ddd
Načítám obsah...



Vyhledávání
Peníze v banku
556 Kč
Co je to bank a jak čerpat?
Menu

[ Mapa stránek ]
Foto Tip
!Jak ŠKODAteam do Ženevy vyjel 2015

Jak ŠKODAteam do Ženevy vyjel 2015

WebShop Tip
Pružina klapek pro Weber DCOE typ 027
Pružina klapek pro Weber DCOE
Daves

75 Kč


Skladem
kusů:
Naše projekty
www.skodateam.cz
dumsnu.skodateam.cz
vysivky.skodateam.cz
Reklama


Navigace

>> 

Domů

-

Články

>

Dobové články

>

Bravo Škoda

 <<



Autor:
77044+8645 (462720)eRman (Administrátor)
     286902236   
Vytvořeno: 11.03.2005 - Změněno: 12.03.2005

Bravo Škoda



Pod tímto titulem byla asi před patnácti lety vydána malá knížka, v níž jsou stručně shrnuty nejvýznačnější sportovní úspěchy vozů Škoda. Nebylo jich má1o. V historických dobách dominovaly v alpských soutěžích a v závodech do vrchu vozy Laurin & Klement, zvítězily v dálkových jízdách v tehdejším carském Rusku, startovaly v jízdách prince Jindřicha, překonávaly rekordy na anglickém autodromu Brooklands. V době mezi oběma válkami projely vozy se značkou Škoda (od roku 1925) všemi kontinenty, několikrát dosáhly skvělého umístění v nejtěžší světové soutěži Rallye Monte Carlo a Škoda Rapid překonal rekord v cestě kolem světa. Po druhé světové válce se objevily i v takových závodech jako 24 hodiny v Le Mans a ve Spa. Ve světových soutěžích patří škodovky ve své třídě k nejlepším již více než čtvrt století. Nor Haugland několikrát zvítězil ve své třídě se škodovkou v nesmírně obtížném britském Rally RAC.

!Bravo Škoda

Výprava vozů Škoda Popular do Indie v roce 1935

!Bravo Škoda

Zdeněk Pohl a ing. Jaroslav Hausman s vozem Škoda Popular v Rallye Monte Carlo v roce 1937

Z mnoha témat vhodných pro tuto kapitolu jsme vy-brali jedno z poslední doby .Kromě soutěží se škodovky zúčastňují závodů cestovních vozů. Ty se staly tak populárními, že například závod 24 hodiny ve Spa v Belgii přiláká více diváků než Velká cena Belgie automobilů formule I nebo belgická motocyklová Grand Prix, a jsou dokonce navštěvovanější než "nepřekonatelný" závod 24 hodiny v Le Mans. Nezasvěcený divák se totiž domnívá, že automobily , které v závodě sleduje, jsou skutečně cestovní, že jsou to takové vozy, v nichž jezdí také on. To je jedna z příčin velké přitažlivosti těchto závodů. Ve formuli 1 nemůže divák fandit své značce. Mc Laren, Brabham, Tyrrell nebo Hesketh žádné vozy nevyrábějí, a kdo má Ferrari nebo Lotus? V závodech cestovních vozů však divák může držet palce nejen své značce, ale dokonce přímo zrovna takovému vozu, jaký má doma. Kdyby měl možnost prohlédnout si vozy v parkovišti, musel by poznat, že tyto vozy jsou po všech stránkách tak upravené, nebo lépe řečeno přestavěné, že se svým standardním vzorem mají společný jen tvar, a to ještě ne úplně. Například blatníky jsou výrazně rozšířeny, protože pod normální by se extrémně široké závodní pneumatiky nevešly. Je skutečně obdivuhodné, jak důmyslně dovedou upravovatelé a "ladiči" těchto vozů obejít všechny homologační předpisy.

Mistrovství Evropy cestovních vozů se v první polovině sedmdesátých let jezdilo ve znamení souboje značek BMW a Ford. Většinou měl více ze hry Ford, hlavně vozy Ford Capri připravované v Kolíně nad Rýnem. Strůjcem jejich úspěchu byl vedoucí závodního oddělení Jochen Neerpasch, bývalý závodník na vozech Porsche. Když přešel Neerpasch ve stejné funkci k BMW, byla to pro Ford citelná ztráta. Ale neprojevila se tak výrazně, protože závodní oddělení BMW se soustředilo spíše na motory pro formuli 2 a na mistrovství sportovních a cestovních vozů v USA, hlavně z exportních důvodů. V mistrovství Evropy přenechala továrna BMW svou reprezentaci soukromým firmám, které její vozy upravují, jako Alpina, Schnitzer nebo Koepchen.

