ddd
Načítám obsah...



Vyhledávání
Peníze v banku
556 Kč
Co je to bank a jak čerpat?
Menu

[ Mapa stránek ]
Foto Tip
!100   S.B.  racing team

100 S.B. racing team

WebShop Tip
Šteft uchycení trumpet Weber DCOE
Šteft uchycení trumpet Weber DCOE
Daves

8 Kč


Skladem
kusů:
Naše projekty
www.skodateam.cz
dumsnu.skodateam.cz
vysivky.skodateam.cz
Reklama


Navigace

>> 

Domů

-

Články

>

Dobové články

>

Automobily Škoda model 70 (SM1969)

 <<



Autor:
95+85 (90)Kryvosa (Registrovaný)
  
Vytvořeno: 08.03.2015 - Změněno: 13.12.2017

Automobily Škoda model 70 (SM1969)



převzato ze Světa Motorů 1969


Jak již vyplynulo z rozhovoru s obchodním náměstkem podnikového ředitele AZNP Mladá Boleslav, soudruhem dr. Müllerem, uveřejněného v minulém čísle Světa motorů, opustil 1. srpna výrobní linku poslední vůz Š 1000 MB. Za několik málo dnů, přesněji řečeno v pondělí 25. srpna, začne současně s ukončením celozávodní dovolené v Mladé Boleslavi výroba nových modelů, tzv. modelů 1970, s označením Škoda 100, Škoda 100 L a Škoda 110 L. Jsme poněkud na rozpacích, máme-li nazývat novou Škodovku pouze novým modelem nebo novým typem. Je to něco mezi tím. Na nový model je těch změn více, než je obvyklé, na nový typ je jich zase málo. Není konečně důležité, zda nový model nebo nový typ, mnohem důležitější je, zda a do jaké míry se výrobci podařilo zachovat u nového vozu všechny kladné stránky dosavadního a současně odstanit jeho nedostatky respektive vtělit do jeho konstrukce i výroby nové technické i estetické prvky. V základní koncepci zůstává nový automobil shodný s dosavadním: má vzadu uložený motor — mimochodem řečeno nezměněný osvědčený řadový vodou chlazený čtyřválec — a samonosnou čtyřdveřovu, čtyř- až pětimístnou karosérií. Významným technickým zlepšením jsou kotoučové brzdy na přední nápravě, samomazná kluzná ložiska této nápravy a dvouokruhový brzdový systém. V souvislosti s přechodem na kotoučové brzdy došlo i k rekonstrukci čepů předních kol, na které byla použita mohutnější ložiska o větší únosnosti a nepochybně delší životnosti. Vzhled vozu, i když si zachoval svůj původní charakter, je přece jen do značné míry pozměněn novými tvary vnějších panelů. I když názory na vzhled vozu jsou vždy výsledkem více méně subjektivního posuzování, přece jen se domníváme, že zatímco změny tvarů zádi ve spojení s moderním uspořádáním sdružených koncových světel budou přijaty jednoznačně kladně, mohou se k úpravám přední partie vyskytnout různé výhrady, to je ovšem pouze náš subjektivní názor, kterým bychom rozhodně nechtěli nikoho ovlivňovat. K podstatným změnám dochází v interiéru vozu. Zcela nová je celá přístrojová deska včetně ovládacích páček a tlačítek, nové je i uspořádání klik dveří, kotevních úchytů bezpečnostních pásů pro osoby sedící na zadních sedadlech, pozměněné je i čalounění apod. Podívejme se nyní na jednotlivé změny a úpravy podrobněji.

Automobily Škoda model 70 (SM1969)-DSCF0974_s

Motor



Motor zůstává, jak již bylo řečeno, v zásadě beze změn oproti modelu 1969, popsanému podrobně v loňském roce. Pro úplnost pouze uvádíme základní parametry motorů vozů Skoda 100 a 100L (de Luxe) a Skoda 110 L. (Model 110 se vyrábí pouze v provedení de Luxe.)
Škoda 100 / 100LŠkoda 110L
Počet válců:
4
4
Vrtání / Zdvih:
∅ 68/68 mm
∅ 72/68 mm
Objem válců:
988cm³
1107cm³
Stupeň komprese:
8,3
8,8
Max. Výkon SAE:
DIN:
48/4750
43/4650
53/5000
46/4900
Max. točivý moment SAE:
7,5/3000
8,6/3200

