Rally modely: Audi Quattro rally
Vytištěno z http://web.skodateam.cz/index2.php?&item=800
Autor:
447+329 (776)mcfik (Registrovaný)
   483970930    
Vytvořeno: 02.12.2006 - Změněno: 03.12.2006

Rally modely: Audi Quattro rally



Vůz: Audi Quattro rally
Posádka: Michele Mouton - Fabricia Pons
Koncepce: motor vpředu, stálý pohon všech kol
!Rally modely: Audi Quattro rally
!Rally modely: Audi Quattro rally
!Rally modely: Audi Quattro rally

Motor: řadový 5-válec z lehkých slitin, rozvod OHC 20 ventilů, objem 2144 ccm, vrtání/zdvih 79,5/86,6 mm, turbo KKK, výkon 300 PS při 7000 ot/min (verze S1 až 500 pS), točivý moment 414 Nm při 3600 ot/min.
!Rally modely: Audi Quattro rally
!Rally modely: Audi Quattro rally
!Rally modely: Audi Quattro rally

!Rally modely: Audi Quattro rally
!Rally modely: Audi Quattro rally

Údaje o vozidle: 5-stupňová převodovka, spojka Fichtel+Sachs, mechanická uzávěra diferenciálů, od r. 1983 u verze A1 pneumatická, od r. 1984 u verze A2 s přepracovanými transmisemi bez středového diferenciálu. Zadní diferenciál samosvorný. Kotoučové brzdy s vnitřním chlazením na všech kolech, d=305 mm na asfalt, d=285 mm na šotolinu. Zavěšení McPherson, rozvidlená spodní ramena + stabilizátory.
Historie, úspěchy + drby:
V r. 1981, kdy bylo Audi poprvé nasazeno, vyhrál Franz Wittmann Austrian januar rally - první soutěž, kde vůz startoval. Dočkal se i Hannu Mikkola, který si připsal vavříny ve Švédsku a na RAC. Senzací se stalo vítězství Michele Moutonové v San Remu a stala se první ženou, která vyhrála podnik MS, a začala tak psát novou kapitolu rally. V následující sezoně 1982 dosáhla svého největšího úspěchu, když skončila v hodnocení MS těsně druhá za Waltrem Rohrlem na Oplu Ascona (ten ne zrovna džentlmensky o Michele prohlásil, že s Audi Quattro by vyhrála i "cvičená opice"). Titul jezdců s tímto vozem získal v r. 1983 Hannu Mikkola a v r. 1984 Stig Blomqvist. Titul ve značkách mělo Audi v r. 1982 a 1984 (v sezoně 1983 měl Mikkola titul v jezdcích, ale značky vyhrála Lancia). Jako odpověď představilo v r. 1984 Audi novou verzi Sport Quattro, která měla kratší rozvor i převisy, a tím se potlačila nedotáčivost. Rohrl zvítězil hned v Monte Carlu a Audi s Blomqvistem získalo vavříny v jezdcích i ve značkách. V r. 1985 bylo představeno monstrum Audi Sport Quattro S1 ve skup. "B", se kterým Michele Moutonová zvítězila (opět jako první žena) na legendárním kopci Pikes Peak v Coloradu v novém traťovém rekordu.
V r. 1986 po sérii tragických nehod vozů skup. "B" končí automobilka Audi s účastí v rally. Nakrátko se ještě vrací v r. 1987 s typem 200 Quattro, ale kromě doublu na Safari se již nedokázaly vozy prosadit, a tovární tým s rally končí.

Audi Quattro odstartovalo éru vozů s pohonem všech kol a s turbomotory, která od r. 1981 do současnosti zůstala jedinou koncepcí, se kterou je možno zvítězit v automobilových soutěžích.
!Rally modely: Audi Quattro rally
!Rally modely: Audi Quattro rally


Živě si vzpomínám na premieru Audi Quattro u nás na Barum rally v r. 1984. Z Plzně do Zlína jsme přijeli den před startem stopem. Přespali pod širákem v parčíku asi 100 m od centra soutěže. A jaký může být hezčí budíček, než burácení motorů soutěžních vozů? Ač se startovalo až odpoledne, hned ráno jsme se přesunuli na 1. ZR Vizovice-Loučka autobusem a "pěškobusem". A dobře jsme udělali, protože co se dělo potom, je těžko uvěřitelné.
Start Quattra (ačkoliv Harald Demuth přijel se slabším tréninkovým vozem) přilákal na Barumku dle odhadu pořadatelů 1,5 mil. diváků jak od nás, tak s Polska, Maďarska, Rakouska a Německa. Silnice Zlín-Vizovice byla zcela ucpaná (policajti odhadovali frontu aut na víc než 10 km). Soutěžní auta se na RZ dostala s 20-ti minutovým zpožděním, nežli se jezdci vůbec probojovali na start. Do rychlostky najížděli nejen se řvoucími motory ale i klaksony, aby rozehnali diváky na poslední chvíli uskakující před závodními vozy. Neuvěřitelná atmosféra hustého špalíru diváků po obou stranách a celé délce RZ (včetně rovinek) připomínala televizní záběry z Portugalské rally a fanoušci hnali jezdce kupředu.
Demuth první start Quattra na Barumce (i když s určitými problémy) proměnil ve vítězství, které v r. 1985 zopakoval. Další vavříny si Audi připsalo v r. 1986 (Leoš Pavlík), 1987 (Attila Ferjnáncz, Pavlík druhý) a druhé a třetí místo v r. 1988 za vítěznou Wittmannovo Lancií.

K dalším úspěchům patří vítězství na Bohemii 1984 (Chinotto), 1985 (Demuth) a 1987 (Ferjáncz). Šumavu vyhrál Pavlík v r. 1989 a v r. 1994 již s novým typem vozu němec Haidr.
Nejznámější havárii Audi u nás předvedl Leo Pavlík na Bohemii, kdy na 1. RZ ve Rváčově po velkém skoku na horizontu "proletěl" autobusovou čekárnou a Pepa Peták, který v Blovicích po několikanásobné "kolostřešce" zrušil Audi právě po Haidrovi.

Výňatky z webu mohou být použity pouze v případě uvedení zdroje - www.skodateam.cz

Provozovatel srazů a www stránek :
eRman - Roman Schavel,
tel: 603569053, email: pošli email

Redakce a správa obsahu
Tadeáška - Tereza Vosyková,
tel: 603284789, email: pošli email

Programování a správa www stránek :
Daves - David Spilka,
tel: 775328374, email: pošli email