1901 - 1925: L&K začíná závodit, první automobil
Vytištěno z http://web.skodateam.cz/index2.php?&item=747
Autor:
1482+1160 (2642)marťas (Registrovaný)
     
Vytvořeno: 22.08.2006 - Změněno: 11.09.2006

1901 - 1925: L&K začíná závodit, první automobil



1901: LAURIN & KLEMENT ZAČÍNÁ ZÁVODIT


Továrna L&K byla založena v roce 1895 a pro konkurenční boj se svými protivníky neměla nejprve ani finanční prostředky ani zkušenosti. Už o pár let později ale pod vlivem sílící důvěry zákazníků a zvyšujících se prodejů její zakladatelé souhlasili s názorem, že motoristický sport je ideální zkouškou pro jejich nové výrobky i užitečným nástrojem pro marketing.

!1901 – 2001: Sto let sportovních úspěchů
!1901 – 2001: Sto let sportovních úspěchů
!1901 – 2001: Sto let sportovních úspěchů
!1901 – 2001: Sto let sportovních úspěchů


V roce 1901 se firma zúčastnila svého premiérového silničního vytrvalostního závodu mezi Paříží a Berlínem. Jejím prvním továrním jezdcem se tehdy stal dělník a konstruktér Narcis Podsedníček. Nikoliv kvůli tomu, že by už měl nějaké závodnické zkušenosti, ale proto, že mu nechyběla odvaha a pracovitost. V cíli si však Klement i Podsedníček uvědomili, že byli na dobrodružství dlouhé 1196 km špatně připraveni. Kvůli nedostatku peněz museli spát na jedné posteli, dokonce pod jednou přikrývkou a neměli žádné náhradní pneumatiky. Jednou v noci odešel Podsedníček na procházku a dostal se až ke krejčovské dílně s noční směnou. Zaklepal na okno a bez ohledu na jazykovou bariéru přesvědčil dělníky, aby mu zhotovili silný polštář, který pak umístil mezi duši a pneumatiku a zabránil tím defektu. Byla to jednoduchá, ale geniální myšlenka, která v následujících dnech při závodě sehrála rozhodující roli.

!1901 – 2001: Sto let sportovních úspěchů
!1901 – 2001: Sto let sportovních úspěchů
!1901 – 2001: Sto let sportovních úspěchů
!1901 – 2001: Sto let sportovních úspěchů


Podsedníček v tomto závodě zvítězil, mimo jiné také proto, že cestou nemusel opravovat ani jednu gumu. Byl dokonce tak rychlý, že projel cílovou kontrolou ve tři hodiny ráno, tedy ještě dlouho předtím, než jej pořadatelé očekávali a vzhledem k tomu, že svůj čas nechal zapsat u strážníka a nikoliv u oficiálního časoměřiče (který tam v noci nebyl), ze závodu ho diskvalifikovali.
Pak se ale stal hrdinou mezi prvními motocyklisty a do roku 1902 na strojích Laurin&Klement vyhrával jeden závod za druhým. Stranou však nezůstal ani Klement, který například zvítězil ve známém závodě do rakouského vrchu Arlberg.

!1901 – 2001: Sto let sportovních úspěchů
!1901 – 2001: Sto let sportovních úspěchů
!1901 – 2001: Sto let sportovních úspěchů
!1901 – 2001: Sto let sportovních úspěchů


V roce 1903 absolvovala firma se sídlem v Mladé Boleslavi 34 závodů, ve kterých získala 32 vítězství. Z celkových 87 startů nedokončila pouze
jeden. Spolehlivost a stabilní výkon zůstávají tradičními přednostmi vozů značky Škoda i na současných podnicích mistrovství světa.