Přední náprava



Přední náprava a řízení tvoří jednotný montážní celek, zakotvený do somonosné karoserie v místech působení největších sil, a to u závěsného čepu spodního ramene a v místě uložení šroubovité pružiny v nápravnici. V tom směru tedy zůstává zachována původní koncepce. Pro zvýšení životnosti přední nápravy a nezávadnou funkci exponovaných dílů, jako je rejdový čep, výstředná vložka, kulové čepy a pomocná páka řízení, je však nyní použito samomazných pouzder. Použití samomazných pouzder a kulových pánví přináší nejen zvýšeni životnosti, ale podstatně zjednodušuje obsluhu a údržbu vozidla. Z původních 11 mazacích míst zůstávají pouze čtyři: dvě u uložení rejdového čepu a dvě u uložení výstředné vložky v hlavici rejdového čepu (po jednom na každé straně). To znamená, že celé řízení s pomocnou pákou není vůbec třeba promazávat, mazací interval vyjmenovaných čtyř maznic se prodlužuje z dosavadních 2500 na 10 000 km, což pro většinu držitelů vozů znamená jednou za rok. Samomazná pouzdra a pánve vyrábí u nás v licenci firmy Glacier ZVL Mokřaď. Aby samomazná pouzdra splnila očekávání, je nutno chránit všechny funkční plochy před vnikáním vody, prachu a jiných nečistot. Všechny tyto plochy jsou proto chráněny pryžovými manžetami, prašnicemi a krytkami. Dalším zlepšením na přední nápravě je již zmíněná rekonstrukce čepu předních kol, daná použitím kotoučových brzd.

Brzdy



I když na brzdy "embéček" nebyly celkem stížnosti a jejich účinnost daleko překračovala stanovené normy, přece jen bylo rozhodnuto použít pro přední nápravu modernější, z hlediska údržby méně náročné samostavitelné kotoučové brzdy, vyráběné n. p. Autobrzdy Jablonec podle licence firmy Dunlop. Je pravda, že kotoučová brzda je o něco těžší než původní bubnová, tato její nevýhoda je však vyvážena celou řadou kladů. Zadní bubnové brzdy zůstávají beze změny.

Speciální konstrukcí brzdového válce (válce v tandemu) je hydraulický brzdový systém rozdělen na dva bezpečnostní okruhy. To znamená, že při poruše jednoho brzdového okruhu zůstává druhý plně ve funkci.

Vyrovnávací nádržka je společná i pro hydraulické ovládání spojky.

Karosérie



Zatímco osvědčený tuhý vnitřní skelet, tvořící i účinnou ochranu přepravovaných osob v případě havárie, zůstává beze změny, změnil se tvar vnějších panelů, které dávají vzhled vnějším tvarům karosérie.

Princip skeletu a vnějších panelů se osvědčil mimo jiné i při opravách poškozených dílů. Nový tvar panelů dává vozu i při zachování původního nosného skeletu nový vzhled, jehož líbivost je možno posoudit z připojených fotografií.

Jednou z výhod nových tvarů vnějších panelů ve spojení se změnou skříně rezervního kola je i zlepšení skladnosti předního zavazadlového prostoru, lepši zabezpečení rezervního kola a nářadí proti krádeži a menší nebezpečí případného zatékání vody. Skutečnost, že při novém uspořádání je pro přistup k rezervnímu kolu nutno vyjmout případná zavazadla, je celkem zanedbatelná, protože rezervu potřebujeme obvykle jednou za dlouhý čas. Rozhodně jsme toho názoru, že klady nového uspořádání daleko převažují nad tímto jediným záporem.

Zvláštní zmínku zasluhuje nová přístrojová deska a její uspořádání. Její vzhled i rozmístění jednotlivých měřicích a kontrolních přístrojů, spínačů a tlačítek jsou patrny z připojených fotografií. Není běžně, že by vůz třídy nového vozu Škoda byl vybaven několikarychlostním, respektive intervalovým stíračem, varovným osvětlením, reostatem osvětlení přístrojové desky apod. Model 100 je možno za doplatek vybavit i couvacími světlomety, které patří u modelů 100 L a 110 L ke standardní výbavě. Ke standardní výbavě všech modelů patří i bezpečnostní spínací skříňka, sloučená se zámkem řízení, která neumožňuje zapojení spouštěče, je-li motor v chodu.

