ddd
Načítám obsah...



Vyhledávání
Peníze v banku
556 Kč
Co je to bank a jak čerpat?
Menu

[ Mapa stránek ]
Foto Tip
!Dioss Rebel Nova, aneb sen o českém sporťáku

Dioss Rebel Nova, aneb sen o českém sporťáku

WebShop Tip
Naše projekty
www.skodateam.cz
dumsnu.skodateam.cz
vysivky.skodateam.cz
Reklama


Navigace

>> 

Domů

-

Články

>

Závodní vozy

>

CHLOUBA ČESKÉHO MOTORSPORTU

 <<



Autor:
1482+1160 (2642)marťas (Registrovaný)
     
Vytvořeno: 01.12.2006 - Změněno: 02.12.2006

CHLOUBA ČESKÉHO MOTORSPORTU



CHLOUBA ČESKÉHO MOTORSPORTU


!CHLOUBA ČESKÉHO MOTORSPORTU


ŠKODA 130 RS
Jak jsme slíbili čtenářům při veletrhu Autoshow, přinášíme materiál o legendárním českém soutěžáku Škodě 130 RS, která byla ozdobou stánku našeho časopisu. Stotřicítku v originálním provedení nám ochotně zapůjčil kutnohorský sběratel pan Egidy, kterého si možná pamatujete v souvislosti s letošním Le Mans historiků, kterého se zúčastnila jeho Škoda 1101 Sport. Škodovka na našem stánku byla neustále v obležení nadšených fandů motorsportu a nejeden si při pohledu na ni zavzpomínal na své mládí a doby, kdy podniky v automobilových soutěžích dokázaly přilákat desetitisíce diváků a motoristické nadšení nebyla jen prázdná fráze.


JAK ŠEL ČAS
V době, kdy národ komunistická strana zachraňovala od nástrah kapitalismu, to samozřejmě se závoděním nebyla taková legrace jako dnes. Auta byla nedostatkovým zbožím, se sportovními komponenty to bylo ještě horší… Psal se rok 1975 (v USA se rozbíhá skandál Watergate, Pol Pot vyhlašuje Demokratickou republiku Kambodža, Bill Clinton se žení s Hillary, narodila se Angelina Jolie a zemřel Graham Hill), kdy mladoboleslavská automobilka poprvé ukázala nástupkyni již dech ztrácející 120 S. Škoda 130 RS byla ve stejný rok homologována a byly postaveny první kusy pro okruhové a kopcové závodění. Speciál 130 RS vycházel ze sériového modelu 110 R a využíval výborný podvozek z legendárních prototypů 180 a 200 RS. Od erkové stodesítky se RS lišilo povrchovými částmi karoserie - střecha, přední kapota a zadní čelo se lisovaly z hliníku namísto z ocelového plechu, široké blatníky a kapotu motoru tvořil laminát. Úspora na hmotnosti se dotkla i bočních oken, která byla vyřezána z plexiskla. Ven muselo veškeré čalounění a tlumicí hmoty.

Optimalizaci přítlaku i aerodynamického odporu pomáhal přední spoiler společně se zadním vytvarovaným přímo na motorové kapotě. Přední čelo mělo stejně jako předešlé 120 S vstup chladicího vzduchu ke vpředu umístěnému chladiči, na přední kapotě pak ohřátý vzduch odcházel podélným žebrováním. Okruhové verze měly v předním spoileru a v prazích před zadními koly větrací otvory pro přívod vzduchu k namáhaným brzdám. Štěrbiny na zadních blatnících přiváděly chladný vzduch do motorového prostoru. Z něj pak odcházel ohřátý vzduch otvorem ve víku a perforací zadního čela. Z prototypů nová stotřicítka převzala prodloužená ramena přední lichoběžníkové nápravy a výše ukotvená ramena se šikmou osou kývání (15°) na zadní nápravě, poloosy nesly značku Löbro. Odpružení na obou nápravách dostaly na starost tvrdší pružiny, ve kterých běhaly tlumiče značky Koni. K brzdění speciálu sloužily vpředu kotoučové brzdy o průměru 230 mm, vzadu stačily bubnové, dvouokruhová soustava měla podtlakový posilovač Girling, vše pracovalo s brzdovou kapalinou od Castrolu a obložením Ferrodo.


