ddd
Načítám obsah...



Vyhledávání
Peníze v banku
555 Kč
Co je to bank a jak čerpat?
Menu

[ Mapa stránek ]
Foto Tip
!Dědova Škodovka

Dědova Škodovka

WebShop Tip
Šteft uchycení trumpet Weber DCOE
Šteft uchycení trumpet Weber DCOE
Daves

8 Kč


Skladem
kusů:
Naše projekty
www.skodateam.cz
dumsnu.skodateam.cz
vysivky.skodateam.cz
Reklama


Navigace

>> 

Domů

-

Úpravy

>

Elektroinstalace a Výbava

>

Imobilizer s alarmem

 <<



Autor:
77053+8646 (462774)eRman (Administrátor)
     286902236   
Vytvořeno: 12.03.2005 - Změněno: 12.03.2005

Imobilizer s alarmem



Toto zařízení vzniklo na základě shlédnutí něčeho podobného v jednom časopise. Nejprve jsem to chtěl postavit přesně podle časopisu. Ale myšlenka vytvořit si něco vlastního byla silnější. Bohužel neexistuje nic co by 100% zamezilo odcizení vozidla. Ale alespoň se musíme snažit případnému zájemci kazit jeho záměr a upozornit nás a okolí, že se něco děje, což může mít za následek zmaření krádeže. O toto se snaží následující „výrobek“. Celé zařízení je jednoduché ačkoliv se to nemusí na první pohled zdát.

Část obvodu nakreslená černě tvoří základ, který je schopen funkce samostatně. Zelená část slouží k tomu, aby klakson troubil po dobu 20-25 sekund od posledního pokusu o nastartování. Resp. od rozpojení kabelů, pokud jsou vytrženy ze spínací skříňky. Zařízení reaguje již na pouhé puštění proudu, nikoliv na startování. To se rovná tomu, když klíčkem otočíte do polohy kdy se rozsvítí kontrolky. Oranžová část je jakýsi bonus. Je potřeba pouze v případě použití mobilního telefonu. Modrá propojka se může zdát zbytečná. Má za následek, že auto troubí neustále do vybití baterky nebo do deaktivace. Naopak je vhodná k rychlejšímu vybití kondenzátoru (pomocí spřaženého přepínače), jež udržuje klakson v činnosti.

Jelikož jsem amatér, použil jsem součástky, které se mi líbily svými vlastnostmi v katalogu. Určitě se najde někdo zkušený, kdo by věděl o vhodnějších s menší spotřebou atd. Ale všechno dohromady to funguje a to je nejdůležitější. Ovšem na důležitých místech není použito nic složitého jako např. „brouk“ a je to navrženo za účelem co nejvyšší spolehlivosti. Největší slabinou je to, že zařízení se odblokovává pouhým magnetem, který si koupíte v každém papírnictví. Bohužel zatím nikdo nevymyslel něco stejně jednoduchého, levného a přitom bezpečnějšího. Existuje stavebnice za 990Kč, kde se používá magnetického zápisu na transpodér o velikosti malé klíčenky. Vše je v 64ti bitovém kódování, což je podle mého názoru dostatečné. Kompletní zařízení dle mého návodu vyjde asi na 500 Kč (bez telefonu) . Pokud se i tato suma zdá někomu dost, měl by si uvědomit, že cena jeho automobilu je mnohem vyšší než „pár drobných“ za několik součástek. Největší finta celého imobilizéru je ovšem v případě zabudování telefonu. Ten je stabilně připojen na nabíječku, která je jedinou „věcí“, která spotřebovává proud při stojícím motoru. Vše včetně telefonu jsem zabudoval do krabičky 15x15x7 cm, kterou jsem si k tomuto účelu vyrobil z kartonu, následně vylaminovaného, a vše jsem potáhl koženkou. Krabička by neměla být kovová. To způsobuje stín a telefon nemá signál. Pokud jej ovšem nenapojíte na externí nebo jinou anténu. Já jsem místo antény připojil asi 2m kabelu a hotovo. Telefon jsem použil nokii (nevim typ, ale fakt starej) ještě bez SIMky a s předvolbou 601. Skutečně muzejní kousek. Výhodou je, že je nastaven na paušál, který vlastně není paušál. Platíte pouze to co provoláte. Jinými slovy může být 10 let v záloze kdykoliv připraven a nestojí vás to ano halíř. Jelikož jsem si záměrně vzal baterku, která je tak akorát tak do „kopru“ udělal jsem do ní díry a nabíječku připojil přímo dovnitř. Určitě by šlo použít stabilizátor řady 78xx. Ten je schopen dodávat proud až 3 A, což je víc než dost.

