ddd
Načítám obsah...



Vyhledávání
Peníze v banku
556 Kč
Co je to bank a jak čerpat?
Menu

[ Mapa stránek ]
Foto Tip
!Historic Vltava Rallye 2006

Historic Vltava Rallye 2006

WebShop Tip
Naše projekty
www.skodateam.cz
dumsnu.skodateam.cz
vysivky.skodateam.cz
Reklama


Navigace

>> 

Domů

-

Vaše vozy

>

Škoda Garde-Rapid

>

Stanleyho Rapid

 <<



Autor:
140+48 (94)Stanley (Registrovaný)
     
Vytvořeno: 04.08.2008 - Změněno: 18.07.2009

Stanleyho Rapid



Stanleyho Rapid

Narodil se v Kvasinách někdy v roce 1989 - blíže nezjištěno. Má již nový TP, kde se datum výroby neuvádí (o důvodech nového TP mohu dnes již jen spekulovat). U mě je třetím rokem. Před 4-mi lety prošel GO karosérie, ještě u bývalého majitele (no, popravdě to moc GO nebylo). Zakoupen bývalou přítelkyní, po našem rozchodu se mi auta „zželelo“, a protože jsem potřeboval nějaké „nové“ provozní přibližovadlo, auto jsem od ní zakoupil.

I když je Rapídek provozní auto, se kterým jezdím každý den do práce (za rok ujede cca 15 tis. km), snažím se, aby mu u mě bylo dobře (no, ono také po těch financích, které jsem do něj postupem času „nalil“ mu nic jiného už nezbývá). :-)

Udělal jsem takové ty důležité věci, bez kterých není auto autem a není možno bez nich vyjet na silnici. Rapídek dostal nový sportovní 30-ti cm volant od Medvěda a ekonoměr. Také jsem mu pořídil takové Extra´s, jako je dobové rádio „v hliníku“ a autoreverzem, vyhledáváním skladeb (ovládání kazetové mechaniky je mechanické), ekvalizérem a žlutou, červenou a zelenou diodou :-) Hasicí přístroj jsem vozil vždy ve všech autech, tak ani Rapídek nesmí být výjimkou. Na stěračích přibyla přítlačná křidélka zajištující ve vysokých rychlostech lepší styk stěračů a stírané plochy předního skla. Sedačky jsou osazeny stylovými potahy semiš - v barevných kombinacích ladících k barvě vozu. Sedačka řidiče je posazena co nejníže k podlaze vozu (sedačky ve vozech Rapid jsou výškově stavitelné). Následovala výměna původních gumových „koberců“ za celkem slušně vypadající černé gumové koberce ze supermarketu (původní koberce mám schované, až přijde jejich čas, vrátí se zpět do auta).

Dále dostal Rapídek hliníková kola METEOR II a obul jsem ho (na léto) do pneu Firestone rozměru 175/60 R 13. Bezpečnostní matky jsou samozřejmostí. Ty samé pneu plánuji nazout i na Berušku, protože pozitivně předčily mé očekávání (a to jsem na různých autech prošel řadu gum od Barum, Matador, Michelin a Semeperit). Firestone doporučuju. Dobrá guma a za výbornou cenu. Na zimu je zimní obutí samozřejmost.

Rapídek dostal také nový plechový "nástavec na pedál plynu", po jehož aplikaci jsou již pedály téměř v jedné rovině - propadlý pedál plynu oproti pedálu brzdy mi prišel jako velmi nebezpečný, protože se při nutnosti rychlého přešlápnutí prodlužovala doba mezi "přešlapem" a hrozilo "zašprajcnutí" nohy do pedálů. Vyloženě nebezpečná záležitost. Levou nohou brzdím jen výjimečně.

No a pak na řadu přišly takové ty nepodstatné věci, jako je GO přední nápravy a výměna všech opotřebovaných dílů + zkrácené přední eMkové pružiny. Na zadní nápravě došlo na nová podélná ramena (lehce vyztužena), nové buchty, nové poloosy a nová všechna ložiska. Podběhy jsou opatřeny plastovými kapsami, aby ta mrcha sůl nedostala tolik šancí zakousnout se do ladných křivek kvasinského kupé. Brzdy byly kompletně repasovány - nový hlavní brzdový válec, všechny nové trubičky a hadice, nové kotouče, destičky, nové pístky a manžety, nové samostavy, pakny (OSINEK), lanovody ruční brzdy a nové zadní bubny. GO prošel i motor - nová spojka SACHS, lamela, ložisko, nové kroužky a šály, srovnaná hlava, nově usazené vložky a GO + seřízení karburátoru. Motor je originál, na „hraní“ mám jiné auto a i seriová 136-tka podává slušné výkony (tachometrových 170 není problém), akcelerace plně dostačující. Převodovka je původní 5-ti rychlostní se stálým převodem 3,9.