!CHLOUBA ČESKÉHO MOTORSPORTU
!CHLOUBA ČESKÉHO MOTORSPORTU

WEBERY NECHYBÍ
Každý už někdy jezdil ve staré škodovce, motor moc nepotěší… Stotřicítka vycházela ze sériového čtyřválce s dvouventilovým rozvodem OHV. Zdvihový objem RS dosahoval 1287 cm3 díky většímu vrtání (vrtání x zdvih 75,5 x 72 mm). Tomu musela být přizpůsobena i rozteč válců v bloku. Hlava válců byla osmikanálová a nejlepších parametrů výkonu bylo dosaženo při použití hranatých kanálů a spalovacího prostoru podle ing. Josefa Michla. Komprese se u 130 RS pohybovala podle verze od 10,5 (rallye) do 11,7. Ventily měly průměr 37 a 32 mm, vačkový hřídel měl sportovní vačky. Stotřicítku poznáte mimo jiné i podle suché skříně se dvěma čerpadly a zásobníkem oleje v levém zadním rohu motorového prostoru. Chladič oleje je upevněný na příčce za motorem vpravo dole před zadním čelem. Zásoba oleje byla celých 8 litrů a předepsán byl Castrol Formula RS. Jedno čerpadlo tlačilo olej ze zásobníku na mazací místa (450 kPa), druhé odsávalo olej v vany. Co by to bylo za soutěžní škodovku, kdyby neměla karburátory Weber, stotřicítka má dva dvojité karburátory 45 nebo 40 DCOE. Odvod spalin z hlavy obstarávají čtyři svody s průměrem 34 mm a jednotnou délkou 800 mm ústící do 55mm potrubí. Soutěžácké verze pak měly příčný tlumič krytý děrovaným plechem, okruhovky netlumený trombon. O chlazení ostrého agregátu se starala dvanáctilitrová kapalinová náplň bez termostatu s chladičem za předním čelem. Ani zapalování nebylo škodovácké, bylo od Lucase a mělo vypínatelný omezovač otáček, rozdělovač Bosch B 231 měl předstih 12°, alternátor stejné značky, svíčky Champion (L2G a L3G pro okruh).Takto vybavený motor potom točil okolo 8000 ot./min., soutěžácké škodovky byly laděny na 100-115 koní dosahovaných mezi hodnotami 7000-7500, okruhové potom 125-134 k při 7500-8000 ot./min. Největší točivý moment se pohyboval kolem 137 Nm /5000-5500 ot./min. Nejvýkonnější motor v RS byl převrtán na maximum, tak aby se ještě vešel do třídy, z objemu 1299,6 cm3 dával 142 k/8500 ot./ min. Vysokému výkonu byla přizpůsobena spojka Fichtel-Sachs s talířovou pružinou a lamelou o průměru 190 mm. Za ní měla původně následovat pětistupňová převodovka, tu ale nestihli homologovat, a tak zůstalo u čtyřkvaltu s různým poskládáním podle potřeby trati. Stálý převod na zadní nápravu mohl být v poměrech 3,16-3,7-3,9-4,1-4,44, převodovka mohla mít odstupňování například 3,08-1,94-1,41-1,16. K tomu byl montován samosvorný diferenciál Škoda s regulovatelnou svorností. Podle volby převodů tak mohly okruhové stotřicítky jezdit až 210 km/h (soutěžní většinou do 165 km/h), zrychlení 0-100 km/h proběhlo v čase 7,5-8,5 s. Pro RS byla typická i jejich kola. Jednalo se o dělená kola ARC Brno s ráfky z duralu šroubovanými na hliníkové středy. Pro okruhy se používaly rozměry 13 a 15 palců (od roku 1979), které obouvaly pneumatiky GoodYear 7,2/20,0-13 vpředu a 8,0/19,5-13 vzadu, případně 7,0/21,515 a 8,0/21,5-15, rallyeové modely měly gumy od 155-13 na sníh po 215/60-13 na asfalt. Rozdíly byly i ve vpředu umístěných palivových nádržích, jejich objem se pohyboval od 60 do 80 (pro okruh) litrů, palivo z nich pak podávala dvě elektrická čerpadla. Soutěžácký vůz měl spodek zakrytý duralovým plechem tloušťky 5 mm. Světlá výška pro okruh byla 120 mm, pro soutěže 185 mm, pohotovostní hmotnost 740 kg okruhovka a 825 kg rallye.


