Pět tisíc není šestnáct 2 (SM1977)
Vytištěno z http://web.skodateam.cz/index2.php?&item=1386
Autor:
141537+2829 (1559152)Daves (Administrátor)
      
Vytvořeno: 30.01.2015 - Změněno: 01.02.2015

Pět tisíc není šestnáct 2 (SM1977)



TEXT: V. MĚŠŤAN - Převzato z časopisu Svět Motorů 1977 - pokračování

V minulém čísle jsme vás seznámili s tím, co následovalo poté, když do redakce zavolala naše čtenářka, že v opravně Komunálních služeb v Holicích, kam dali do opravy embéčko, na které zněla předběžná cena opravy 5000 Kčs, dostali fakturu na částku podstatně vyšší. Částku přesahující 16 000 Kčs. Dnes otiskujeme dokončení materiálu z předchozího čísla.

Pět tisíc není šestnáct 2 (SM1977)-DSCF0830


Začíná slabě sněžit, čekáme asi pět minut, ale nic se neděje.

- Tak kdo to bude předávat? - ptá se ředitel.

Po chvíli přichází asi padesátiletý předávací technik. Začíná oficiálně předávat vozidlo.

- Já nevím, co kolem toho děláte tolik cavyků ... - dodává ředitel.

Neříkám nic, prohlížím si vozidlo. Totéž dělá Karel Beránek, avšak podstatně bedlivěji. Centimetr po centimetru zkoumá vůz. Ukazuje Luďkovi Štětkovi, co má vyfotografovat. Ředitel podniku se po chvíli obrací a bez rozloučení odchází. Na voze nejsou, stejně jako při první návštěvě, namontovány přední blikače. Mezitím již došly do opravny blikače na starší typ škodovek, a tak se domlouváme, že majitel uzavře samostatnou zakázku na namontování předních blikačů.

Marně mne napadá, že už byly jednou na voze přední blikače, i když jiného typu, namontovány a vyfakturovány. Ale to už Karel Beránek žádá o spuštění motoru.

Technik zkouší spustit motor. Spouštěč s motorem ani nepohne.

- Je tam slabá baterka ... - říká.
- Ale já tady mám dopis, že vůz je připraven k převzetí... - namítám.
- Přines baterku... - přikazuje technik mechanikovi.

Po chvíli přináší mechanik akumulátor se dvěma kabely, opatřenými na koncích svorkami. Připojuje svorky na vybitý akumulátor. Bohužel ani tento akumulátor
nefunguje. Mechanik bez jediného slova opět odchází, přináší téměř nový akumulátor. Přehazuje kabely, připojuje je svorkami. Po několikátém pokuse motor naskakuje.

Začínáme zkoušet světla. Nesvití levé tlumené světlo.

- Dej to dohromady... - přikazuje technik mechanikovi.
- Proč ten akumulátor není nabitý? -ptám se technika a ukazuji na akumulátor ve voze.
- Protože to tady dlouho stálo.
- Domníval jsem se, že když se dělá větší oprava automobilu, že se akumulátor vyndá, ošetří, nabije...
- Když to tu stojí, tak se vybije... -odpovídá technik. - To musím vědět já

Neříkám nic. myslím si své. Čekám až Karel Beránek skončí s prohlídkou a Luděk Štětka s fotografováním.

- Buďte tak laskav... - říkám vedoucímu, když se přichází podívat. Jak probíhá předání vozu, - připravte nám návratky materiálu.
- Proč? - ptá se vedoucí.
- Abychom věděli, co bylo z vozu demontováno a co je nové. Majitel dostal seznam nových náhradních dílů s fakturou.
- To mu musí stačit...
- Stačí, ale teď jste demontované náhradní díly museli zase vrátit do skladu.

Takže stejně jako existují výdejky, existují návratky, takzvané „vratky". Takže ty by měl majitel dostat... - dodávám.

Vedoucí okamžik uvažuje.
- Já vám to připravím ... - dodává.

Karel Beránek se po montáži blikačů vydává s technikem servisu a majitelem na zkušební jízdu.

- Budete už mít ty návratky? - ptám se po hodině od chvíle, co jsem o ně požádal.
- Stejně ještě není vozidlo předané, odpovídá vedoucí servisu.

Čekám dál.

Po dalších pětačtyřiceti minutách urguji návratky.
- Můžete jít k vedoucímu ... - sděluje mi zaměstnankyně v příjmu zakázek.

Vstupuji do kanceláře vedoucího. Právě telefonuje. Ještě dvě slova a podává mi telefon.

- Co chcete? - ptá se ředitel.
- Já nechci nic... - říkám, - domníval jsem se, že vy chcete něco mně ...
- Já s várna nemám co jednat... - křičí na mne ředitel do telefonu.

Už mne to ani nepřekvapuje.
- Promiňte ... - říkám a předávám telefonní sluchátko zpět vedoucímu servisu.

Po několika slovech zavěšuje.
- Ty návratky vám nedám ... -sděluje mi vedoucí servisu.
- Proč, prosím vás? - ptám se. - Čekám na ně skoro dvě hodiny.
- Prostě vám je nedám. Celá věc je u soudu, dostane je soud ...
- Majitel na ně má právo, má právo vědět, co oproti původnímu seznamu je na voze nové a co není.
- Dozví se to u soudu ...
- Můžete mi alespoň říci výslednou částku?
- Ne.
- Můžete mi alespoň tedy návratky ukázat?
- Ne, odpovídá opět vedoucí servisu.
- Nechal jste mne na ně dvě hodiny čekat. Váš ředitel hovoří o využívání pracovní doby.
- To je jiná věc.