!Bravo Škoda

Vozy Škoda 130 v parkovišti v Brně

!Bravo Škoda

Vůz Škoda 130 v závodě mistrovství Evropy v Brně

Ford Capri zmizel v roce 1974 ze scény. Nahradil jej Ford Escort týmu Castrol-Zakspeed. Přestože to byl jen dvoulitr , dosáhl s ním v tomto roce Hans Heyer celkového vítězství v mistrovství Evropy. Na svůj objem měl tento vůz úctyhodný výkon 198 kW (270 k) a vynikající jízdní vlastnosti, takže byl rovnocenným soupeřem i silnějším vozům BMW 3,5 litru, disponujícím výkonem až přes 294 k W ( 400 k). Cena byla ovšem také úctyhodná, 150 000 marek, více než pořizovací náklady mnohých závodních vozů formule 1. Také z toho je vidět, do jaké míry byl asi tento vůz cestovní. Teoreticky nejsilnějším vozem celé série mistrovství Evropy byl Chevrolet Camaro, jehož osmiválcový motor 7 ,5 litru dával výkon 405 kW (550 k). Jeho jízdní vlastnosti však nebyly tomuto výkonu úměrné a vůz byl dost těžkopádný .Ostatní, Alfa Romeo, Audi, Opel, Renault nebo Mazda, patřily k outsiderům.

Taková byla tedy situace na začátku roku 1975, kdy se k druhému závodu evropského šampionátu, pořádanému na nově upraveném okruhu v Brně, sešel rekordní počet téměř čtvrt miliónu diváků. Naším prvním úspěchem byl nový okruh, o němž všichni zahraniční účastníci hovořili v superlativech. Druhým byl přímo neuvěřitelný výkon nových vozů Škoda 130, které měly v Brně premiéru. Je vzácnou výjimkou, když má nový vůz úspěch hned při prvním startu. Zpravidla se objeví nějaké "dětské nemoci" a vůz ani nedokončí závod. Už v parkovišti vzbudily nové škodovky velký ohlas jak vzhledem, tak celkovou propracovaností a především výkonem 114 kW (150 k) při objemu pouhých 1298 cm3. A že tento výkon nebyl jen teoretický předpoklad, nebo dokonce "bublina", prokázal závod. Ani ten největší optimista nepředpokládal, že v závodě, který trvá čtyři hodiny , by mohl úplně nový vůz dosáhnout dobrého umístění. V kuloárech se pouze diskutovalo, jak dlouho mohou vozy v závodě vydržet. Škodovky však nejen neodpadly , ale dokonce úplně deklasovaly soupeře ve své objemové třídě, Fiat a Alfa Romeo. Přes objemový handicap si vedly výborně v divizi do 2000 cm3 a dokonce i v celkovém pořadí. V divizi do 2000 cm 3 dojely na třetím a čtvrtém místě za dvěma vozy Ford Escort a v celkovém pořadí na čtvrtém a pátém místě před gigantem Chevrolet Camaro, neboť se před ně dostal již jen celkový vítěz závodu BMW 3,5 CSL řízený dvojicí Miller-Peltier. Jejich úspěch podtrhuje i to, že BMW a Ford jsou vlastně závodní speciály obléknuté do "cestovní" karosérie, kdežto škodovky si přes úpravy ještě zachovaly charakter skutečně cestovního vozu. Jejich posádky Zid -Horsák a Brunclík Bobek dokázaly, že máme i jezdce schopné obstát v mezinárodní konkurenci. Bude-li sportovní komise FIA přihlížet k návrhům, aby v závodech cestovních vozů startovaly skutečně jen vozy odpovídající tomuto označení, tj. standardní modely s minimálními nezbytnými úpravami, měly by vozy Škoda proti svým soupeřům značný předstih.