Vnitřní bezpečnost



Ke zvýšení vnitřní, tzv. pasivní bezpečnosti cestujících jsou hrany přístrojové desky účinně změkčeny, aby ani při nárazu nedošlo ke zranění.

K bezpečnostním prvkům patří i tzv. dětská pojistka dveří, pří jejímž použití nelze zadní dveře zevnitř otevřít, samozřejmě pak i úchyty pro bezpečnostní pásy nejen pro přední, ale i pro zadní sedadlo.

U modelů de Luxe - a škoda, že jen u nich - lze k prvkům vnitřní bezpečnosti počítat i přední klubovková sedadla, která svými zvýšenými okraji stabilizují řidiče a jeho spolujezdce proti bočnímu pohybu, jakož i bohatší čalounění v konstrukci stropu nad sedadly a na sloupcích zadního okna, změkčení slunečních clon a nahrazení tvrzeného skla čelního okna sklem vrstveným. Přimlouváme se, aby postupně byla tato zlepšení zaváděna i na modelu Škoda 100, byť eventuálně i za doplatek. Vždyť jde konečně o bezpečnost lidí, na které by se nemělo šetřit. Z hlediska pasivní bezpečnosti řidiče máme výhrady k umístění spínací skříňky, která v případě havárie ohrožuje jeho pravé koleno.

Modely De Luxe



Kromě uvedených zlepšení, vztahujících se převážně k vnitřní bezpečnosti cestujících, a kromě již zmíněného standardního vybavení couvacími světlomety, mají modely de Luxe široký leštěný pás ze slitiny lehkých kovů nad dveřními prahy, ozdobné kryty ráfků kol a "zástěrky" za zadními koly.

Způsob prodeje a cena



Zájemce by samozřejmě zajímalo, zda se nové vozy Škoda budou prodávat pouze na pořadník nebo pouze za volné ceny nebo oběma způsoby a za kolik. V tom směru musíme bohužel ještě zůstat odpověď dlužni. Přesto, že od zahájení výroby a prodeje nových modelů nás dělí jen několik dnů nebo nejvýše týdnů, nebylo o těchto otázkách v době uzávěrky tohoto čísla Světa motorů ještě rozhodnuto. Nezbývá proto, než se ještě několik dnů obrnit trpělivostí. Věříme, že se podaří informaci o způsobu prodeje a cenách zařadit do příštího, nejpozději přespříštího čísla.
!Automobily Škoda model 70 (SM1969)
Nové dveřní kliky jsou sice vzhledově hezké, máme však obavy o jejich funkční spolehlivost, zejména za mrazů.
!Automobily Škoda model 70 (SM1969)
Nová koncová sdružená svítilna, nad ní emblém modelu Škoda 110 L
!Automobily Škoda model 70 (SM1969)
Pohled na kotoučovou brzdu od zadní strany.
!Automobily Škoda model 70 (SM1969)
Nový způsob uchyceni rezervního kola, za ním tandemové brzdové válce dvouokruhové brzdy.
Třmen kotoučové brzdy vyráběné n. p. Autobrzdy Jablonec.
Třmen kotoučové brzdy vyráběné n. p. Autobrzdy Jablonec v licenci Dunlop. Šipky vedou k posledním dvěma maznicím, které zbyly na každé straně podvozku vozu Škoda. Stačí je obsloužit jednou za 10 000 km
!Automobily Škoda model 70 (SM1969)
Houkačka na levé přední straně je alespoň částečně chráněna nárazníkem
!Automobily Škoda model 70 (SM1969)
Přední směrová světla, zamontovaná do nárazníku, působí nesporně pěkně, rubem tohoto řešení je ovšem snadná zranitelnost.
!Automobily Škoda model 70 (SM1969)
Nová svorkovnice pod přístrojovou deskou umožňuje jedním rázem odpojeni celé elektrické instalace, což usnadňuje vyjmutí sdružených přístrojů a prakticky vylučuje omyl při zapojování, možný při dosavadních individuálních konektorech
Automobily Škoda model 70 (SM1969)-Image1s