!CHLOUBA ČESKÉHO MOTORSPORTU

SRDEČNÍ ZÁLEŽITOST
Není moc českých vozů, které umí i po letech vzbudit takové emoce jako právě legendární stotřicítka. Sběratelsky cenný vůz učaruje i po letech ladnými tvary a siluetou prozrazující skryté koně pod kapotou. Vzhledem k tomu, že bylo vyrobeno jen asi 38 kusů (někdy se uvádí 62 kusů - to je pravděpodobně číslo včetně aut postavených Svazarmem), je dnes originální RS vzácností a každoročně vzniká v různých koutech republiky řada replik.


VAVŘÍNY VÍTĚZSTVÍ
Okruhy
Pokud začneme stručným výčtem úspěchů na tratích okruhových závodů, musíme zmínit Velkou cenou Brna 1975, kde ve třídě do 1300 cm3 deklasovaly Škody 130 RS posádek Žíd-Horsák a Brunclík-Bobek všechny soupeře a zároveň se umístily na čtvrtém a pátém místě absolutního pořadí. Předzvěstí pozdějších úspěchů pak bylo vítězství Bobka a Horsáka v Brně 1977 (do 1300 cm3); celého mistrovství 1978 se zúčastnil nejen tým Škoda, ale v zahraničí debutoval rovněž RT Liberec s jezdci Zdeňkem Vojtěchem a Břetislavem Engem. První vítězství pro značku dobyla dvojice Milan Zapadlo a Josef Michl v Brně. Škoda skončila na třetím místě v divizi za Fiatem a vítěznou Alfou Romeo. O rok později už byla za Alfou druhá, Michl už vítězil s Petrem Samohýlem, svůj první triumf dobyli Vojtěch s Engem v rakouském Zeltwegu. Rok 1980 znamenal spojení obou škodováckých týmů a trojice Zdeněk Vojtěch, Břetislav Enge a Jan Šenkýř vyhrála šestkrát třídu 1300 cm3, ale body se přidělovaly jen v absolutní klasifikaci, takže o oficiální titul přišla (třetí místo celkově za Audi a BMW). Velikým úspěchem bylo získání titulu v poháru značek v ME 1981. V sezoně 81 se totiž sbíraly body v každé třídě zvlášť a nejlepší skóre určilo mistra Evropy. Trojice Vojtěch, Enge a Šenkýř se střídala na dvou vozech, tým manažeroval Václav Bervid. Po šesti vítězstvích Škody 130 RS nejlepšího týmu přišel sedmý triumf trojice Michl, Martinovský a Vaníček na Salzburgringu, který spolu s třetím místem ze Zolderu pomohl k titulu. Škoda 130 RS vyhrála mistrovství Evropy 1981 před BMW, Fordem. Po sezoně 1981 skončila vozům Škoda 130 RS mezinárodní homologace.

