Autor: |
| Vytvořeno: 30.01.2015 - Změněno: 30.01.2015 | |||
Pět tisíc není šestnáct 1 (SM1977)TEXT: V. MĚŠŤAN - Převzato z časopisu Svět Motorů 1977 Na počátku toho všeho byl telefon. Když jsem jej zvedal v nejmenším jsem netušil, že o této záležitosti budu psát. I když na telefony věřím. Ženský hlas na druhé straně mě žádal o radu, jak postupovat když dali do opravy vůz, jehož oprava měla stát podle předběžné ceny 5000 Kčs a když si jej přišli vyzvednout dozvěděli se, že cena je 16 320 Kčs. - Předběžná cena je uvedena na zakázkovém listě? - ptám se. - Ano ... - odpovídá ženský hlas. - Zakázku jste nerozšiřovali? - Ne. - Nepožádali jste v průběhu opravy o další práce? - Ne ... - odpovídá opět ženský hlas. Okamžik přemýšlím. - Chtěli jsme vyměnit karosérii na embéčku, předělat pravostranné řízení na levostranné. Karosérii jsme do opravny dodali... - doplňuje opět ženský hlas. - Počkejte chvilku ... -říkám a pokládám telefonní sluchátko na stůl. Z druhého telefonního přístroje vytáčím číslo našeho právního poradce JUDr. Karla Frimla. Vzápětí mu vysvětluji celou záležitost. Oba se shodujeme na tom, že oprava by podle Občanského zákoníku měla stát maximálně o 10 % víc, než byla předběžná cena. Tady však konečná cena přesáhla o víc než 200 %! Po krátké domluvě se opět vracím k telefonu, na jehož druhém konci čeká ženský hlas. - Tak opravdu jste nerozšiřovali zakázku a nenechávali dělat nic dodatečné? -ptám se pro jistotu. - Ne ... - Tak buďte tak hodná a složte požadovanou částku na Státním notářství ve prospěch autoopravny... - říkám. - Dobře... - souhlasí ženský hlas. - A v úterý ve 14.00 se sejdeme před opravnou. Přijedu s doktorem Frimlem a vy sebou přinesete zakázkový list a potvrzení o složení požadované částky. - Ano ... - odpovídá opět žena na druhé straně - Kdyby se cokoliv do té doby přihodilo, kdybyste třeba neměla potvrzení od notáře o složení částky, tak zavolejte, protože bychom jezdili do Holic zbytečně - Samozřejmě - odpovídá ženský hlas Zavěšuji telefonní sluchátko a domlouvám s JUDr. Karlem Frimlem schůzku v Holicích před servisem. HOLICE - NÁVŠTĚVA PRVNÍ Růžena Pečenková, s níž jsem telefonoval, nás čeká se svým otcem Janem Pečenkou. Zakázkový list je psán na Jana Pečenku. Přesvědčujeme se, že mají potvrzení o složení částky u Státního notářství a vstupujeme dovnitř. Jan Pečenka předkládá u okénka zakázkový list. Přejímací technik okamžitě ví o co se jedná. - Takže to zaplatíte? - ptá se. Předkládáme potvrzení o složení částky u Státního notářství. Pětadvacetiletý technik na ně okamžik hledí. - Já vám zavolám vedoucího ... - říká po chvíli. Čekáme. Po deseti minutách usedáme do kanceláře vedoucího. - Takovýhle potvrzení mi nic není platný... - říká vedoucí bez okolků. - Mně náš právník řek, že auto mám vydat jenom proti hotovým penězům. JUDr. Karel Friml listuje v Občanském zákoníku. Pak předčítá příslušnou pasáž, podle niž je podnik povinen vydat předmět, jestliže je částka složena u Státního notářství. Na vedoucího tato skutečnost nepůsobí. Trvá i nadále na svém. - Ale to bude muset někdo zaplatit konstatuje přejímací technik, sedící v rohu místnosti. - To, jak tu jsme, se svlíknem do montérek a všechno, co půjde, z auta sundáme ... - dodává Právník, který dal vedoucímu příkaz, že nesmí auto vydat jinak než proti hotové složené částce, není přítomen. Vedoucí servisu tedy volá ředitele Komunálních služeb města Holic. - Ředitel je u zubaře, vrátí se každou chvilku. Mám zavolat za půl hodiny - informuje nás vedoucí servisu. Sedíme a čekáme. Nic jiného nám nezbývá. Po půl hodině připomínám vedoucímu servisu, že by snad už ředitel mohl být od zubaře zpátky. Zvedá tedy telefon a volá řediteli. Nehovoří spolu dlouze. Soudruh ředitel za chvíli přijede, informuje nás vedoucí servisu. Opět čekáme. Za chvíli skutečně přijíždí ředitel Komunálních služeb města Holic. Vedoucí mu vysvětluje celý problém. - Nojo, když tu nemáme našeho právníka ... - stěžuje si po chvíli ředitel. Pak se otáčí na vedoucího servisu. - Je vůz připraven k předání? Vedoucí servisu se otáčí na přejímacího technika. - Je to připravený k předám? - ptá se. - Není... - odpovídá technik. - A jak to, že není? - ptá se JUDr. Karel Friml, - když jste vystavili fakturu a vyzvali majiteie, aby si vůz vyzvedl. - Majitel nechtěl blikače, které jsme na vůz namontovali. Originál nemáme ... - Vy jste nám ale říkal, že kdyby se někomu dala