Český olymp
Vytištěno z http://web.skodateam.cz/index2.php?&item=320
Autor:
77070+8646 (462866)eRman (Administrátor)
     286902236   
Vytvořeno: 11.03.2005 - Změněno: 12.03.2005

Český olymp



Text převzat z časopisu SPEED

!Český olymp
!Český olymp
!Český olymp
!Český olymp


!Český olymp


Do redakce nám chodí hromady dopisů. A v té hromadě dopisů je hromádka, kde se nás ptáte, proč pořád píšeme jen o Ferrari, Lamborghini, Porsche a jiných autech z říše snů, že si i česká auta zaslouží pár řádků ve Speedu. Máte pravdu. Ponechme stranou hrůzostrašné stopětky a stodvacítky, ale skutečně sportovní Škodovky 130RS.

To bylo jiné kafe. A vězte že k napsání tohoto článku máme ještě jeden dost dobrý důvod. Letos bude Škodovka slavit dvacet let od od roku 1981, kdy vyhrála mistrovství evropy značek. Tenkrát s velkou parádou převálcovala tovární týmy Audi, BMW, Mazdy, Fordu, pěkně jim to všechno vyfoukla a vytřela s nimi podlahu. Všechno to začalo Škodou 1000MB, která zavedla oproti dřívějším Spartakům a Oktávkám tehdy moderní koncepci "všechno vzadu"- Dneska jí někdo s nadsázkou tituluje jako "České Porsche", asi taky kvůli vzdáleně podobnému čumáku a zadku. Ale musí se nechat, že byla ve své době moderním autem, což se dá říct až o dnešní Fabii a Octávii. Pozdější stovky až stotřicítky byly vlastně jen vylepšené tisícovky u kterých slovo moderní nebylo na místě. Ale právě z prvních stovek vycházela 130RS. Škoda se prakticky od konce druhé světové války bez přestávek věnovala závodění, takže vlastně všechny poválečné modely měly své soutěžní ekvivalenty. Předchůdcem stotřicítky RS byla Škoda 100L. Měla na kontě pár prvních mezinárodních úspěchů, přičemž z nichž tím největším a nejopěvovanějším bylo absolutní vítězství v Rallye Vltava, které bylo součástí mistrovství Evropy. Jenže od sezony 1971 se změnila pravidla jejich divize I a objemový limit motorů se zvednul na 1300ccm. To znamenalo raketový nástup italských Alf Romeo a Fiatů které okamžitě a střelhbitě ovládly závodiště. To se samo sebou maníům z Boleslavi moc nelíbilo, a tak vypustili do světa Škodu 120S Rallye.

Vypadala stejně jako stodesítka, hlavní změny proběhly pod fasádou. Chladič se přestěhoval dopředu a motor byl převrtán na 1172ccm, ale dal se ještě vrtat až do oněch 1300ccm. Trochu si polepšili, ale nejlepším výsledkem bylo jen páté místo celkově a opět v Rallye Vltava. Lepší než nic, ale žádná sláva. Ta měla teprve přijít.

Stodvacítka se možná dala s konkurencí srovnat výkonově, ale rozhodně ne podvozkem. Jasným signálem bylo lepší umístění slabší Škody 110R ve stejném závodě. Proto se začalo pracovat na prototypech 180/200RS, které se světu ukázaly v roce 1974. A vzaly to pěkně od podlahy. Obě mněly sníženou karoserii z kupátka 110R a od pozdějších stotřicítek se lišily protáhlým profilem a efektními lemy blatníků. Tím nejdůležitějším však byl nový podvozek. Ale popořádku. Jestli si myslíte, že to byla jen nějaká přikrčená a olepená seriová eRka, šeredně se mýlíte. Slabší stoosmdesátka měla objem 1771 ccm, ze kterého vyždímala 154 koní při 6200 otáčkách. Krouťák 183 Nm byl k dispozici při pěti tisících a maximálka měla hodnotu 210 km/h. Pětistupňová převodovka byla od Porsche a celé to vážilo 805 kilo ! Fantastické ! Ale to ještě nebyl konec. Silnější dvoustovka se lišila vákonem 163 koní a kroutícím momentam 210 Nm. Za to zaplatila pětatřiceti kilogramy navíc. Takže docela slušné pily, co říkáte ? Záměr se podařil, auta byla na domácí scéně úspěšná, ale pak narazila na problém s homologací pro zahraniční starty. Dvoustovky vznikly jen dvě a sto osmdesátka je jediná. Takže dnes je to těžká rarita, a jestli na ně máte zálusk, nechte si zajít chuť.
Asi právě kvůli homologačním problémům vznikla legendární Škoda 130RS (typ 735), první auto z Mladé Boleslavi, při jehož konstrukci byl použit počítač. Sloučila pozitiva všech svých předchůdců. Podvozek z 200RS, motor ze 120S Rallye a karoserii vycházející ze seriového 110R coupé. Z něj převzala ocelový skelet, ale vnější panely už byly z hliníku a laminátu. Vzadu podélně uložené třináctistovky OHV se dvěma dvojitýmy karburátory Weber byly vyladěny až na 140 koní při 8500 otáčkách. Nejrychleji zpřevodované exepmláře mohly jet až 220kilometrů v hodině. Poprvé byly nasazeny v Brně při Velké ceně Československa. A hned zabodovaly. Závod absolvovaly bez jakýchkoli poruch a dojely na třetím a čtvrtém místě za dvěma Fordy Escorty. Pak už jen sbíraly vavříny, ještě ten samý rok vyhrály okruhový seriál Pohár míru a přátelství. Rok nato byly zakázány pětistupňové převodovky. Žádný problém. Od začátku června okruhy ovládly nové, čtyřkvaltové stotřicítky. O měsíc později vstoupily i do soutěží a už premiéra na Rallye Škoda skončila vítezstvím. Takže hurá so světa !
Stotřicítka se zapojila do mistrovství světa a hned první Rallye Monte Carlo 1977 vyhrála ve své kategorii. Celkově se umístila na dvanáctém místě mezi mnohem silnějšími vozy jako Lancia Stratos nebo Porsche 911. Nikdo nechtěl věřit, že je to skutečně jen třináctistovka. Po skončení závodu byla podrobena důkladné technické prohlídce, která to dosvědčila. Pak už jen shromažďovaly poháry a od sedmdesátého devátého roku pravidelně vyhrávaly ve své divizi. V roce 1980 skončily na třetím místě v absolutním pořadí a vyvrcholením jejich kariéry byl titul mistra Evropy značek o rok později. Tomu už nikdo nechtěl věřit. Komisaři hledali ve stotřicítce zakázaný pětikvalt, ale nepochodili. Nebyl tam.
Škoda 130RS dokázala, že je skutečně klvalitním autem, na rozdíl od svých tragikomických nástupců z osmdesátých le. Dodnes hromada nadšenců předělává svoje eRka na 130RS. Po dvaceti letech. Ještě se jim divíte ?

Největší úlety
!Český olymp
!Český olymp
!Český olymp
!Český olymp


!Český olymp
!Český olymp

Výňatky z webu mohou být použity pouze v případě uvedení zdroje - www.skodateam.cz

Provozovatel srazů a www stránek :
eRman - Roman Schavel,
tel: 603569053, email: pošli email

Redakce a správa obsahu :
Tadeáška - Tereza Spilková,
email: pošli email

Programování a správa www stránek :
Daves - David Spilka,
email: pošli email