu musí být připnutý pevnou snadno otevíratelnou sponou. Hasičák vezete v autě především proto, abyste byli schopni zachránit z plamenů posádku havarovaného vozidla, ke které dojedete na rychlostní zkoušce. Zároveň v případě, že sami havarujete, může se ze špatně upevněného utrženého hasičáku stát smrtící projektyl. -Helmy: Každý člen posádky musí být vybaven bezpečnostní motoristickou helmou. Musí se jednat o soudobou helmu s platnou homologací určenou minimálně pro použití na motocyklu. Nikoli o helmu na kolo nebo skateboard. Helma musí být opatřena platnou homologační značkou min. (E) pro motocyklovou nebo BSI, či SNELL pro automobilovou. Na helmě je mimo homologace zejména kontrolováno, že helma jde zapnout, drží na hlavě a v případě nárazu tak hlavu neopustí. Helma musí mít tedy v pořádku systém upínání. - Bezpečnostní pásy: Pokud je vozidlo vybaveno funkčními bezpečnostními pasy, které namontoval výrobce, pak je vše v pořádku. U samonavíjecích je kontrolováno, že při škubnutí se pás zasekne. Pokud je vozidlo dodatečně vybaveno sportovními bezpečnostními pasy, které nenamontoval výrobce, ale tuner si je namontoval sám, musí být tyto namontovány, dle platné přílohy "J". S pásy, které obepínají boky, asi nebude problém. Tam se předpokládá upnutí do původních upínacích míst sériového tříbodového pásu. Problém bývá s pásy, které jdou přes ramena. Ty musí být upnuty v ose sedačky a nesmí svírat s vodorovnou rovinou úhel větší, než 45 stupňů. V ose sedačky znamená uprostřed. Pokud ramenní pásy uchytíte na C sloupek v místě, kde je originálně uchycen zadní pás, je to špatně. Při nárazu vás pás táhne k boku auta, tudíž blíže k potenciálnímu nebezpečí. 45 výčkových stupňů znamená, že uchycení někde na hraně zadního sedáku je tak na hraně. Ramenní pasy, kopírující opěradlo sedadla a uchycené někde hned za ním k podlaze, jsou pak naprosto nepřípustné. Toto je největší problém u vozidel s motorem vpředu, předním náhonem a dvouprostorovou karosérií (typicky favorit / felicia), ale bez bezpečnostního rámu. Ramenní pásy v tomto autě v podstatě není možno správně namontovat. Všechny úchyty pasů též musí být připevněny pevnostními šrouby k pevné části karoserie. To je zas nešvar u vozidel s motorem vzadu (š100 / 120), kde se ramenní pasy šroubují do zadního plata. Tam nestačí pás jen prošroubovat platem, musí být do plata vevařen dostatečně velký a dostatečně tuhý úchyt. O pasech už bylo napsáno dost, shrnu to tedy do závěrečné věty. Pásy jsou důležitým bezpečnostním prvkem a pokud je nenamontujete tak, jak mají být správně namontovány, nechte v autě raději ty sériové. - Brzdy: Funkčnost brzd zkouší technik servisu na deskové zkušební stolici. Přijeďte na závody s brzdami, které máte v řádném stavu a odvzdušněné. Ideálně vyměňte před závodem brzdovou kapalinu. Jak bylo psáno výše, nemáme čas čekat, až si nefunkční brzdy opravíte na místě. Každý rok se setkáváme s tvrzením:" Já mám závodní detičky, ty bez zahřátí nefungují." Přijeďte na přejímku se zahřátými destičkami, ať nemusíme zkoušku opakovat a vyjde na první pokus. Proč píšu o vyměněné kapalině? To sice nezjistíme na přejímce, ale Čínovský okruh, který se pojede, je na brzdy extrémně náročný a vy určitě chcete ve sjezdu zabrzdit nejen v prvním kole, ale i v druhém. - Startovní číslo: Startovní číslo musí být nalepeno na autě už před přejímkou na určených místech a musí být dobře čitelné a dobře rozpoznatelné. Zároveň nesmí být na autě nalepeno žádné jiné číslo, které by mohlo být se startovním číslem zaměnitelné. Číslo musí s podkladem dostatečně kontrastní. Setkali jsme se v minulosti s případem startu oranžového pick up funa. Nemá zadní boční okna, takže oranžová čísla byla nalepená na oranžovou nástavbu, takže těžko čitelná. V takovém případě musíte nalepit pod číslo kontrastní podklad. Dělát to pro sebe. Kolem stanoviště cíle, které vám zaznamenává čas, projíždíte často vysokou rychlostí a časoměřič musí k zaznamenanému času přiřadit správně startovní číslo. Musí ho tedy v rychlosti, v pátek ve tmě, na autě jednoznačně najít a správně přečíst. -STK+ME: Vozidlo musí platné STK, případně platnou testaci pro letošní rok v případě auta na "V" nebo "R" značkách. Platnost STK se kontroluje na známce na registrační značce. Pokud je známka na registrační značce poškozená nebo identifikace platnosti STK nejednoznačná, je nutné mít s sebou velký TP pro kontrolu. V případě "V" / "R" značek se platnost testace kontroluje dotazem a je na zodpovědnosti řidiče, že má testaci v pořádku. V případě, že nemáte všechny náležitosti v pořádku, konzultujte to předem s Romanem. On je ten, který nese za celou akci zodpovědnost a který ve sporných případech rozhoduje o tom, zda vozidlo na start pustí, nebo. Instrukce o tom, zda konkrétní auto pustil, se ke mně musí dostat od něj zpúsobem "Toto auto jsem pustil." nikoli od vás: "Já to mám domluvený." Jedná se zejména o případy: Nemám technickou, ale mám protokol, že mám v pořádku brzdy a ve Volném poháru to stačí. V Běšinech to tak automaticky nestačí. - Světla: Kontrolujeme, že fungují světla, brzdová světla, blinkry a klakson. Zkontrolujte si funkčnost už před příjezdem na přejímku. Většinou stojíte ve frontě před přejímkou a nudíte se a pak při přejímce samotné měníte ve stresu nefunkční žárovku. - Rezerva: Rezerva musí být upevněna v autě tak, aby se v případě havárie neuvolnila a nezranila posádku. Opět řešíme hlavně v případě dvouprostorové karoserie (favorit / felicia). Pokud jsou ve vozidle zachována opěradla zadních sedadel, pak je sériové upevnění rezervy dostatečné. Pokud zadní opěradla odstraníte, je nutné rezervu dodatečně fixovat poruhem. U rezervy v předním kufru tříprostorové karoserie (š100 / 120) kvalitu upevnění neřešíme, stačí, bude li upevněná jakkoli. - Autobaterie: Autobaterie musí mít krytý + pól, aby semohlo dojít k jeho kontaktu s jakoukoliv kovovou součástí. Opět rozlišujeme, zda je baterie montována v prostoru pro posádku nebo v prostoru odděleném. U favorit / felicia a montáži na originálním místě nebo při přesunutí baterie u škody 100 / 120 do kufru kvalitu uchycení neřešíme. Při montáži baterie v prostoru pro posádku striktně kontrolujeme originalitu a kvalitu upevnění. U š100 musí být uzavřený originální plechový kryt přes baterku. U š120 musí být před přejímkou sejmut plastový kryt přes baterku, aby bylo možno zkontrolovat její správné namontování a utažení. Po přejímce vraťte plastový kryt zpět na místo. - Volné předměty: Ve vozidle nesmí být převáženy žádné předměty, které nesouvisí se závodní jízdou. Všechny předměty, které se závodní jízdou souvisí, musí být řádně upevněny vzhledem ke své velikosti a hmotnosti. A teď, co je tím myšleno. Často přijíždíte na přejímku s vybavením, které vezete do Běšin jako takových. Vezete s sebou stany, židličky, grily, ale i hevery a náhradní díly. Nechte toto vše v kempu již před přejímkou, na přejímku přijeďte s autem v takovém stavu, v jakém s ním hodláte jet závod. Veškeré hevery, klíče na kola, náhradní rozdělovače a podobně musíte mít upevněné tak, aby se při havárii nemohly utrhnout a zranit posádku. U š100/120 předměty v kufru v podstatě neřešíme. Opět se jedná hlavně o výbavu u favoritu / felicie. Hever a klíč na kola přivázaný bindrem nebo gumicukem k rezervě je nedostatečné upevnění. -Pneumatiky: Pneumatiky musí mít při přejímce zákonem předepsanou hloubku dezénu. Tečka. U pneumatik je dále kontrolováno, zda se jedná o sérivé nebo slicky pro rozřazení do skupin sériové / speciál. - Ostré hrany: Na vozidle nesmí být vně karoserie ostré hrany, které by v případě kontaktu s divákem mohly zpúsobit jeho zranění. Podobná pozornost je věnována ostrým hranám v prostoru pro posádku. V dosahu obou členů posádky nesmí být žádné držáky, vyčnívající šrouby a hrany plechů, Tyto vznikají zejména odstraněním originálních plastových krytů. Není tedy přípustné odstraňovat výplně předních dveří. Pokud je odstraníte, je nutno je nahradit výplní, která bude plnit stejnou funkci. Výplně zadních dveří neřešíme. častým prohřeškem je rovněž odstranění spodního plastového krytu sloupku volantové tyče u favoritu / felicie, čímž se obnaží ostrý kovový držák. Toto též není přípustné. - Bezpečnostní rám / klec: Pokud je vozidlo vybaveno bezpečnostním rámem, musí tento něčemu odpovídat. Příloze "J", příloze "K", nebo dobové příloze "J" z doby, kdy dané vozidlo jezdilo. Jakákoli vlastní tvorba a zběsilé tahání trubek tam, kam se mi zrovna líbí, je nepřípustné a vozidlo s nějakým paskvilem nebude do závodu připuštěno. Rám musí být též v karoserii předpisově upevněn buď přivařením nebo přišroubováním pevnostními šrouby k vevařeným výztuhám. -Koroze karoserie: Na vozidle nesmí být korozí zasaženy nosné prvky. Toto je zjišťováno pohledem, či dotazem. Odpovídejte pravdivě, jde o vaše zdraví.
|
|