Rally modely: Lancia Stratos HF
Vytištěno z http://web.skodateam.cz/index2.php?&item=794
Autor:
467+332 (799)mcfik (Registrovaný)
   483970930    
Vytvořeno: 29.11.2006 - Změněno: 30.11.2006

Rally modely: Lancia Stratos HF



Vůz: Lancia Stratos HF
Posádka: Sandro Munari - S. Maiga
Koncepce: motor uložen napříč za sedadly (uprostřed), pohon zadní nápravy
Motor: 6-válec do V (65 °), rozvod 2xOHC, vrtání/zdvih 92,5/60 mm,
objem 2418 ccm, stupeň komprese 9, výkon 190 PS při 7000 ot/min, točivý moment 226 Nm/4000 ot/min, max otáčky 8000.
Blok a hlavy válců z hliníkové slitiny, litinové vložky. 4 ventily na válec, vačky hnané řetězy. 3 dvojité karburátory Weber 40 DCF14, el. čerpadlo Bendix, tranzistorové zapalování. Motor pocházel z Ferrari Dino 246.
Soutěžní verze měly výkon vyladěn na 270-300 PS u továrních, 220-230 PS u klubových vozů.
Některé seriové vozy měly i 4-válce 2xOHC z Lancie Bety o výkonu 150 PS (možné vyladění až na 200 PS).
Údaje o voze: 5-stupňová převodovka v bloku s motorem, řazení na podlaze, jednokotoučová suchá spojka. Samosvorný diferenciál, hnací hřídele se stejnoběžnými klouby. Střední část vozu vystužena trubkovým rámem na podlahové plošině ze skříňových nosníků. Nezávislé zavěšení kol, seřiditelná světlá výška. Hřebenové řízení, kotoučové brzdy s vnitřním chlazením. Střední skořepina ocelová, příď i záď výklopné ze sklolaminátu.
Hmotnost 1030 kg, u soutěžní verze 750 - 880 kg.

!Rally modely: Lancia Stratos HF
!Rally modely: Lancia Stratos HF
!Rally modely: Lancia Stratos HF

!Rally modely: Lancia Stratos HF
!Rally modely: Lancia Stratos HF


Historie, úspěchy + drby
Vyrobeno bylo pravděpodobně 492 ks. Některé materiály však uvádí 502.
Zlé jazyky tvrdily, že auto vzniklo tím způsobem, že anatomickou sedačku s Munarim obestavěli autem. To bylo jako první stavěno přímo pro soutěže. Představený vůz zvítězil v roce 1977 v Rally Monte Carlo. Stratos se stal vítězem šampionátu světové rally značek v letech 1974-76. Kromě Munariho jezdili za "továrnu" i Andruett a Waldegaard. Pro skupinu "B" byl připraven i přeplňovaný motor s turbem KKK a vstřikováním, vyladěný až na výkon 420-480 PS.

U nás Stratosy startovaly na Barum rally v letech 1977-80 s posádkami italského Jolly clubu. Jejich největší úspěch bylo v roce 1980 8. místo posádky Gianello-Rorato.

Poprvé se Stratos jako koncepce objevil v roce 1970 jako Bertoneho studie na turínském autosalonu. Jméno Stratos se přičítá jednomu z návrhářů, který podotknul, že prototyp vypadá jako by přicházel ze stratosféry. Zkratka HF pochází ze žargonu soutěžních jezdců "Horizont Full" (Horizont naplno).

Vůz vyhrál Monte Carlo, San Remo, Giro d`Italia, Rideau Lakes, Švédskou rally a Korsicu. Třetí byl na Safari a RAC, kterou se Stratosu přes maximální úsilí nepodařilo nikdy vyhrát. Tovární tým s tímto vozem startoval naposledy v roce 1978, kdy se již vývoj zaměřil na Fiat 131. Poté jezdil vůz v soukromých týmech. Nej... jezdcem byl soukromník Bernard Darniche, který s autem 33x zvítězil. Sandro Munari to dokázal "jen" 13x.

!Rally modely: Lancia Stratos HF
!Rally modely: Lancia Stratos HF

!Rally modely: Lancia Stratos HF
!Rally modely: Lancia Stratos HF


Tento vůz se stal legendou a spojoval v sobě krásu klínové karoserie s brutálním výkonem motoru.



Výňatky z webu mohou být použity pouze v případě uvedení zdroje - www.skodateam.cz

Provozovatel srazů a www stránek :
eRman - Roman Schavel,
tel: 603569053, email: pošli email

Redakce a správa obsahu :
Tadeáška - Tereza Spilková,
email: pošli email

Programování a správa www stránek :
Daves - David Spilka,
email: pošli email
Klikni na uživatele, abys mu poslal zprávu