Ředitel továrny Alpina Burkhardt Bovensiepen řekl, že v závodech cestovních vozů lze dosáhnout úspěchu v zásadě dvěma způsoby: buď dobrý vůz upravit méně, nebo horší vůz více. Není pochyb o tom, že vozy Škoda odpovídají první alternativě.

Nová pravidla by zřejmě postihla ty , kteří upravují špičkové "závodně-cestovní" speciály .Továrna Škoda sleduje v závodech cestovních vozů správnou linii. Především proto, že závodní činnost přináší cenné poznatky pro konstrukci a pro výrobu opravdu sériových cestovních vozů. Je to seriózní cesta a má budoucnost.

Vozy Škoda dosahují úspěchů i tam, kde bychom neočekávali ani jejich účast. Do programu Velké ceny Anglie formule 1 pořádané v roce 1975 v Silverstone byly zařazeny ještě čtyři další rámcové závody. Cestovní vozy, formule 3, formule Atlantic a úplně nakonec jako největší atrakce tzv .super saloons. Že to bude něco skutečně senzačního, bylo patrno z tvrzení hlasatele, že součet objemů motorů všech účastníků byl 150 000 cm3, tedy asi dvakrát tolik, co v závodě formule 1 při přibližně stejném počtu startujících. A jak se ukázalo, nebylo to tvrzení přehnané.

!Bravo Škoda

Škodovky porazily i Goliáše Chevrolet Camaro

!Bravo Škoda

Škoda 110R s pětilitrovým osmiválcem Chevrolet

Co jsou super saloons? Podle velmi jednoduché definice "vysoce upravené sériově vyráběné cestovní vozy s motory o objemu přes 1600 cm3". V praxi jakýsi automobilový " volný styl", kde je dovoleno téměř všechno. Velmi silně byla ovšem zastoupena "těžká brigáda" jako Chevrolet Camaro, Ford Mustang nebo AMC Ja-velin. Nejsilnějším vozem vůbec byl Chevrolet Corvair s motorem o objemu 8,11itru s výkonem 500 kW (680 k), kterého v seriálu CAN-AM používaly vozy Mc Laren. Tempo závodu bylo fantastické. Vítěz dosáhl průměru téměř 190 km/h. Proti očekávání méně zasvěceného pozorovatele však v této velké bitvě nehrály prim uvedení giganti, nýbrž spíše vozy menší a svižnější. Ford Capri a Escort, Vauxhall a Volkswagen. O vedoucí pozici urputně bojovaly dva vozy : Vauxhall Firenza a vůz nápadně podobný Škoda R 110. Od originálu se vlastně liší jen širokými pneumatikami vyžadujícími rozšíření příslušných partií karosérie. V programu je uveden Alec Poole, Škoda-Ford-Cosworth BDG, 1974 cm3, výkon 203 kW (276 k) při 9200 ot./min. Štikou skupiny pronásledující vedoucí dvojici je opět škodovka, ale v poněkud jiné úpravě, s motorem Chevrolet o objemu pěti litrů s výkonem 346 kW (470 k) při 7500 ot./min. Tento motor je nejúspěšnější v závodní formuli 5000. Vítězný Vauxhall, zvaný Velká Berta, také neměl svůj původní motor , ale australský pětilitr Holden-Repco o výkonu 346 kW (470 k). Vozy Escort aVolkswagen byly vybaveny motory Cosworth. Ford Capri si motory většinou vypůjčily od svých větších zámořských bratrů. Některé kombinace byly dost kuriózní. Je dost nepochopitelné, jak se do malIičkého Daf 55 podařilo instalovat pětilitr Oldsmobile. Vestavěném motoru Chevrolet Camaro do Fordu Capri byly spojeny dvě značky , které jsou odvěkými nepřáteli a vedou mezi sebou ostrý konkurenční boj. Ale v závodech "super saloons" se nikdo ničemu nediví. Ani tomu, že aristokratický Aston Martin propůjčil sílu plebejskému Vauxhallu nebo že John Surtees a Harry Weslake -muž označovaný za mystika, který "položí ruce na hlavu válců, zadívá se zasněně do dáli, a motor má hned o 20 k více" -spojili síly k vytvoření velmi zajímavé a propra-cované kombinace Jaguaru s motorem Chevrolet, jemuž Weslake "vdechl" 456 kW (620 k). Vůz Škoda-Cosworth se tehdy v Silverstone umístil jako druhý, Škoda-Chevrolet jako pátý ze třiceti startujících. Byl to úspěch, i když ne takový, na jaký je zvyklé vedení Dealer Team Skoda (tým anglických zástupců vozů Škoda) a jeho jezdci Alec Poole a Arthur Collier. Z 15 závodů tvořících anglické mistrovství super saloons vyhrál Škoda-Chevrolet deset a Škoda-Cosworth dva. A k tomu několik traťových rekordů. I v Silverstone byly oba vozy horkými favority .Ale Chevrolet se zdržel skrumáží na trati a Cosworthu lépe sedí více zatáčkovitá trať, kde může uplatnit ovladatelnost a fantastickou akceleraci. Na okruh Silverstone je "pomalý" ve špičce, která je něco kolem 290 km/h. Vozu Škoda-Chevrolet bylo při testování naměřeno 330 km/h. "Podvozek nepotřeboval mnoho úprav," řekl mi jeden z členů týmu. "Je jen modifikován několika díly z vozu formule 5000. Kromě laminátových rozšíření je i karosérie původní. Určité problémy byly jen s prostorem pro velký osmiválcový motor, který je umístěn tam, kde jsou normálně zadní sedadla, a pro pětistupňovou převodovku Hewland. "