Soutěže Vyjmenovávat úspěchy v domácích podnicích v automobilových soutěžích by vydalo na samostatnou knihu, připomeneme jen ty největší. 130 RS měla premiéru na Škoda Rallye 1976 a slavila úspěch s Václavem Blahnou za volantem. Barum Rally měla v letech 1977-1980 a v roce 1983 pouze jediného vítěze - Škodu 130 RS, za volanty se objevovala slavná jména: Jiří Sedlář, John Haugland, Václav Blahna, Svatopluk Kvaizar a další. Nezapomenutelné je vítězství ve třídě do 1300 cm3 v podání Václava Blahny na Rally Monte Carlo v roce 1977. V Rallye Acropolis se dvakrát umístila na celkové osmém místě, jednou na devátém.


Zdroj: 24.11.2006 Motorsport magazín str. 24 Historie

| |

[ Odeslat známému | Verze pro tisk ]
Komentáře

Opiš tento kód (čtyři číslice): do tohoto pole
 17.08.2020 07:32:55 


Trošku nepřesné. Například Václav Bervid nebyl "pouze" manažer. Za volant usedl v roce 1981 několikrát (Monza, Vallelunga, Donington, Salzburgring, Brno, Silverstone). V Monze například byl členem vítězné posádky Vojtěch-Enge-Bervid. Celkem "liberečáci" vyhráli třídu 6x, to sedmé vítězství (Salzburgring) odjela posádka Michl-Vaníček. O Martinovském prameny sice uvádějí, že měl jet, ale do závodu nezasáhl. 3. místo ze Zolderu nepomohlo k titulu, protože se tento výkon jako nejhorší výsledek v sezoně škrtal. Započítávalo se 7 z 8. K uváděné změně v hodnocení značek došlo již v roce 1980. To Škoda obsadila v ME celkově 2. místo za Audi.


Unregistered
 21.11.2007 20:20:45 


Tohle báječný auto si pamatuju, když tak skvěle závodilo. Nejlepší naše závodní auto všech dob.


Unregistered
 02.08.2007 09:33:06 


Ja sem tim jel letosni bohemku jen v sosnovy staromestskou uz sem nejel ale je to bomba auto sice to neni dravy jako 200Rs co jelo vedle nas ale domluvili sme se ze dojedem stejne ale dvoustovka by nam ujela na stopro


Unregistered
 03.12.2006 18:46:40 


njn i kdyz si RS nepamatuju tak je to nadherny kousek....nevite kdo dela celohlinikova predni cela a jestli nekdo dela celohlinikova zadni cela??


262+68 (330)bobik (Registrovaný)
  
 02.12.2006 17:51:03 


Krásný auto,krásný článek.To byly doby,od 77 do 81 jsem byl na všech Barumkách a po vojně jsem tam jezdíval taky .A na starym Brně jsem viděl bitvu stotřicítek s Alfama ve vracáku před cílem,jen už si nevybavím, co to bylo za rok.Moc rád na to vzpomínám a tak zamačkávám slzu v očku.


467+332 (799)mcfik (Registrovaný)
   483970930    
 Online pokec[ větší okno ]  
Načítám zprávy...
Načítám uživatele...
(255)
 
Copyright 2001-2024
Výňatky z webu mohou být použity pouze v případě uvedení zdroje - www.skodateam.cz

Provozovatel srazů a www stránek :
eRman - Roman Schavel,
tel: 603569053, email: pošli email

Redakce a správa obsahu :
Tadeáška - Tereza Spilková,
email: pošli email

Programování a správa www stránek :
Daves - David Spilka,
email: pošli email

Partneři ŠKODATEAMU
Výměna oleje v automatu

Výměna oleje v automatické převodovce. Ceník pro vozy Škoda.


Google search

Nenašli jste na těchto stránkách co jste hledali ? Zkuste Google...

Google
Přihlášení
Jméno:
Heslo:
Vždy přihlásit: 



Zapomněl jsem heslo
Chci se zaregistrovat
Reklama


Kalendář akcí
<< Březen 2024 >>
PoÚtStČtSoNe
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Přidat akci
Statistika
Právě prohlíží:718
Právě přihlášeno:0
Dnes návštěv:95138
Celkem návštěv:173095226

Článků:1010
Fotografií:34651
Komentářů:17284
Uživatelů:4393