A jak to vlastně funguje? Pokud sestrojíte zařízení kompletně dle výkresu (kromě modré propojky), funguje následovně. Pokud je vše vypnuto a „tajný“ přepínač je přepnut na bzučák, dojde k následujícímu: vy nebo někdo jiný chce auto nastartovat a neodblokuje imobilizér. Po sepnutí klíčku do polohy zapnutých kontrolek začne bzučák bzučet a vy víte, že jste zapomněli odblokovat auto. Na vzpomenutí máte něco málo přes vteřinu. Mezitím se nabíjí kondík C2. Čím vyšší hodnotu má, tím déle to trvá. Pak se vše odehrává jako v případě, že „tajňák“ je přepnut do polohy chodu motoru (nemáte žádnou časovou rezervu nabije se kondenzátor C2 220mF, který sepne tranzistorem relátko k tyristoru. Toto zapojení se jeví asi zbytečné a komplikované, ale tyristor je velice citlivý a jinak se mi to nepovedlo rozchodit. Tyristor tak trvale dodává proud do časovače s 555kou (v případě použití modré propojky troubí klakson dokud se nevybije baterka), který spíná pevnou volbu v telefonu vždy asi po 3 minutách. Možná je to příliš často,ale není vyjímkou, že telefon leží daleko od vás a tudíž ho neslyšíte. Tato frekvence je nastavena pomocí rezistorů 6M a 3M a kondíku 10mF. Čím vyšší hodnoty, tím větší intervaly. Zapalovací okruh je samozřejmě přerušen. Vypínač (přepínač) P1 je dobré umístit někam na nenápadné a přitom dobře přístupné místo. Vypnutím (přepnutím) odpojíte časovač od zdroje a vypnete ho. Pak musíte imobilizér odblokovat magnetem umístěným nejlépe v přívěsku na klíčích. ( Jazýčkový spínač je pouze do 1A a jeden jsem už zničil, protože do kondíku C1 jde krátký okamžik proud větší.) Spínač nesmí být umístěn za (nebo v těsné blízkosti) plechem nebo jinou kovovou částí auta. Časem by mohlo dojít ke zmagnetování a celé zařízení by ztratilo význam.) Tím se nabije kondenzátor C1 1,2mF, ze kterého je proud odebírán přes 5k odpor tranzistorem, který tímto spíná resp. přepíná přepínací relé REL 1 do polohy přepnuto na cívku (a klakson by měl přestat troubit). Bez další manipulace je obvod k cívce sepnut asi 17 sekund (což je dostatečná doba k nastartování auta) jinak se imobilizér opět aktivuje. Asi 4 sekundy po skončení troubení můžete přepínač P1 opět sepnout. Když chcete nechat zařízení odblokované a nechcete stát na místě s nastartovaným motorem stačí nechat sepnutý klíček v poloze kdy svítí kontrolky. Po nastartování motor normálně funguje (C1 se dobíjí přes 10k odpor z obvodu a odpor zároveň plní funkci vysokonapěťového odrušení) a po vypnutí nebo třeba „chcípnutí“ na křižovatce máte asi 8 sekund na opětovné nastartování. Ovšem čas se odpočítává od vypnutí kontrolek. Takže času taky dost. Zmiňovaný tajňák jsem umístil vedle reostatu osvětlení budíků. Jinak opět platí, že čím vyšší hodnota C1 a odporu R1tím déle je relé REL 1 zapnuté (přepnuté), ale nic se nemá přehánět. Tranzistor se sice otvírá ještě asi při 30k, ale pouze pokud je dobrá baterka a nezapomeňte přičíst odpor 10k před C1.