Od doby, kdy Denny ilulme zanechal závodní činnosti, řídil jen jednou vůz na závodní dráze. Byl to Škoda-Chevrolet. " Vůz mě velmi zajímal," řekl Denny Hulme. "Neodolal jsem pokušení, abych si s ním nezajel. Překvapily mě jeho vlastnosti. I při vysoké rychlosti se dobře ovládá."

Ne že bychom byli takovými kombinacemi příliš nadšeni. Škoda-Chevrolet i Škoda-Cosworth jsou vlastně bastardi stejně jako ostatní super saloons. Jsou však důkazem toho, k čemu všemu lze škodovky používat a co všechno vydrží. Více nás potěší, když ve firemním časopise olejářské společnosti Duckhams čteme, že její pracovníci používají vozů Škoda pro sledování Mezinárodní šestidenní nebo Skotské šestidenní soutěže, protože "jejich použití je univerzální. V terénu vyjedou tam, kde by bylo třeba speciálního terénního vozidla, na normální silnici poskytují pohodlnou a dostatečně rychlou jízdu."
V roce 1976 uveřejnil v anglickém časopise Motor Paul Frere, světová autorita v motorismu, článek Senzační škodovky. Frere dovede něco vytknout každému vozu, i Ferrari nebo Porsche, ale o škodovkách mluví v superla-tivech. Jejich oprávněnost potvrdily naše vozy triumfem v Rallye Monte Carlo 1977, kde obsadily první dvě místa ve své třídě a i v celkové klasifikaci se velmi dobře umístily .


| |

[ Odeslat známému | Verze pro tisk ]
Komentáře

Opiš tento kód (čtyři číslice): do tohoto pole

Žádný komentář
 Online pokec[ větší okno ]  
Načítám zprávy...
Načítám uživatele...
(255)
 
Copyright 2001-2024
Výňatky z webu mohou být použity pouze v případě uvedení zdroje - www.skodateam.cz

Provozovatel srazů a www stránek :
eRman - Roman Schavel,
tel: 603569053, email: pošli email

Redakce a správa obsahu :
Tadeáška - Tereza Spilková,
email: pošli email

Programování a správa www stránek :
Daves - David Spilka,
email: pošli email

Partneři ŠKODATEAMU
Výměna oleje v automatu

Výměna oleje v automatické převodovce. Ceník pro vozy Škoda.


Google search

Nenašli jste na těchto stránkách co jste hledali ? Zkuste Google...

Google
Přihlášení
Jméno:
Heslo:
Vždy přihlásit: 



Zapomněl jsem heslo
Chci se zaregistrovat
Reklama


Kalendář akcí
<< Březen 2024 >>
PoÚtStČtSoNe
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Přidat akci
Statistika
Právě prohlíží:399
Právě přihlášeno:0
Dnes návštěv:57339
Celkem návštěv:173057427

Článků:1010
Fotografií:34651
Komentářů:17284
Uživatelů:4393