Co se týká karoserie, bývalý majitel koupil a „dělal“ auto zřejmě „na kšeft“ a stav tomu odpovídal. Pod dobře vypadajícím lakem a gumoasfaltem na spodku vozu se při „pohledu“ ostrým předmětem objevila nějaká ta díra... :-( Všechna podezřelá místa odrbána až na plech a zavařena - díky Medvěde. Následně byl spodek vozu ošetřen odrezovačem, základem a gumoasfaltem. Dutiny pravidelně ošetřovány převodovým olejem, stejně jako exponovaná místa na podvozku. Vrchní plechy byly na podezřelých místech zbaveny laku, opět následovalo odrezení, základ a místní retuš laku, takže z cca 1 metru vypadá auto skvěle... Je to provozní vůz a tak se na drobné nedostatky tolik nekouká, důležitá je funkce vozu.

Za tu dobu, co ho mám, mi nikde nenechal a to je důležité. Některé - pro Rapídka pracovní - dny jsme spolu ujeli cca 700 km v jednom kuse a bez závady. Od doby, kdy je motor po GO neznám vysokou teplotu vody, v zimě nemám problémy se startováním, spotřeba je uspokojivá, olej dolévám jen jako „do škodovky“ a v zimě je mi za několik málo ujetých km příjemně teplo.

Dobré auto, nemám s ním problém - a navíc, líbí se mi. Před půl rokem mi nějakej kokot s náklaďákem nacouval do přední masky, ale to už je dnes také opraveno (dík Medvědovi za společný workshop a mrtwolky na grilu).

Takže co říci závěrem? Rapid je po všech stránkách v originálním stavu, bez jakýchkoliv zásahů do změny jak užitných vlastností, tak designu auta. Pouze snad ty zkrácené přední pružiny, ale kdybych si chtěl koupit motorový člun, tak bych si ho koupil, a já potřeboval auto (po vodě se z domova do práce fakt nedostanu). :-) Další odchylka od původního stavu je zámek v příruční přihrádce spolujezdce - konzole se zámkem se rozpadla a tak je tato část interiéru zatím osazena klasickým „plastovým“ zámkem ze Š120 bez možnosti uzamknout obsah schránky. Původní díly mám, až přijde jejich čas, zkusím jej opravit a opět dosadit do auta.

A co nás čeká do budoucna? Doufám, že další tisíce společných kilometrů bez závady a bez nehody (stav a chování řidičů na našich silnicích je rok od roku stále horší a horší). Když porovnám, jak se na silnici chovali řidiči před více než 10-ti lety a dnes, je to smutná bilance... Předpokládám, že se za několik let stane i Rapídek další hračkou na hraní s jen občasným svezením „do cukrárny“ a tak se snažím, aby byl stále v dobrém stavu. Zatím ale musí pracovat. Pravidelná kontrola podvozku a karosérie v boji proti korozi (zatím hrajem 1:1) je toho důkazem. Dále plánuji lehce přitvrdit a zrepasovat tlumiče, protože jejich funkce již není 100%. Jinak Rapídku nic nechybí a vše funguje tak, jak má. Jistě by se našly drobné nedostatky (jako třeba lehce vyběhaný „ježek v kleci“ na táhlu převodovky), ale na správnou funkci to vliv nemá. Žádný tuning nechci a neplánuju. Není třeba.