stovka, že by byly... - opakuji, co nám technik řekl na počátku našeho setkání. - Nic takového ... - namítá ředitel. Pak se opět zahledí na potvrzení o složení částky na Státní notářství. - To budeme muset vydat... - říká pochvíli. - Jenže to není schopný provozu na silnici... - konstatuje technik. - Nemá to blikače. - Pokud vím, tak jste pozvali majitele k převzetí vozidla ... - konstatuje JUDr. Karel Friml. - To jo, to máte pravdu ... - souhlasí technik. Na chvíli je ticho. Ředitel Komunálních služeb opět hledí na potvrzení ze Státního notářství. - Leda, že by si majitel přijel s nějakým nákladním vozem a naložil si to, nebo já nevím, co ... - navrhuje technik. - Jste ochoten si vzít vůz takhle? - ptám se majitele. - Samozřejmě ... - odpovídá majitel. - Jenže já tady už nikoho nemám ... - konstatuje vedoucí. - Přijeli jsme ve dvě hodiny a byli tu všichni... - namítám. - To máte pravdu ... - souhlasí vedoucí servisu. - Tak vůz předejte ráno... - přikazuje ředitel a vstává. - Vyzvednete si vůz ráno? - ptáme se majitele. - Ano... OPĚT TELEFON Ačkoli se mohlo zdát, že vše je v pořádku, nebylo tomu tak. Další den se ozvala dcera majitele škodovky s tím, že právník dal příkaz k demontování všech vyměněných náhradních dílů a nahrazení původními. Okamžik mám dojem, že to snad není ani pravda. Dovídám se, že ředitel Komunálních služeb v Holicích dal opět příkaz k vydání vozidla, zatímco právník k demontáži dílů. Opravna začala demontovat z vozidla nové náhradní díly. Díly, na které byla složena částka u Státního notářství. ZNOVU V HOLICÍCH Tentokrát sem přijíždíme společné s Karlem Beránkem, redaktorem technického oddělení Světa motorů, aby po technické stránce posoudil stav vozidla, předávaného majiteli. JUDr. Karel Friml, který mezitím podal dvě žaloby na Komunální služby v Holicích, zde není. Sotvaže vcházíme dovnitř a předkládáme dopis, v němž je majitel žádán, aby si vyzvedl opravený vůz, tentokrát s demontovanými náhradními díly - o těch se nic v dopise nepraví - informuje nás přejímací technik, že ředitel přijede hned. Nečekáme dlouho. Ředitel podniku vchází po dvou minutách. Opět se představujeme. - Co vy tu chcete? - ptá se, přičemž myslí mne, Karla Beránka a fotoreportéra Luďka Štětku, kterému visí na krku Asahi Pentax. - Přijeli jsme společně s majitelem převzít vůz ... - říkám a ukazuji řediteli novinářský průkaz. - To mne vůbec nezajímá ... - odpovídá. - Celá záležitost je u soudu, majitel má právního zástupce a s vámi nemám co jednat. Pak přechází k Luďkovi Štětkovi. - Vy si ten fotoaparát schovejte, tady nemáte co fotografovat, když budete chtít něco fotografovat, tak si jděte fotografovat jinam ... - Napište mi plnou moc ... - obracím se na majitele vozu. Majitel vozu okamžité usedá ke stolku a píše mi plnou moc. Když začíná vypisovat jméno Karla Beránka, ředitel nás přerušuje: - To jste teda pěkně pracovně vytížení, když vás může přijít pro auto tolik pokračuje ředitel. - Jsme vytíženi dost... - odpovídám. - To já si zjistím, jen se nebojte... -dodává ředitel. Diktuji dál majiteli vozu jména. - Plná moc může být jenom na jednoho... - namítá ředitel... Neodpovídám a diktuji dál naše jména. Ředitel se otáčí a odchází do kanceláře vedoucího. Čekáme. Opět. Po chvíli se vydávám za ředitelem. - Já na ně zavolám bezpečnost... - říká ředitel do telefonu, když vcházím do kanceláře vedoucího. - Ať zjistěj odkud jsou a co tu dělaj v pracovní době ... Nevím s kým hovoří, hlas na druhé straně mu však zřejmě nedává za pravdu, protože ředitel po chvíli zavěšuje. A Bezpečnost na nás nevolá. - Máte tu plnou moc? - ptá se. - Ano. Předkládám plnou moc. - Já ji potřebuji na stroji... - Tak zavolejte sekretářku, ať ji napíše. Vedoucí servisu přivolává sekretářku, diktuji opět plnou moc. - A dolů mi napište čísla občanských průkazů a zaměstnavatele. Diktují číslo občanského průkazu, ukazuji je sekretářce, diktuji zaměstnavatele. - Podívejte se, jestli je to v pořádku přikazuje ředitel. Ukazuji sekretářce razítko zaměstnavatele. Totéž se děje s průkazem Luďka štětky a Karla Beránka. Když je plná moc i s touto doložkou vyhotovena, majitel ji opět podepisuje. - Ale do servisu nepůjdete ... - pokračuje ředitel - Tak nám předejte auto venku ... Ředitel dává příkaz, aby byl vůz předán. Vycházíme ven. Na špatné udělaném asfaltovém koberci, na kterém jsou kaluže vody, stojí připravená škodovka k předání. POKRAČOVÁNÍ PŘÍŠTĚ |