!1901 – 2001: Sto let sportovních úspěchů
!1901 – 2001: Sto let sportovních úspěchů
!1901 – 2001: Sto let sportovních úspěchů
!1901 – 2001: Sto let sportovních úspěchů


Vrchol sportovních triumfů strojů Laurin&Klement nastal v letech 1904 a 1905, kdy se firma přihlásila do soutěží o Pohár Gordona Bennetta. S tím, jak rostly obavy o bezpečnost jezdců i diváků, byly stále častěji meziměstské maratony nahrazovány závody, jež se konaly na uzavřených okruzích. Jeden z prvních okruhů vedl kolem Dourdanu nedaleko Paříže, byl dlouhý 54 km a stal se dějištěm prvního mistrovství světa. Mezi nejlepšími jezdci z Anglie, Francie, Dánska, Německa a Rakouska (jehož součástí tehdy byly i Čechy) se na něm představili také Václav Vondřich a František Toman na motocyklech L&K. Toman se tam tehdy stal hrdinou, neboť zajel nejrychlejší čas na jedno kolo a v celkové klasifikaci skončil
na druhém místě, a to i přesto, že po pádu ztratil sedlo, takže většinu závodu absolvoval na rámu svého motocyklu obaleném čepicí.

!1901 – 2001: Sto let sportovních úspěchů


Prestiž Poháru Gordona Bennetta se v roce 1905 ještě rozšířila, neboť na francouzském okruhu se závodníci museli předem kvalifikovat do druhé jízdy. Vrátili se na něj také Vondřich s Tomanem, kteří na dvouválcových strojích CCR Laurin&Klement s výkonem pěti koní reprezentovali rakousko-maďarský tým. Ostatní je příliš vážně nebrali a francouzští fanoušci dokonce Vondřicha kvůli tašce plné nástrojů, kterou s sebou vždy vozil, nazývali “cestujícím kovářem.” Úsměv je však přešel, když tento mladý muž na českém motocyklu první světový šampionát vyhrál.
Oba tyto stroje jsou dnes vystavené v mladoboleslavském Škoda Auto Muzeu, ve kterém nechybí ani Vondřichova známá brašna a celá řada dalších věcí z bohatého sportovního dědictví firmy.



1906: PRVNÍ AUTOMOBIL


!1901 - 1925: L&K začíná závodit, první automobil
!1901 - 1925: L&K začíná závodit, první automobil

Jakmile firma Laurin Klement začala místo motocyklů vyrábět automobily, zaznamenala na začátku roku 1906 vítězství v závodě do vrchu s Voiturettou typu A. Nejenom s tímto vozem byl úspěšný především legendární jezdec Otto Hieronimus, který přišel do firmy na začátku roku 1906. S automobilem Laurin & Klement FC o výkonu 16 koní byl v roce 1908 nejrychlejší ve své třídě v závodě mezi St. Petěrburgem a Moskvou a také tam způsobil nemalý rozruch, když dojel mezi mnoha výkonnějšími vozy na celkovém pátém místě.
!1901 - 1925: L&K začíná závodit, první automobil
!1901 - 1925: L&K začíná závodit, první automobil

Další senzační výsledek zaznamenal už o rok později na nejvýznamnějším vrchařském závodě ve francouzském Gaillonu další člen rozrůstající se skupiny známých jezdců na strojích Laurin Klement - hrabě Alexander Kolowrat. Firma do něho původně přihlásila sportovní model FCS, ale jeho příjezd se zpozdil kvůli problémům na železnici, a tak byl hrabě nucen startovat se svým starým silničním kabrioletem LK typu F. Odmontoval z něho všechny nepotřebné součástky a v závodě zvítězil. Kolowrat si později postavil i svůj vlastní závodní vůz “Sasha”, který mu pomáhal navrhovat mladý Ferdinand Porsche.
!1901 - 1925: L&K začíná závodit, první automobil

Se souhlasem Klementa zkonstruoval v roce 1911 Hieronimus dva závodní automobily FCR, vybavené čtyřválcovými motory o objemu 5500 ccm s maximálním výkonem 100 koní. Společně s dalšími modely Laurin  Klement si tyto vozy v rámci evropského motoristického sportu udržely přední pozice až do první světové války a triumfovaly na mnoha důležitých závodech včetně alpských a karpatských a v roce 1914 také v závodě Targa Florio na Sicílii.



Pokračuj na: 1925 - 60. léta: Od vstupu Škody k první Octavii

Výňatky z webu mohou být použity pouze v případě uvedení zdroje - www.skodateam.cz

Provozovatel srazů a www stránek :
eRman - Roman Schavel,
tel: 603569053, email: pošli email

Redakce a správa obsahu :
Tadeáška - Tereza Spilková,
email: pošli email

Programování a správa www stránek :
Daves - David Spilka,
email: pošli email