Občas mi pobaví a překvapí ti vlastníci škodovek „vše vzadu“, kteří si stěžují na nevalné jízdní vlastnosti vozu, vadnoucí brzdy a motor bez výkonu. Všem těm mám vždy chuť vysvětlit, že je třeba se o auto starat (platí úměrně i pro nová auta) a pak je svezení se „zadohrabkou“ velmi čitelné, precizní a s dobrými jízdními vlastnostmi. Nelze si myslet, že když koupím za 5 tis. 20 let staré auto, bude vše fungovat tak, jak má... Základem všeho jsou kvalitní pneumatiky, které jako jediné udržují styk s vozovkou. OR34 je dnes již přežitá guma a ve vyšších rychlostech se nedá srovnávat s dnešními pneumatikami. 100% stav přední nápravy je nezbytnost, hřebenové řízení (jsou – li všechny funkční části v dobrém stavu a řádně promazány – dle doporučení výrobce) jde bez jakýchkoliv vůlí a síla potřebná k otočení volantem se dá přirovnat k jízdě s auty s posilovačem. Brzdy jsou naprosto dostačující, nezarezlé pístky a prasátka spolu s repasovaným hlavním brzdovým válcem jsou samozřejmostí, stejně jako kvalitní brzdové obložení – pak není s brzdami vůbec žádný problém (i když jsou v autě 2-písty; tam platí potřeba kvalitního obložení a kotouče předepsané tloušťky dvojnásob). Jsou-li v dobrém stavu tlumiče a uložení zadní nápravy, stejně jako správně nastavený odklon a sbíhavost všech kol (o pneumatikách jsem mluvil už výše), jsou jízdní vlastnosti přesně takové, jaké člověk očekává od vozu „vše vzadu“. Neznám „plavání auta“ na silnici, Rapid je v porovnání s auty s kyvnou nápravou lehce nedotáčivý (v nájezdu do zatáčky) – lze to zlepšit alespoň částečným naložením předního kufru a užitím kratších pružin, při výjezdu je velmi lehce přetáčivý (správný odklon zadních kol – velmi mírné A podmínkou). Škodovky pozdějšího data výroby jsou z mého úhlu pohledu mnohem více nedotáčivé (až nebezpečně), o náklonu auta ani nemluvě (platí hlavně pro Favorit, který nemá standardně stabilizátor). Při bezpečné, ale svižnější jízdně je řízení vozu „vše vzadu“ zábavné a čitelné – což se nedá srovnat s auty typu Š Favorit, Š Felicia, jejichž měkký podvozek je z mého pohledu vyloženě nebezpečný (a navíc, pokud není v autě „vše vpředu“ posilovač, tak pak teprve začíná problém s parkováním)...

Jediné, co v čem Rapid opravdu zaostává za dnešními vozy, je pasivní bezpečnost, která je – i v případě nezrezlé karoserie – samozřejmě mnohem horší. Ale tomu odpovídá doba, ve které byla tato auta konstruována – konstrukčně jde vlastně o vývoj vozu Š1000 MB...

Takže si lze jen přát, aby se nám nehody zdaleka vyhýbaly.

Pro zvídavé: zkuste si spočíst poměr výkonu na 1 kg váhy vozu Škoda Rapid v porovnání se Škodou Fabia combi HTP...

Z Plzně zdraví,

Stanley

Na závěr pochopitelně pár fotek:

!Stanleyho Rapid
!Stanleyho Rapid
!Stanleyho Rapid

!Stanleyho Rapid
!Stanleyho Rapid
!Stanleyho Rapid

!Stanleyho Rapid
!Stanleyho Rapid
!Stanleyho Rapid
!Stanleyho Rapid

!Stanleyho Rapid
!Stanleyho Rapid

!Stanleyho Rapid
!Stanleyho Rapid
!Stanleyho Rapid
!Stanleyho Rapid

!Stanleyho Rapid


...a k čemu všemu může sportovní kupé ŠKODA z Kvasin sloužit (zima bude dlouhááááá) :-)
!Stanleyho Rapid
!Stanleyho Rapid



březen / duben 2009:

Přezuto na letní kola: METEOR II.

Výměna oleje (po ujetých 10.000 km), vložka filtr boxu, dotažení nábojů zadní nápravy (povolená pravá zadní strana). Seřízení ventilových vůlí, odtrhu, předstihu, seřízení karburátoru.

Výměna zadních paken (originál OSINEK – za dodání dílů děkuji Medvědovi).

Výměna zadních a předních tlumičů – podařilo se mi sehnat ještě originál ATESA (mimochodem za skvělou cenu, děkuji za sehnání Jirkovi Regnerovi z „Autodílů Regner“ z Plzně). Co se týká tlumičů, tak trošku rozporuplné pocity. Staré tlumiče už byly KO (bylo to poznat tak, že přítelčinin pes nechtěl ležet na podlaze a furt lez na sedačku) – čekal jsem, že nové tlumiče auto přitvrdí mnohem více, ale přitvrzení není zas tak výrazné. Faktem je, že nyní Rapídek přes nerovnosti „plavně přepluje“, při velkých dírách nejde na dorazy (předek), ale celkově bych snesl ještě tvrdší naladění podvozku (v porovnání s Beruškou). Ale i tak celkově spokojenost, pes už leží kde má :-)

Při výměně předních tlumičů jsem vyměnil i dorazy přední nápravy.

Odrbal jsem po zimě lehce orezlá místa pod leštěnými lištami na prazích kvasinského kupé. Vše jsem pečlivě zaléčil mechanickým odstraněním rzi, následně kyselinou fosforečnou, základovkou a místní retuší laku. Vše je v pořádku, žádná dírka zkrz, koroze jen povrchová. Potěšilo mi, že když jsem vyndal vruty z prahů, byly mastné od oleje (to znamená: konzervace funguje, olej vyvzlínal kam měl).

