seřízení předstihu
Vytištěno z http://web.skodateam.cz/index2.php?&item=471
Autor:
1482+1160 (2642)marťas (Registrovaný)
     
Vytvořeno: 26.04.2005 - Změněno: 26.04.2005

seřízení předstihu



Seřízení předstihu
Základní předstih je předstih nastavený na stojícím motoru. Dále je tento předstih za běhu motoru zvyšován odstředivou regulací rozdělovače a podtlakovou regulací na rozdělovači podtlakem z karburátoru.

Kontrola podtlakové regulace: Na vypnutém motoru sundáme víčko rozdělovače, odpojíme hadičku podtlakové regulace od karburátoru (zůstane napojená na tělesu podtlakové regulace na rozdělovači) Ústy nasajeme vzduch z hadičky, a vnitřek rozdělovače by se měl lehce natočit. Za běhu motoru zkontrolujeme, zda na vývodu z karburátoru je podtlak.

Odtrh - vůle mezi rozepnutými kontakty přerušovače. Seřízení odtrhu je vhodné udělat před seřízením předstihu. Destička na vačce v rozdělovači se opotřebovává, a tím se odtrh zmenšuje. Nastavuje se tak, že maximální vzdálenost mezi kladívky rozdělovače má být 0,35-0,45 mm (použijeme měrky na seřizování ventilů). Nejprve bychom se měli přesvědčit, jak na tom jsou kladívka, jestli nejsou opálená (kontakty). Pokud jsou hrbolatá a spečená, je lepší pořídit nová, stojí asi 60 korun (na eMkový rozdělovač).

Kondenzátor - kapacita 0,2 - 0,25 uF - při propálení je nutné ho vyměnit
Seřízení odtrhu
• Točíme řemenicí tak, aby se kontakty v rozdělovači dostaly na maximální vzdálenost od sebe
• měrkou 0,40 zkontrolujeme mezeru mezi kontakty. Je li měrka mezi kontakty těsně, ale zároveň je neoddaluje je odtrh dobrý a není třeba ho seřizovat.
• šroubovákem povolíme dva šrouby v rozdělovači na kterých jsou připevněna kladívka
• vložíme mezi kladívka měrku 0,40, přitlačíme je k sobě a utáhneme. Zkontrolujeme měrkou těsnost.
Kontrola předstihu
• sundáme víčko rozdělovače
• odpojíme z víčka rozdělovače kabel od cívky a přiložíme ho tak 3-5 mm od kostry
• motor natočíme golou oříškem č. 30 nebo speciálním klíčem tak, aby zářez na řemenici byl někde uprostřed stupnice. (je dobré si povolit svíčky, abychom nepřekonávali kompresi). Točíme po směru otáčení motoru (tj. po směru hodinových ručiček)
• při zapnutém zapalování pomalu otáčíme řemenicí doprava, v rozdělovači kontrolujeme kdy se rozepnou kladívka, protože v ten okamžik by měla skočit jiskra
• když skočí jiskra, odečteme předstih na stupnici za řemenicí. 0° je úplně vpravo, každý další velký zářez je +10°, malý zářez 5°
• vypneme zapalování
Seřízení předstihu - pokud předstih nebude v toleranci
• natočíme zářez na řemenici na požadovaný předstih +-1° (lepší +). Hodnota základního předstihu závisí na typu motoru, ale u běžných motorů Š 100 - 120 se pohybuje mezi 0 až 7-mi stupni. Pokud tuto hodnotu neznáme, musíme zkoušet. Musíme motorem točit pořád doprava, abychom eliminovali vůle v rozvodu. Nebo alespoň přejet doleva a pak doprava.
• povolíme zajišťovací šroub rozdělovače, aby se rozdělovač mohl otáčet
• opět přiložíme kabel od cívky ke kostře
• otáčíme rozdělovačem doleva (po hodinách) tak, aby byly kontakty (kladívka) sepnuté
• zapneme zapalování a pomalu otáčíme rozdělovačem proti směru hodinových ručiček, dokud nepřeskočí jiskra na kabelu (pokud otáčíme pomalu může se stát, že nepřeskočí. Tak to zkusíme znovu a lépe. To samé pokud si nejsme jisti, že jsme místo přeskoku jiskry nepřejeli.
• vypneme zapalování, utáhneme objímku rozdělovače, dotáhneme svíčky, zapojíme kabely
Pomůcky pro seřízení:
• pro zjištění přeskoku jiskry vřadíme mezi kondenzátor rozdělovače a cívku žárovku nebo zkoušečku s doutnavkou. V okamžiku přeskoku jiskry se žárovka rozsvítí.
• předstih lze seřizovat i podle otáček motoru. Pomocník nastaví plynem asi 3000 otáček a nehýbá s ním. Otáčením rozdělovače se snažíme dosáhnout co nejvyšších otáček. Potom by mělo být nejlepší spalování kolem těchto otáček.
• při správném seřízení by z rychlosti 40 km/h na 4. stupeň při plném prošlápnutí pedálu plynu měly lehce zaklepat ventily. To se ale nemusí projevit u benzinů s vyšším oktanovým číslem (Super 96, Natural 95 atd).
Hodnoty základního předstihu:
Malý rozdělovač Velký rozdělovač
Typ motoru 90 oktanů 96 oktanů 90 oktanů 96 oktanů
Š110R (110 LS) --- 6°+2° --- 7°+-1°
Š100 5°+-1° --- 8°+2° ---
Š110L 0°+-2° 3°+-2° 3°+-1° 3°+-1°
Š105 1° - 5°
Š120, 120LS 3° - 7°
Garde, Rapid, Š130 3° - 7°
U všech motorů je lepší seřizovat předstih k horní toleranci.

Pohled do rozdělovače:

toto je rozdělovač ze Š 120 M - ale pro 100 je obdobný
!seřízení předstihu

A. upevňovací šrouby kladívka - jejich povolením a nastavením kladívka se seřizuje odtrh
B. raménko podtlakové regulace - natáčí celou základovou desku a tím zvyšuje předstih
C. pohyblivý kontakt rozdělovače (kladívko) - pootáčením rozdělovače při seřizování předstihu natáčíte kladívko vůči vačce (F)
D. mezera mezi kontakty - seřizuje se na 0,35 - 0,45 mm při maximálním oddálení kontaktů
E. základová deska, je mírně otočná kvůli podtlakové regulaci, pod ní jsou ukryta závaží a pružiny odstředivé regulace
F. 4 vačky na otočném hřídeli - oddalují raménko rozdělovače, tím přerušují kontakty a vyvolávají jiskru.
G. otočný hřídel rozdělovače, na něj se ještě nasazuje palec (raménko) rozdělovače
H. drát od kondenzátoru vedoucí proud na kladívko
I. kulička vymezující maximální pootočení základové desky podtlakovou regulací


Výňatky z webu mohou být použity pouze v případě uvedení zdroje - www.skodateam.cz

Provozovatel srazů a www stránek :
eRman - Roman Schavel,
tel: 603569053, email: pošli email

Redakce a správa obsahu :
Tadeáška - Tereza Spilková,
email: pošli email

Programování a správa www stránek :
Daves - David Spilka,
email: pošli email