| 05.06.17 v 08:57 vokim napsal:
Unregistered> 205tka je klasická DOT -3 , DOT-4 je lepší. DOT 2 DOT 3 DOT 4 DOT 5 DOT 5.1 Suchý bod varu 190 °C 205 °C 230 °C 260 °C 270 °C Mokrý bod varu 140 °C 155 °C 180 °C 190 °C
Je zde ovšem problém: Zatímco kapaliny DOT 2, 3, a 4 jsou všechny vzájemně kompatibilní mezi sebou navzájem, žádná z nich není mísitelná s DOT 5. Důvodem je použitá základová kapalina – u DOT 5 je silikonová, zatímco u všech ostatních je báze polyetylenglykolová. Pokud doplníte kapalinu DOT 5 do systému, který obsahuje DOT 3 nebo 4 (DOT 2 sice také, ale můžeme ji nechat stranou, dnes se již běžně na trhu nevyskytuje), vzniklá směs rozleptá pryžová těsnění v brzdovém systému. Poškození je otázkou KRÁTKÉ DOBY a náprava obnáší kompletní výměnu těsnění v celém brzdovém systému. Není to levné ani jednoduché. Poučení je: Nikdy nemíchejte brzdovou kapalinu DOT 5 (modré barvy) s jakoukoli jinou kapalinou DOT (které mají „přírodní“ barvu – asi jako motorový olej). Technický pokrok šel dále a byla vyvinuta verze DOT 4 vhodná pro použití při ještě vyšších teplotách. Bohužel nebyla označena DOT 4.1 nebo DOT 6, jak by se dalo očekávat, ale je to DOT 5.1. Kapalin DOT 5.1 není na trhu mnoho a pokud ji sháníte, je třeba dát pozor abyste místo ní nekoupili DOT 5! Ještě jednou zdůrazňuji – DOT 5 je silikonová, kdežto DOT 5.1 glykolová a nesmí se míchat. Pokud potřebujete ve vozidle, kde je požadována DOT 5.1 pouze doplnit nádobku nebo odvzdušňujete brzdový systém lze doporučit i použití kapaliny DOT 4, která je plně kompatibilní. Pokud ovšem vyměňujete brzdovou kapalinu a nebo potřebujete naplnit celý systém např. po opravě, je nezbytné použití kapaliny DOT 5.1. DOT 5.1 má hodnotu mokrého bodu varu 190 °C a má oproti DOT 4 poloviční viskozitu. V praxi to znamená, že systém naplněný kapalinou DOT 5.1 má menší prodlevu, rychlejší odezvu brzdového pedálu a lepší modulaci účinku ABS. Navíc při údržbě nižší viskozita usnadňuje odvzdušňování a usazení obložení. Kapalina DOT 5.1 také vykazuje menší změnu objemu v důsledku výkyvu teploty než DOT 4, čímž umožňuje stabilní účinek brzd v širokém rozsahu teplot Brzdová kapalina SRF-Castrol je kapalina pro závodní účely , nemá označení DOT a její suchý bod varu je vyšší než 300°C a je vyrobena na bázi polyetylenglykolu. Proto ji je možno v případě nouze doplnit o DOT 2,3,4 nebo5,1. Omlouvám se v předešlém komentáři jsem napsal v rychlosti MOKRÝ bod varu , mělo být SUCHÝ bod varu.Ten se uvádí na obalu kapaliny. Mokrý se měří na vozidle , zda je již nutná výměna kapaliny. |