Stále častěji se zabývám rozhodnutím přistavět přístřešek ke garáži (kde spí Beruška) a zachovat Rapídka budoucím generacím. Těchto krásných aut v dobrém originál stavu jezdí po našich silnicích stále méně a méně, originálních dílů začíná být nedostatek... Zkrátka, tak nějak čekám až u mě dozraje rozhodnutí pro nákup dalšího vozu (tj. spotřebáka, potenciálně ale opět s ambicemi zachování budoucím generacím). :-)

Tak dnes (9.7.2009) došlo k výměně výfuku. Najezdil se mnou bezmála 30.000 km v létě, v zimě, v soli, v dešti, ... a takhle dopadnul. Myslím, že to je celkem slušný výkon. Určité zhoršení jsem pozoroval asi před 2-ma dny, ale pak během zpáteční cesty domů z práce se to "RAPIDně" zhoršilo :-) Trošku byl problém sehnat originál nové měděné matky M10, ale po troše shánění se nakonec povedlo :-) Jak ubývají díly v mototechnách (a to mám dobré zdroje), je stále jasnější, že celkem brzy se Rapídek stane součástí mého "depozitu" a na běžné ježdění koupím jiného "provozáka".

!Stanleyho Rapid
!Stanleyho Rapid



| |

[ Odeslat známému | Verze pro tisk ]
S tímto článkem souvisí
Stanleyho Beruška
Komentáře

Opiš tento kód (čtyři číslice): do tohoto pole
 29.07.2009 16:59:52 


Vidíš Staníku, už to děláš jako já ;o))) Koupit, jezdit uložit, koupit jiný provozák, jezdit uložit ;o)


389+10 (199)Gotrek (Registrovaný)
   
 18.07.2009 23:22:18 


Atesa jsem zkoušel před 2ma lety. Myslel jsem, že bych dal něco méně tvrdého. Ale po ujetí 50km jsem vrátil HP. S tim nešlo jezdit. Naše 105ka s 110t km na tom byla stejně


1165+183 (1348)MATTESS (Registrovaný)
   439934612  
 13.03.2009 12:48:32 


Ahoj,
nejel jsi čirou náhodou dneska za mnou? Asi od Kalikováku až k V. bráně ? já mam červenýho Rapida s červenym zadnim nárazníkem, bílou kapotou a momentálně Apollech


1766+8 (1774)nwkt (Registrovaný)
    142219625
 Re:22.11.2008 11:53:51 


Matessi, stavim se rad

hod mi na skormunda@centrum.cz Tvuj telefon

Stanley


140+48 (94)Stanley (Registrovaný)
     
 21.11.2008 23:20:24 


Bílou skálu znám, dokonce je i na mapě. Se někdy můžeš stavit na kus řeči, když bude čas


1165+183 (1348)MATTESS (Registrovaný)
   439934612  
 Re:19.11.2008 13:45:16 


Ahoj Mattessi,

jo jo, to jsem byl urcite ja, vzdycky kdyz jedu pres Brasy, tak si na Tebe vzpomenu

Jezdim obcas za kamaradem do Bily Skaly (mala vesnicka za Radnicema).

Stanley


140+48 (94)Stanley (Registrovaný)
     
 18.08.2008 13:20:55 


jsem Tě asi viděl snad loni jet přes naší vesnici - "Týýý jo, to byl Stanley!?" blesklo mi hlavou. Hezká barva, ta mu sluší


1165+183 (1348)MATTESS (Registrovaný)
   439934612  
 ...11.08.2008 13:22:48 


Perfektní článek, radost publikovat. Pozdravuj Rapídka a Berušku. Tad


3064+2489 (59972)Tadeáška (Observer)
    268373692    
 Online pokec[ větší okno ]  
Načítám zprávy...
Načítám uživatele...
(255)
 
Copyright 2001-2024
Výňatky z webu mohou být použity pouze v případě uvedení zdroje - www.skodateam.cz

Provozovatel srazů a www stránek :
eRman - Roman Schavel,
tel: 603569053, email: pošli email

Redakce a správa obsahu :
Tadeáška - Tereza Spilková,
email: pošli email

Programování a správa www stránek :
Daves - David Spilka,
email: pošli email

Partneři ŠKODATEAMU
Výměna oleje v automatu

Výměna oleje v automatické převodovce. Ceník pro vozy Škoda.


Google search

Nenašli jste na těchto stránkách co jste hledali ? Zkuste Google...

Google
Přihlášení
Jméno:
Heslo:
Vždy přihlásit: 



Zapomněl jsem heslo
Chci se zaregistrovat
Reklama


Kalendář akcí
<< Březen 2024 >>
PoÚtStČtSoNe
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Přidat akci
Statistika
Právě prohlíží:410
Právě přihlášeno:1
Dnes návštěv:65028
Celkem návštěv:172938102

Článků:1010
Fotografií:34651
Komentářů:17284
Uživatelů:4393