Samozřejmě, že je možné místo klaksonu napojit jiné zvukové nebo i světelné zařízení, nebo žádné. Bohužel klakson si musíte namontovat další což se vám nemusí líbit. To proto, že klakson v autě je stále pod proudem a ovládací páčka pod volantem kostří. Tento detail jsem jaksi přehlédl a při stavbě s ním nepočítal. Pokud jste nablízku nebo spíše v doslechu auta je velká šance, že auto zachráníte. A když jste daleko odradíte třeba ňákýho cucáka, kterej si troufne jenom proto, že je to škodovka.

Starých mobilních telefonů je po bazarech halda a alespoň jednu rychlou volbu má snad každý. Musíte odmontovat kryt a zjistit jak je na tom tišťák pod klávesnicí. Většinou je kryt pružnou fólií, která plní funkci vratné pružinky. Tato fólie je často dvojvrstvá a musíte ji opatrně odloupnout. Chcete se napojit např. na tlačítko 1. Obnažíte tedy tišťák pod tímto tlačítkem. Objevíte jakási 2 E nebo „šneky“ zasunuté do sebe. Ty jsou z mědi a vodivou destičkou pod tlačítkem je spojujete. Na obě „éčka“ se napojíte tak, že mikropájkou připájíte slabounké drátky. Přes ty pak zpět přilepíte fólii a telefon funguje jako dřív. Případně jde tlačítko trochu hůř. Oba drátky vyvedete ven a připojíte např. do koncovky pevně přilepené k tělu telefonu. Telefon pak můžete lehce odpojit od zařízení a manipulovat s ním.

Plánuji ještě připojit elektromagnetický palivový ventil (nebo rovnou elektrickou pumpu), ale ten musím nejdřív sehnat. Pokud bude mít malou spotřebu lze ho připojit paralelně k relátku REL1. Pokud ne, musí se to vyřešit pomocí relátka. Také by šel připojit k výstupu z relátka k cívce.

Také ještě propojím kabelem magnet na startéru s 15kou na indukční cívce. Ale mezi ně se MUSÍ vřadit dioda, jinak by startér zůstal startovat i po puštění klíčku. Opět bych doporučoval diodu P600M, samozřejmě propustným směrem od magnetu k cívce. P600M vydrží 1000V a 6A. Pokud bude (a to si může postavit každý i s pomocí pouze obyčejného tajňáku) cívka jakkoliv odpojena, při startování si bude brát proud od magnetu a motor bude normálka chytat. Ale po vrácení klíčku z polohy startování samozřejmě chcípne.

Přeji vám pouze spokojenost pokud si „imobilizér“ postavíte. A omluvte případné chyby. Pokud máte nějaké dotazy nebo něčemu nerozumíte, můžeme se bavit zde na webu v sekci DISKUZE. Výkres plošňáku nemám, protože jak jsem zařízení postupně vylepšoval, doplňoval a předělával, vypadá vše jako malá atomová bomba.

Imobilizer s alarmem-imobilizer
| |

[ Odeslat známému | Verze pro tisk ]
Komentáře

Opiš tento kód (čtyři číslice): do tohoto pole

Žádný komentář
 Online pokec[ větší okno ]  
Načítám zprávy...
Načítám uživatele...
(255)
 
Copyright 2001-2024
Výňatky z webu mohou být použity pouze v případě uvedení zdroje - www.skodateam.cz

Provozovatel srazů a www stránek :
eRman - Roman Schavel,
tel: 603569053, email: pošli email

Redakce a správa obsahu :
Tadeáška - Tereza Spilková,
email: pošli email

Programování a správa www stránek :
Daves - David Spilka,
email: pošli email

Partneři ŠKODATEAMU
Výměna oleje v automatu

Výměna oleje v automatické převodovce. Ceník pro vozy Škoda.


Google search

Nenašli jste na těchto stránkách co jste hledali ? Zkuste Google...

Google
Přihlášení
Jméno:
Heslo:
Vždy přihlásit: 



Zapomněl jsem heslo
Chci se zaregistrovat
Reklama


Kalendář akcí
<< Duben 2024 >>
PoÚtStČtSoNe
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930 
Přidat akci
Statistika
Právě prohlíží:613
Právě přihlášeno:2
Dnes návštěv:81214
Celkem návštěv:175610934

Článků:1010
Fotografií:34662
Komentářů:17288
Uživatelů:4394