Čech v italském kabátu-Škoda Favorit (1988-1995)
Vytištěno z http://web.skodateam.cz/index2.php?&item=1345
Autor:
24+40 (44)Pepa94 (Redaktor)
  
Vytvořeno: 07.03.2014 - Změněno: 14.03.2014

Čech v italském kabátu-Škoda Favorit (1988-1995)



Favorit byl velmi důležitým modelem ve vývoji automobilky. Byla to to totiž první škodovka s předním pohonem po dlouhých letech. Zároveň to byla poslední škodovka vyráběná před vstupem koncernu Volkswagen do automobilky. Nedá se ale tvrdit, že byl Favorit vyráběn bez přispění Volkswagenu, protože na jeho pozdějších verzích jsou patrné menší vlivy německého koncernu.

Vůz s pohonem předních kol byl v Mladé Boleslavi vyvíjen už od konce 60. let. Prvním takovým vozem byl prototyp Škoda 720. Tento vůz byl dokončen roku 1969 a počítalo se s jeho uvedením na trh v roce 1971. Měl slušivý italský design od Giugiara a celkově působil moderním dojmem. K sériové výrobě nikdy nedošlo. Projekt byl příliš nákladný a v té době už byl vyvíjen prototyp Škoda 760. Ten byl vyvíjen ve spolupráci s východoněmeckými automobilkami. I design tohoto vozu navrhovalo věhlasné italské studio Ital Design vedené Giugiarem. I tento projekt ale ztroskotal. Výroba totiž měla být rozdělena mezi ČSSR a NDR. To by ale vyžadovalo velké logistické nasazení a na to v té době ani ČSSR ani NDR zkrátka neměli. Škoda tak dál pokračovala v sériové výrobě vozů se zadním pohonem.
Škoda 720
Škoda 760

Automobilka se ale koncepce vozů s předním pohonem nevzdala a roku 1983 se k této koncepci opět vrátila. Začala vyvíjet nový typ. Vůz měl opět italský design, tentokrát ho ale vytvořilo studio designéra Nuccia Bertoneho. S řešením zavěšení motoru zase pomáhalo Porsche. Roku 1986 byl prototyp při zkušebních jízdách porovnáván se západními vozy Fiat Uno a Volkswagen Golf a z těchto srovnávacích testů vyšel poměrně dobře. Tento prototyp nazývaný Škoda 781 byl právě budoucí Favorit. Název Favorit byl převzat po voze z roku 1936. Vůz byl veřejnosti představen roku 1987 na strojírenském veletrhu v Brně. Pro tehdejší občany ČSSR byl tento vůz něčím naprosto novým a vzbudil obrovský zájem. Získat favorit nebylo vůbec jednoduché, člověk, který o něj měl zájem, se musel zapsat do pořadníku a čekat. Favorit byl navíc v prvním roce výroby dodáván pouze státním organizacím, aby se mohli ještě vychytat nedodělky. Lidé si mohli vůz koupit až roku 1988.
Škoda Favorit

Hned po zahájení výroby začali v Boleslavi pracovat na modernizaci. Nový design opět vytvořilo studio Stile Italia Nuccio Bertone. Roku 1990 se ale automobilka dostala do finančních potíží a spolupráce s italským designovým studiem byla ukončena. V roce 1991 automobilku převzal koncern Volkswagen a na modernizaci Favoritu tak Škoda spolupracovala s Volkswagenem. Modernizací nakonec prošla vlastně jen přední maska vozu. Od roku 1990 se také vyrábělo kombi Škoda Forman, které bylo odvozeno od Favorita. Od roku 1991 se také vyráběl Favorit Pick Up. Favorit se prodával v benzinových motorizacích 1.3 (58 nebo 62 koní). Roku 1991 přibyla verze Ecotronic. Měla úspornější motor a splňovala normu Euro 1. Byla určena na export, nenašla si ale větší množství zákazníků, takže byla po roce výroby stažena.
Škoda Favorit po prvním faceliftu
Škoda Forman
Škoda Favorit Pick Up

Roku 1992 se začaly prodávat první speciální verze. Všechny se od základních modelů lišily lepší výbavou a speciálním lakováním. Favorit Komfort měl ve výbavě například litá kola nebo centrální zamykání a prodával se v tmavě modré nebo tmavě zelené. Favorit Sport Line se prodával v červené Rallye barvě, měl například sportovněji tvarované sedačky a zvenčí byly patrné spojlery. Verze Prima se prodávala pouze ve fialové. V interiéru měla speciální čalounění. Zvenčí byly patrné okrasné kryty kol. Hlavně měl vůz mírně upravený motor. V této verzi se prodávaly Favority i Formany. Roku 1993 přišla velká modernizace. Vůz se změnil zvenčí, především přední maska. Interiér změnil barvu z hnědé na černou, zlepšila se aerodynamika i bezpečnost. Auto se také mírně zvětšilo do šířky. Začaly se také prodávat další akční verze. Byly to tři verze lišící se kromě jiné výbavy barvou laku-Silver Line (stříbrná barva), Black Line (sytě černá) a Green Line (zelená). Dále Forman Million Edition vyráběná na oslavu miliontého vyrobeného vozu Favorit. K Favoritu Bike Line zákazník dostal i jízdní kolo značky Favorit. Vozy Solitaire s červenofialovou metalízou byly verzí s nejvyšším stupněm výbavy. Měly ostřikovače světlometů, kožené prvky interiéru a mnoho další výbavy. Na tehdejší dobu poměrně luxusní prvky výbavy nabízela i řada Comfort Line. Roku 1994 přišly poslední speciální verze- Special Line a X Line. V tomto roce byla ukončena výroba hatchbacku Favorit. Forman a Pick Up se vyráběly ještě rok, souběžně s nástupcem modelu Favorit Felicií. Za zmínku určitě stojí i úspěchy závodních verzí modelu Favorit. Favority byly úspěšné v rallye i na okruzích. Tovární tým Škoda Motorsport s Favority vybojoval titul v závodech rallye skupiny A v sezóně 1994.
Škoda Forman Solitaire
Škoda Favorit Rallye


Přednáška v MB: Jak se rodil Favorit


Víkend TV NOVA o Favoritu

Výňatky z webu mohou být použity pouze v případě uvedení zdroje - www.skodateam.cz

Provozovatel srazů a www stránek :
eRman - Roman Schavel,
tel: 603569053, email: pošli email

Redakce a správa obsahu :
Tadeáška - Tereza Spilková,
email: pošli email

Programování a správa www stránek :
Daves - David Spilka,
email: pošli email
Klikni na uživatele, abys mu poslal zprávu