Autor: | | Vytvořeno: 11.03.2005 - Změněno: 12.03.2005 |
Nečekaný triumf - Škoda Motorsport
TOM HYAN
převzato z časopisu automobil technický měsíčník 7/01
Škoda 130 RS s pětistupňovou převodovkou zvítězila při debutu ve Velké ceně Brna 1975 ( Milan Žida Oldřich Horsák ).
Mezitypem byla Škoda 200 RS s větším čtyřválcem 1997 cm' OHC/120 kW, která však vznikla jen ve dvou exemplářich (1974).
Škoda 130 RS byla homologavána s čtyřstupňovou převodovkou, na snímku Vlastimil Havel
Milan Zapadlo dobyl řadu úspěchů s typem Š130 RS jak v soutěžích (např. absolutně první v Jugoslávské rallye 1977, vítěz třídy Acropolis 1978), tak na akruzích.
Jeden ze dvou vozů Škoda 130 RS, který vyjel prvenství v mistrovství Evropy cestovních vozů 1981 (řídí Břetislav Enge).
Zdeněk Vojtěch za volantem Škody 130RS týmu RT Liberec na okruhu v Ostravě (1979)
Vzácný snímek vozu Škoda 130RS z roku 1975 v provedení pro běžný silniční provoz (téměř všechny byly pro závody a rallye)
Zdeněk Vojtěch, jeden ze strůjců úspěchu v mistrovství Evropy 1981
V letošním roce slaví Škoda Auto sto let púsobení v motoristickém sportu. K největšim poválečny úspěchum patří vítězství značky Škoda v mistrovství Evropy 1981 v závodech cestovnich automobilú na okruzích, které bylo v tehdejších podmínkách doslova husarským kouskem. Triumf vozu Škoda 130 RS byl vyvrcholením účasti mladoboleslavských automobilů s motory vzadu v motoristickém sportu. Pro tehdejši Automobllové závody n.p. (AZNP) se stal rok 1964 jedním ze dvou nejvýznamnélšich milníkú poválečné éry, když z nových továrních hal začaly vyjíždět automobily Škoda 1000 MB zcela nové koncepce, tedy s kapalinou chlazeným čtyřválcovým motorem 988 cm°/33 kW (45 k), uloženým až za zadní poháněnou nápravou. Tato koncepce, v šedesátých letech oblíbená, přímo vybízela k účasti v motoristickém sportu. Už v roce 1966 vznikly speciální úpravy pro tehdejší skupiny A1, A2 a B5, o rok později jezdila dokonce soutěžni BS s motorem ze škodovácké formule 3, jehož výkon rostl na 66 kW (90 k). Automobily Škoda 1000/1100 MB však sbíraly úspěchy většinou jen na domacích tratích, i když Václav Bobek mladší. Oldřich Brunclík a Oldřich Horsák získali první body už v Evropském poháru cestovních vozů 1968. O rok později byl Bobek celkově pátý v divizi do 1000 cm'. Změnu přineslo zahájeni produkce modernizované řady Š100/110 s novou karoserií po celozávodní dovolené roku 1969. Václav Bobek mladší se v sezoně 1970 stal nejúspěšnějším okruhovým jezdcem Škody, když po odpadnutí Abta triumfoval v Brně ( jeho strýc Jaroslav byl pátý ), dojel třetí v Jaramě a pátý v Zandvoortu, aby obsadil celkově třetí misto za Johannem Abtem a Alfredem Faraonim (oba Flat-Abarth). Nové rozděleni divizí (prvni do 1300 cm') přineslo vozúm Škoda handicap objemu, ale už v Brně se objevily okruhové Š120S, tedy "stodesítky" se zvětšeným objemem až na 1295 cm, výkonem 100 kW a chladlčem vpředu. Čtvrté a páté místo Václava a Jaroslava Bobku byly dílem nad očekávání. Absence brněnských závodú mistrovství Evropy pro přestavbu trati v letech 1973 až 1974 byla dalším zdržením, nicméně ve Velké cené Brna 1975 třidě 1300 cm'vládly nové vozy Škoda 130 RS posádek Žida s Horsákem a Brunclika s Jaroslavem Bobkem, které dojely čtvrté a páté v absolutním pořadi. Po změně homologačnich předpisů se však Škoda 130 RS musela vrátit ke čtyřstupňovým převodovkám (pětistupňové se nevyráběly sériově), soustředila se na rallye a mezinárodni okruhy jezdila jen v rámci Poháru míru a přátelství, kde však nenalezla soupeře. Okruhová Škoda 130 RS už měla výkon až 105 kW, karoserii odvozenou z kupé Š110R s rozšířenými blatníky a novou zadní nápravou s trojúhelníkovými rameny.
Předzvěstí pozdéjších úspěchú Škody 130 RS pak bylo vítězství Jaroslava Bobka a Horsáka v Brně 1977 (do 1300 cm'); celého mistrovství 1978 se zúčastnil nejen tým Škoda, ale v zahraniči debutoval rovněž RT Liberec s jezdci Zdeňkem Vojtěchem a Břetislavem Engem (otec dnešního jezdce F3000). První vítězství pro značku dobyla dvojice Milan Zapadlo a Josef Michl v Brně. Škoda skončila na třetím místě v divizi za Fiatem a vítéznou Alfou Romeo. O rok později už byla za Alfou druhá, Michl už vítézil s Petrem Samohýlem, svůj prvni triumf dobyli Vojtěch s Engem v rakouském Zeltwegu.
Rok 1980 znamenal spojení obou škodováckých týmů a trojice Zdeněk Vojtěch, Břetislav Enge a Jan Šenkýř vyhrála šestkrát třídu 1300 cm', ale body se přidělovaly jen v absolutní klasifikaci, takže o oficiálni titul přišla (třetí místo celkově za Audi a BMWj. Husarský kousek se jezdcům automobilů Škoda 130 RS ovšem podařil právě před dvaceti lety. V sezoně 1981 se totiž sbíraly body v každé třídě zvlášť a nejlepši skóre určilo mistra Evropy. Trojice Vojtěch, Enge a Šenkýř se střídala na dvou vozech, tým manažeroval Václav Bervid. Po šesti vítězstvích Škody 130 RS nejlepšiho týmu přišel sedmý triumf trojice Michl, Martinovský a Vaníček na Salzburgringu, který spolu s třetím místem ze Zolderu pomohl k titulu. Škoda 130 RS vyhrála mlstrovství Evropy 1981 cestovních vozů se ziskem 152 bodů (120 započtených) před BMW (140/120), Fordem (127/105), Audi (95), Mazdou RX7 (92), Opelem (70). Volkswagenem (50) a Chevroletem (47). Po sezoně 1981 skončila vozům Škoda 130 RS mezinárodní homologace. Dobyly však také řadu úspěchů v závodech do vrchu a v mezinárodnich rallye, ale evropský okruhový triumf zůstane největším sportovním úspěchem automobilů Škoda s motory vzadu.
Foto autor a Jiří Maršiček
|