Automobily Škoda model 70 (SM1969)-DSCF0968s

!Automobily Škoda model 70 (SM1969)
Nový sdružený přistroj: 1 - kontrolka dálkových světel, 2 - kontrolka levého ukazatele směru, 3 - teploměr chladicí kapaliny, 4 - kontrolka nabíjeni, 5 - kontrolka mazání motoru, 6 - rychloměr, 7 - počítač kilometrů, S - kontrolka minimálního stavu paliva. 9 - kontrolka hladiny brzdové kapaliny, 10 - ukazatel stavu paliva, 11 - kontrolka pravého ukazatele směru, 12 - zásobní' kontrolka (má později sloužit ke kontrole jednotlivých brzdových okruhů)
!Automobily Škoda model 70 (SM1969)
1 - tlačítko ostřikovače čelního skla, 2 - spínač stěrače (má 5 poloh: a - vypnuto, b - zapnuto na normální běh. c - zapnuto na cyklický chod jednou za cca 2,5 s, d - zapnuto na cyklický chod jednou za cca 5 s, e - zapnuto na cyklický chod jednou za cca 8 s), 3 - spínač motorku topeni a větráni (pohled na spínač 1-3 je částečně zakrytý příčkou volantu), 4 - sdružený přistroj (viz detail na vedl. obr.), 5 - páčka tlumeného resp. dálkového světla a světelné houkačky, 6 - spínač světel, 7 - popelník, 8 - spínač výstražných světel (rozsvěcuje všechny čtyři směrovky), 9 - odkládací skříňka, 10 - táhlo uzávěru nádrže benzínu. 11 - páčka směrovek a zvukové houkačky, 12 - reostat osvětlení přístrojové desky, 13 - spínač vnitřního osvětleni vozu (druhý se uvádí v činnost otevřením resp. zavřením levých předních dveří), 14 - pedál spojky, 15 - pedál brzdy, 16 - spínací skříňka kombinovaná se zámkem řízení, 17 - pedál akcelerátoru, 18 - rychlostní páka, 19 - páčka směrování proudu teplého nebo čerstvého vzduchu, 20 - kontrolní svítilna zapojení výstražných světel


Rozměry, váhy, výkony


Škoda
100
100L
110L
Celková délka:
4455mm
Celková šířka:
1620mm
Výška zatíženého vozu:
1380mm
Světlá výška:
175mm
Rozvor náprav:
2400mm
Rozchod kol vpředu/vzadu:
1280/1250mm
Vlastni váha:
775kg
790kg
795kg
Pohotovostní váha:
805kg
820kg
825kg
Nosnost:
375kg
375kg
375kg
Celková váha:
1180kg
1195kg
1200kg
Max. rychlost:
130km/h
130km/h
138km/h
Zákl. spotřeba paliva:
6,7 l/100km
6,7 l/100km
8,0 l/100km

!Automobily Škoda model 70 (SM1969)
!Automobily Škoda model 70 (SM1969)
!Automobily Škoda model 70 (SM1969)
!Automobily Škoda model 70 (SM1969)

| |

[ Odeslat známému | Verze pro tisk ]
Komentáře

Opiš tento kód (čtyři číslice): do tohoto pole

Žádný komentář
 Online pokec[ větší okno ]  
Načítám zprávy...
Načítám uživatele...
(255)
 
Copyright 2001-2024
Výňatky z webu mohou být použity pouze v případě uvedení zdroje - www.skodateam.cz

Provozovatel srazů a www stránek :
eRman - Roman Schavel,
tel: 603569053, email: pošli email

Redakce a správa obsahu :
Tadeáška - Tereza Spilková,
email: pošli email

Programování a správa www stránek :
Daves - David Spilka,
email: pošli email

Partneři ŠKODATEAMU
Výměna oleje v automatu

Výměna oleje v automatické převodovce. Ceník pro vozy Škoda.


Google search

Nenašli jste na těchto stránkách co jste hledali ? Zkuste Google...

Google
Přihlášení
Jméno:
Heslo:
Vždy přihlásit: 



Zapomněl jsem heslo
Chci se zaregistrovat
Reklama


Kalendář akcí
<< Březen 2024 >>
PoÚtStČtSoNe
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Přidat akci
Statistika
Právě prohlíží:553
Právě přihlášeno:0
Dnes návštěv:107441
Celkem návštěv:172980515

Článků:1010
Fotografií:34651
Komentářů:17284
Uživatelů:4393