Souboj 120tek
Vytištěno z http://web.skodateam.cz/index2.php?&item=854
Autor:
1482+1160 (2642)marťas (Registrovaný)
     
Vytvořeno: 28.02.2007 - Změněno: 03.03.2007

Souboj 120tek



Souboj stodvacítek


Během testu nejslabší Fabie nás zákeřně přepadla idea srovnat tuto "stodvacítku" jedenadvacátého století se stodvacítkou původní, konkrétně modelem "M" z roku 1985 a tato myšlenka nás již neopustila. Rozdíl tří generací a sedmnácti let mezi daty narození těchto krasavic je nesmazatelný. Sedmnáct let, to je jedna lidská generace. Zatímco dříve byla škodovka jen s obtížemi dosažitelným snem mnohých tehdejších rodin, dnes je škodovka jen s obtížemi dosažitelným snem mnohých současných rodin.

Mohutný pokrok je opravdu znát. Zatímco motor 742.12, pohánějící stodvacítku, má své kořeny v motoru z modelu 1000 MB, který sám měl kořeny ještě v první republice. Moderní agregát mladoboleslavských drtivě dokazuje pokrok tři čtvrtě století vývoje, celý lidský život by stihl uplynout. A výsledek se dostavil. O 26 ccm větší objem, o brutálních 1,7 kW větší výkon, o vesmírných 20,8 Nm točivého momentu k dobru a o válec míň. Škoda jen, že získanému mamutímu zátahu jako koule na noze visí 270 kg odhlučňovacích materiálů, prvků bezpečnostní a komfort zajišťující výbavy a kvalitních plastů.

Obě auta jsme vedle sebe postavili a jali se hodnotit jejich design. Na stodváce již byly znát vrásky, sedmnácti let, které u ženy jsou rozpukem její něžné mladosti, u auta považujeme spíše za střední věk. Nutno uznat, že její udržovaný půvab starší dámy budil respekt a klasické tvary sedanu dodnes neztratily nic ze své elegance. Linky karoserie hravě obepínají celý vůz, jemně zaoblený a mistrnou rukou designéra do detailu vypracovaný exteriér zprudka rozbuší srdce každého znalce a příznivce značky Škoda.
!Souboj 120tek
!Souboj 120tek


Fabie je proti své starší sestře vysloveně nudná. Škrobený úsměv její masky tolikrát v tisku propagovaný nemůže konkurovat davinciovskému záhadnému ale vzrušujícímu záchvěvu rtů, který pozorujeme na dřívějším modelu. Nutno přiznat, že co ztrácí designem zevnějšku, dohání Fabia sterilním výzorem motoru. Zde opravdu olejem potřísněná ani milimetrem plastu nezakrytá pohonná jednotka soupeřky ztrácí cenné body.

Naskočme do interiérů. Zatímco Fabia v tomto směru nenabízí žádný prostor k výtce a plýtvá kilogramy na vyvolání pocitu luxusu, stodvacítka svým spartánským, přísně na účel a úsporu hmotnosti zaměřeným interiérem odkazuje více na sportovní tradici značky. Jedinou zásadní změnou, který tento automobil prodělal byla záměna originálního ne příliš praktického volantu za menší, sportovní tříramenný, který zpřesnil pocit z vedení stopy a přispěl ovladatelnosti vozu v mezní situaci. Ovládací prvky jsou v obou vozech perfektně na dosah. Místa je na sedačkách asi stejně, jen vzadu spolujezdec ve stodvacítce nedře hlavou o strop. Sedadla jsou ale příjemnější pro delší sezení v novém modelu. Také navíjecí pásy poskytují proti zavěšovacím více pohodlí
!Souboj 120tek
!Souboj 120tek
!Souboj 120tek
!Souboj 120tek


Start the engines! Fabia je ve volnoběžných otáčkách až nudně mlčenlivá, zatímco zasloužilá pracovnice oblaží ucho motoristovo lahodným brumláním svého řadového čtyřválce. Nic neukáže výkon motoru v praxi lépe, než přímá konfrontace. Krátká příprava dvousetmetrové testovací runwaye, rychlé zohlednění směru větru pro optimální výsledek a po prohřátí motorů se jde na věc. Sprint! Vozy se staví na start, napětí stoupá, souboj generací nadšeně sleduje párek holubů z nedaleké lampy. Tůrování motorů mající zastrašit soupeře nahání hrůzu všem žížalám v blízkém trávníku. A je odstartováno! Motor stodvacítky vytočený do vrcholných 4 tisíc otáček prudce zabírá přes rychle puštěnou spojku, kola si krátce hrábnou a stroj dravě vyráží kupředu ve svém životním zápase. Moderní tříválec ztrácí hned na startu několik centimetrů.
!Souboj 120tek


Oba řidiči jsou zkušenými jezdci a vědí jak z vozů vymačkat poslední kapky výkonu. Ručička otáčkoměru uhání, pádí a utíká přes celý ciferník a v pětitisících závodník klasického modelu bleskově řadí druhý rychlostní stupeň, topí pod kotlem a žene se k cíli. Fabiatik se zatím zoufale snaží eliminovat stále po milimetrech narůstající náskok, ale nedaří se mu to. A je tu cíl! Klasická koncepce a poctivá mechanika po sedmnáctileté službě slavně vítězí nad moderním a patnáctkrát dražším modelem.
!Souboj 120tek

Zbývá hodnocení jízdních vlastností. Fabia nechává dlouho řidiče v klidu a tváří se sebejistě i v mezní situaci. Moderní tvrdý podvozek plně odpovídá standardům doby, ale nemá jednu podstatnou vlastnost, která je stodváce vlastní. Dřívější škodovky totiž ze svého řidiče vycepovali kvalitního závodníka. Zde neplatí žádné kompromisy a záleží jen na umu řidiče, zda zkrotí tohoto divého oře, či se nechá zahanbit. Klasická koncepce "vše vzadu" dává do rukou pilota příjemně přetáčivou charakteristiku jízdy, na kluzkém povrchu jsou výtečně kontrolovatelné smyky dodávány na požádání a smyk nečekaný je také dobře korigovatelný. Přetočení po ubrání plynu, jízda bokem pod plynem, to vše je stodváce vlastní. Podvozek je pravda měkčí, ale to je dáno kvalitou tehdejší oceli a požadavkem na komfort jízdy, nezapomeňme, že tento vůz je jak uvádí automobilka "luxusní rodinnou limuzínou", sportovní kvality jsou tedy nadhodnotou.

A zda si vybrat Škodu 120 L nebo Fabii 1,2 HTP? Jsteli dobrým řidičem či řidičkou a oželíteli pocit bezpečí a luxusu výměnou za příznivou cenu automobilu i jeho údržby a chceteli jezdit s příznivou spotřebou paliva, jednoznačně zvolte klasický model značky. Pokud ale chcete nudné, bezpečné, málo dynamické, ale zato bumbavé a drahé auto, Fabia je tu přesně pro vás. V redakci jsme přemýšleli, co znamená to HTP u označení modelu. Přišli jsme na to, že se jedná o varování značky před spotřebou Hodně Teče Palivo :)

Výňatky z webu mohou být použity pouze v případě uvedení zdroje - www.skodateam.cz

Provozovatel srazů a www stránek :
eRman - Roman Schavel,
tel: 603569053, email: pošli email

Redakce a správa obsahu :
Tadeáška - Tereza Spilková,
email: pošli email

Programování a správa www stránek :
Daves - David Spilka,
email: pošli email