Chápu, že návratky nedostanu, že se nedozvím ani celkovou částku za materiál, který byl z vozu demontován. Mezitím přijíždí ze zkušební jízdy opravená škodovka. Vycházím ven. Karel Beránek se ponořuje do prostoru za zadními sedadly vozu. Zkoumá akumulátor.

Neměli byste tady trochu destilované vody? - ptá se přejímacího technika.

Ten odchází do servisu.

- Já mu to budu muset odvézt domů ... -říká mi Karel Beránek, - s tím se do Pardubic v životě nedostane, při zkušební jízdě jsme to třikrát roztlačovali.
- Máš seznam závad? - ptám se.
- Mám ...

Vzápětí přichází přejímací technik. V lahvi od piva nese destilovanou vodu.

- Ten akumulátor je úplně suchý ... -konstatuje Karel Beránek.

Když opět roztlačujeme opravený vůz, přechází kolem pětadvacetiletý přejímací technik a pobaveně se směje. Karel Beránek přestavuje vůz a majitel jde zaplatit účet za přední blikače. V kanceláři vedoucího sepisujeme zápis o předání vozidla. Není dlouhý. Omezujeme se na základní skutečnosti a na to, že seznam závad po jejich zpracování předložíme. Opět roztlačujeme škodovku.

Jeďte za mnou ... - říká nám Karel Beránek, - kdyby mi to zdechlo, ve dvou to neroztlačíme.
Když odjíždíme vidím, že jsme pozorováni okny servisu.


Pět tisíc není šestnáct 2 (SM1977)-DSCF0836Večer usedám v redakci k psacímu stolu a čtu zprávu Karla Beránka. Zní:

Vozidlo bylo přistaveno na dvůr opravny čisté s novou nově nalakovanou karosérií. Kvalitu nalakování lze označit jako průměrnou - viditelné stekliny laku na několika místech. Tloušťku lakované vrstvy jsem neměřil, lesk podprůměrný. Pod vrchním lakem nebyl nikde vidět antivibrační nátěr, standardně používaný výrobcem. Rovněž tak karosérie nebyla natřena ve spodní části protikoroznim ochranným nátěrem. V podbězích prosvítal základní suříkový nátěr (udělaný majitelem vozu předem). V okamžiku předání nebylo vozidlo, z hlediska platných předpisů, schopné provozu na veřejných komunikacích, neboť bylo bez předních blikačů, nesvítila parkovací světla, nesvítilo levé tlumené světlo, nefungovala houkačka. Svítivost optických vložek hlavních světlometů byla značně zhoršená korozí zrcadel. S novým lakem karosérie ostře kontrastoval silně zkorodovaný nárazník, včetně svislých členů (zadní svislé členy nárazníků chyběly). Při zevrubné prohlídce, uskutečněné za velmi nepříznivého počasí (drobné chumelení, slabý mráz, ostrý nárazový vítr), nebylo možno důkladněji prohlédnout vozidlo.


Do kompletní výbavy chybělo:
- levý ozdobný štítek na blatníku (zničen při demontáži)
- oba přední blikače (poškozeny při demontáži)
- úplná čelní ozdobná lišta (novější provedení není na skladě)
- zadní svislé členy nárazníků (poškozeny při demontáži)
- ulomený ozdobný konec pravého krytu uzávěru palivové nádrže, ztracen emblém škoda
- kryt vnitřního osvětlení na pravé straně


Prokazatelně nově namontováno bylo:
- motorek stíračů (nelze použít původní)
- nové čalounění stropu, obě slun clony původní
- krycí panel nad přístrojovou deskou (provedení de Luxe)
- nová madla dveří (provedení š 100)
- nová hadice topení od motorku topení
- nápravnice (v důsledku přestavby z pravého na levé řízení)
- převodka řízení
- zadní sklo (novější provedení)


Nefunguje:
- ostřikovač - chybí vičko nádobky ostřikovače
- topení - bylo rozebíráno (proč?), výměník topení vadný. Majitel udává, že byl v pořádku. Topení v rozebraném stavu naházeno do prostoru pod pravým zadním sedadlem.
- akumulátor - přestože starší, nebyl zřejmě po celou dobu pobytu vozidla v opravně ošetřován, zcela suchý.


Při opravě nesprávně uděláno:
- příčka volantu nebyla rovně
- nedotažen zámek pravých předních dveří
- zasklení předního skla nezaručuje těsnost, zjevné nedostatky viditelné na těsnění
- stírače použité z vozu s pravým řízením doráží do těsnění předního skla. namontované obráceně.
- ukázkou svérázného přístupu montáž zpětného zrcátka
- stírače pracují bez doběhu - nutno opatrně vypínat v krajní poloze
- zbytečné dvě díry v levých předních dveřích pro zrcátko



Při zkušební jízdě technikovi opravny třikrát zhasl motor, s majitelem vozu jsme jej museli roztlačit. Vůz mírně táhne doprava.

!Pět tisíc není šestnáct 2 (SM1977)
Odkládám zprávu a přemýšlím o celé události. Nemuselo k ní v žádném případě dojít. Kdyby. Skutečnost je však zcela jiná. Jak vše dopadne, to už bude otázkou soudního sporu, o jehož průběhu budeme psát. Nyní žádáme o vyjádření řiditele Komunálních služeb města Holice. Otiskneme jej i s naším stanoviskem v příštím čísle.

POKRAČOVÁNÍ PŘÍŠTĚ

Pět tisíc není šestnáct 2 (SM1977)-DSCF0832

Výňatky z webu mohou být použity pouze v případě uvedení zdroje - www.skodateam.cz

Provozovatel srazů a www stránek :
eRman - Roman Schavel,
tel: 603569053, email: pošli email

Redakce a správa obsahu :
Tadeáška - Tereza Spilková,
email: pošli email

Programování a správa www stránek :
Daves - David Spilka,
email: pošli email